Çarşamba 18.09.2013

Osman BEKAR: Aday olma ekonomisi ve lale

Bir olimpiyat yarışını daha kaybettik.Kararın ardından kaybetmeyi açıkça kutlayamayanların yüzlerinde sinsi bir gülümseme var. Olimpiyat ekonomisi dünyanın en büyük 'organizasyon ekonomileri' arasında ilk sırada yer alıyor. Olimpiyat düzenleyen ülkeler arasında pek azı bu yükün altından kalkabildi.
Birkaç olimpiyat organizasyonunu incelediğinizde sadece Londra'nın bu yükün altından kalkabildiğini görebilirsiniz.
Bu büyük organizasyonları alabilmek için yapılan mücadelenin de ciddi bir ekonomik yönü var. Yarışma psikolojisi ile bu ekonomi göz ardı edilse de aslında ciddi bir ekonomidir.
Son kararın verileceği gün yapılacak sunuma kadar hazırlıklar hep devam eder. Olimpiyat adaylığına karar verilmesi ile TMOK bünyesinde bir hazırlık komitesi belirlenir ve bu komite hazırlıkları her aşamasını planlar.
Bu planlama yapılırken birçok profesyonel şirketten yardım alınır. Strateji konusunda, logoamblem, hazırlanacak filmler, imaj çalışmaları konusunda ajanslarla anlaşılır. Bu ajanslar genelde yurt dışından seçilir ve akıllara durgunluk verecek paralar ödenir. Sadece hazırlık aşamasının ekonomisi milyon dolarları bulur. Kesin ve net rakamlar telaffuz etmek zor. Çünkü bunları kimse bilmez. Şirketlerin yanı sıra hem yurt içinde hem de yurt dışında bireysel danışmanlar tutulur. Her konuda danışılması düşünülen bu insanlara da ciddi paralar ödenir. Yapılacak sunumlar için, lobi faaliyetleri için bu kadar ciddi paralar harcanırken, ortaya logo olarak her zaman olduğu gibi bir lale motifi gelir. Lale tüm dünyaya Hollanda'yı hatırlatırken kamyonla para döktüğünüz ajansa kimse 'Neden lale' diye sormaz. Rakiplerimiz sunumlarının büyük bölümünü bizim olumsuzluklarımıza ayırırken biz danışmanların tavsiyeleri ile stratejimizi sevgi, saygı, hoşgörü, kardeşlik gibi temeller üzerine oturtmaya çalışırız. Olimpiyatların ruhunda bunlar olmasına rağmen IOC üyelerinin ruhlarında bu özelliklerin olmadığını görmez yollarına para döktüğümüz danışmanlar.
Bu tip büyük organizasyonları alabilmek için büyük paralar harcamak gereklidir belki de.
Ancak bu paraları vererek çalıştırdığınız şirketlerin çizdiği yol haritasını takip etmek yerine kendi çizdiğiniz yol haritası doğrultusunda bu şirketleri çalıştırabilirseniz kaybetseniz de harcadığınız paralara acımazsınız…

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.