Pazartesi 30.03.2015
Son Güncelleme: Perşembe 19.11.2015

Seçmen yine istikrara oy verecek

Denge Araştırma Şirketi Başkanı Hasan Basri Yıldız: "AK Parti'de sert düşüş bekleyen araştırmalar özel bir gayret içinde. AK Parti %47 üzerine oturdu. Muhalefetin oy patlaması yapması için olağanüstü gelişmelerin yaşanması gerekiyor. Seçmen istikrardan yana oy kullanacak. İstikrarı da AK Parti temsil ediyor. Kavga da çıksa seçmen bu tercihinden vazgeçmez."

7 Haziran seçimlerine yaklaşık iki ay kala siyaset yeniden ısınıyor. Geçmiş yıllarda yaptıkları kamuoyu anketlerinde seçmeni manipule etmekle suçlanan kamuoyu araştırma şirketleri seçimlere kısa bir süre kala yeniden sahneye çıktı. Sicili hiç de temiz olmayan bu masa başı araştırma şirketleri, geçtiğimiz 8 seçimde olduğu gibi 7 Haziran seçimlerinde de seçmeni manipule etmeye çalışıyor. Peki gerçek kamuoyu araştırmalarına göre partilerin son oy oranı nedir? AK Parti'de yaşanan son tartışmalar seçmen tercihleri üzerinde etkili oldu mu? 2015 seçimlerinde bir koalisyon ihtimali var mı? 7 Haziran seçimleri hakkında merak edilen tüm soruları 2007 ve 2011 seçimlerinde en başarılı kamuoyu araştırmalarına imza atan DENGE Araştırma Şirketi Başkanı Hasan Basri Yıldız'a sorduk.
TÜRKİYE'DE SEÇMEN TERCİHİNİ DEĞİŞTİRECEK BİR GELİŞME YOK
- Her seçim öncesinde olduğu gibi kamuoyu anketleri arasında büyük farklılıklar var. Her seçimde 10 puan yanılan anket şirketleri malum medya tarafından yine kullanılıyor. Bu anketleri gerçekçi buluyor musunuz?
Hayır, gerçekçi bulmuyorum. AK Parti ilk seçimlere katıldığı 2002 yılından son cumhurbaşkanlığı seçimlerine kadar oylarını düzenli bir şekilde arttırarak gelmiş ve bu süreçlerde ani düşüşler yaşamamıştır. Seçim sürecine girdiğimiz bugünlerde bazı araştırmaların AK Parti oylarını % 40'ın altında göstermesi özel bir gayret olsa gerek. AK Parti'nin oylarının % 40'ların altına düşebilmesi için gerek 30 Mart yerel gerekse cumhurbaşkanlığı seçimlerinde Türkiye'de var olan siyasi ve ekonomik şartların 180 derece değişmesi gerekir.
- 30 Mart seçimlerinden bu yana Türkiye'de hiçbir şey değişmedi mi?
Hayır değişmedi. Siyasi şartlar dün ne ise bugün de üç aşağı beş yukarı aynıdır. Kaldı ki 30 Mart yerel seçimleri öncesi yaşanan 17-25 Aralık hadisesi parti tarihinin en ağır koşullarıdır. Bu duruma rağmen AK Parti kendi yerel seçimler tarihinin rekorunu kırmıştır.
SEÇMEN İSTİKRARDAN YANA OY KULLANIYOR
- Bu Erdoğansız AK Parti'nin ilk seçimi. Sizce Davutoğlu liderliğindeki AK Parti aynı başarıyı yakalayabilir mi?
Bence Davutoğlu'nun genel başkan olması sadece AK Parti taraftarlarınca değil diğer parti seçmenleri tarafından da memnuniyetle karşılanmıştır. Ekonomik koşullara baktığımızda nispi değişiklikler olsa da AK Parti'yi iktidardan düşürebilecek boyutlarda değildir. Dolayısıyla AK Parti'nin oylarını kökten sarsacak siyasi ve ekonomik sebep yoktur. Çünkü seçmen istikrara oy vermektedir ve bu konudaki eğilim de AK Parti'nin iktidar olmasından yanadır.
-Seçmenin tercihini en çok ne etkiliyor.
Türkiye'nin büyüme rakamları ile AK Parti'nin oyları arasında lineal bir ilişki vardır. 2002 milletvekili seçimlerinde AK Parti % 34,4 oranında oy alarak iktidar olmuş ve bu tarihten sonra 2004 yerel seçimlerinde oylarını % 41,6'ya çıkarırken büyüme rakamı da 9,4 olmuştur. 2007 milletvekili seçimlerinde oy oranı % 46,6 olurken büyüme rakamı 4,7'dir. 2009'da dünyada ekonomik kriz vardır ve Türkiye'nin büyüme rakamı -4,7'dir o yıl yapılan yerel seçimde bile AK PARTİ'nin oy oranı 38,3'tür. 2010 yılı büyüme rakamı 9,2'dir ve bu yıl yapılan referandumda evet % 57,8'dir. 2011 milletvekili seçimlerinde oy oranı 49,8 olurken büyüme rakamı 8,8 olmuştur. Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde Sayın Erdoğan % 51,8 ve yerel seçimlerde de AK PARTİ % 45,5 alırken büyüme oranı 3,3 olmuştur.

7 Haziran seçimlerine giderken büyüme rakamının 2015 yılında 3'ün üstünde olduğunu öngörürsek AK PARTİ'nin oylarının da % 47 bandına oturduğunu rahatlıkla tahmin edebiliriz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.