Salı 01.12.2015
Son Güncelleme: Salı 01.12.2015

'Hiç kimse bizden özür dilememizi beklemesin'

Türkiye'nin hava sahası Türkiye'nin egemenliğidir. Ordumuz işini yapmıştır. Diyaloğa hazırız ama hiçbir ülke işimizi yaptığımız için özür dilememizi beklememeli

Başbakan Ahmet Davutoğlu dün Brüksel'de NATO Genel Sekreteri Jens Stoltenberg ile NATO karargâhında yaklaşık 50 dakika görüştü. Görüşme sonrasında kameraların karşısına geçen ikili ortak basın açıklaması düzenledi. Türkiye'nin kendi hava sahasını koruma hakkı olduğunun altını çizilen basın açıklamasında Davutoğlu şunları söyledi:
HAVA SAHAMIZ EGEMENLİĞİMİZ: Türkiye'nin hava sahası Türkiye'nin egemenliğidir, bizim hareketimiz savunmaya yönelik. "Keşke olmasaydı"' diyoruz ama bizim angajman kurallarımız çok netti ve daha önce komşumuz olan Rusya'ya 3 kez bildirilmişti. Ankara'da, Moskova'da ve Antalya'da bu bildirimleri yaptık. 3 kez Rus uçağı tarafından hava sahamız ihlal edildi. Bu ihlal olmasaydı bu tür krizle bugün karşı karşıya kalmayacaktık.
İNSANİ KONVOYU VURDU: Bu krizin bedelini ödeyen ülke olarak, Türkiye'nin suçlanmaması gerekiyor. Havada iki koalisyon varsa bu gruplar arasında koordinasyon olması gerekiyor. DAEŞ'e karşı yapıyorsak, ona karşı yapalım. Ilımlı muhalefete karşı değil. Rus uçakları insani konvoyu vurdu. Rusların kaygısını biliyoruz. Hepimiz DAEŞ'e karşı savaşıyoruz. Ruslar da bizim kaygımızı bilsin. Kasıtsız olayların bir kere daha olmaması için 1 Ocak'tan sonra Türkiye ve ABD ortaklaşa çalışacak.

'Hiç kimse bizden özür dilememizi beklemesin'

GÖRÜŞMEYE HAZIRIZ: Sorumluluk hiçbir şekilde Türkiye'nin omuzlarında değildir, hiçbir şekilde krizin tırmanmasını istemiyoruz, biz her şekilde görüşmeye hazırız. Burası Türkiye-Suriye sınırıdır başka bir ülkeyle olan sınırımız değil. Türkiye'nin kendi hava sahasını koruma hakkı vardır. Bu olay sırasında yapılan bombardıman DAEŞ'e karşı değildi. Orada DAEŞ'in bir cephesi yoktu. Türkiye- Suriye sınırı bir NATO sınırıdır ve bu bir NATO sınırına yapılmış ihlaldir. Aynı gün biz NATO müttefiklerimize bütün detayları ulaştırdık. Buradaki duruşumuzu açıklamaya hazırız. NATO'nun bu net duruşu için teşekkür ediyorum.

