Pazartesi 26.06.2017 00:00

Ramazan Bayramı nasıl Şeker Bayramı oldu

"Ramazan Bayramı mı, Şeker Bayramı mı" tartışmalarına gazeteci Murat Bardakçı, "bir okuma hatası" olarak tespit koyuyor.

11 ayın sultanı Ramazan'ın sona ermesiyle, her yıl tekrarlanan tartışmayla ilgili profesörler, çeşitli araştırmalar yaparak insanları aydınlatmaya çalıştı. Ancak insanların kafalarındaki soru işaretleri bir türlü istenen şekilde cevaplanamadı.

Türkiye'de bu bayrama; bazıları Ramazan Bayramı, bazıları da Şeker Bayramı diyor.

Gazeteci Murat Bardakçı, 2 yıl önce Gazete Habertürk'teki yazısında konuya ezber bozan bir bilgiyle açıklık getirmeye çalıştı.

İşte Bardakçı'nın ilgili yazısından o kesit:

Şeker Bayramı, daha doğrusu Şükür Bayramı

Eski asırlarda, bugün de olduğu gibi Ramazan nihayete erince dinî mükellefiyetlerini yani oruç tutma vazifelerini ifa edebilenler, görevlerini yerine getirmenin verdiği memnuniyetle "Allah'a şükürler olsun, oruç ve diğer ibadetlerimizi yerine getirdik ve mübarek bir Ramazan ayını daha hayırlısı ile idrâk ettik" derlerdi. İfadede geçen "şükür" kelimesi zamanla bayramın da ismi oldu ve Ramazan Bayramı'na asırlarca "Şükür Bayramı" dendi.
Derken, "şükür" kelimesi "şeker"e döndü ve "Şükür Bayramı" da "Şeker Bayramı" haline geliverdi!

BİR OKUMA HATASI

Kelimenin değişmesinin sebebi, bir okuma hatasıydı...
"Şükür" ve "şeker" kelimeleri eski harflerle aynı şekilde yani "şın-kef-rı" ile yazılırlar. Metinde geçen kelimenin "şükür" mü yoksa "şeker" mi olduğu sözün gelişinden anlaşılır ve kelime nasıl gerekiyorsa öyle okunur.


Halkın "Şükür Bayramı" dediği eskinin "ıyd-i fıtr"ının zamanla "Şeker Bayramı" hâlini almasının sebebi, işte bu okuma hatası idi. Asırlar boyunca doğru şekilde, yani "şükür" diye okunan kelime sonraları bu hatâ neticesinde "şeker" zannedilince bayramın ismi de değişiverdi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.