İŞİMİZİ YAPTIK: Onurlu bir hükümetin Başbakanıyım, bizim kara ve hava sahamızı korumamız ülke güvenliği için gereklidir. Hiçbir ülke görevini yerine getirdiği için özür dilemez. Türkiye hava sahasının korunması ulusal bir görevdir bizim ordumuz işini yapmıştır, hava sahasını korumuştur. Rus tarafı konuşmak istiyor ve gelecekte bu tür istenmeyen olayların önlenmesini istiyorsa her türlü diyaloga açığız. Her türlü bilgiyi vermeye hazırız. İlişkileri normalize etmek istiyorlarsa diyaloga hazırız. Ama hiçbir ülke bizim işimizi yaptığımız için özür dilememizi beklememeli.
TUTARSIZLIK: Hepimiz ekonomik yaptırımlara karşıyız. Türkiye'nin aynı konumu koruduğunu biliyoruz. Ruslar ekonomik yaptırımlara kendileri karşıydı şimdi tutarsızlık yapıyorlar. Türkiye'ye bunu uyguluyorlar.
ANTALYA'YA BEKLİYORUZ: Biz çok sakin yaklaşacağız. Bu gerginliği tırmandırmayacağız. Rus halkı bizim için dosttur, onların yanlış göreceği bir şey yapmayacağız. Antalya ikinci evleri gibidir. Rus dostlarımızın Antalya'ya gelmelerini bekliyoruz. Türkiye her zaman Rus turistlere her zaman iyi bir ev olacaktır. Rusya'nın bu tepkileri, bu önlemleri almamasını istiyoruz. Türkiye onurumuz olan sınırlarımızı korumuştur.
64. HÜKÜMET GÜVENOYU ALDI

ABD TÜRKİYE'Yİ DOĞRULADI
ABD Dışişleri Bakanlığı, Türkiye sınırında düşürülen Rus savaş uçağının Türk hava sahasını ihlal ettiğine dair kanıtlar bulunduğunu bildirdi. Bakanlık Sözcüsü Elizabeth Trudeau, günlük basın toplantısında, "Türkiye ve kendi kaynaklarımızdan kanıtları içeren bilgiler, Rus uçağının Türk hava sahasını ihlal ettiğini gösteriyor. İhlalden önce Türklerin Rus pilotu defalarca uyardığını ve yanıt alamadıklarını biliyoruz" dedi. ABD ve NATO'nun Rusya'nın Türk hava sahasını ihlalleri hakkında endişelerini dile getirdiğini kaydeden Trudeau, "NATO müttefikimiz Türkiye'nin egemenlik hakkını destekliyoruz" ifadesini kullandı. Bu arada ABD Başkanı Obama, Paris'teki İklim Konferansı'nda biraraya geldiği Rusya lideri Putin'e savaş uçağının düşürülmesi konusunda üzüntülerini iletti.
BAŞBAKAN KÜRSÜDEN İNDİ MUHALEFETE GİTTİ

"TÜRKİYE'NİN SAVUNMA HAKKI VAR"
Türkiye bizim çok önemli bir müttefikimizdir. Bizim için yaptığınız katkıları takdirle karşılıyoruz. NATO son yıllarda Türkiye'nin hava sahasını artırmıştır, NATO Türkiye'nin güvenliğine taahhüdünü kuvvetle devam ettirmektedir. NATO'nun güneydoğu sınırındaki durum çok sıkıntılı olmaya devam ediyor. Son günlerde yaşanan Rus jetinin düşürülmesi olayını takip ediyoruz. Türkiye kendi hava sahasını koruma hakkına sahiptir. Türkiye'nin Moskova ile temas kurma çalışmalarını destekliyorum. Rusya ile temas kurarak gerginliği düşürmeye çalışacağız.
Rusya'nın Suriye'de yapıcı bir rol oynaması ve sadece ortak düşmanımız olan DAEŞ'e karşı savaşmasını destekliyoruz. Suriye'de yaşanan gerçek çatışmalara bir son vermek gerekmektedir. Bu her zamankinden acil bir hal almıştır.
Türkiye, NATO ve müttefikleriyle epeyce fazla bilgi paylaştı. Bizim bağımsız kaynaklardan aldığımız bilgiler, Türkiye'nin geçen haftaki olayla ilgili verdiği bilgilerle tutarlıydı. Burada esas endişelerimiz, artan aktiviteleriyle Rusya'nın askeri bir şekilde Suriye'de mevcudiyetini artırması ve NATO sınırına yaklaşmasıyla ilgili endişelerdir. Türkiye kendini savunma hakkına sahiptir. Benim mesajım şu şekilde olacak: Her türlü temasa açığız, Moskova ile Ankara arasındaki temasları destekliyoruz. Ortamın sakinleşmesi gerekir.