Salı 29.06.2010
Son Güncelleme: Salı 29.06.2010

Dergisi de olan yayınevi

NOTOS KİTAP Semih Gümüş:
Notos Kitap'ı anlatırken, insan Notos edebiyat dergisini de ayrı tutamıyor. notoskitap. blogspot.com ise hem yayınevi hem de dergi hakkında bilgi sahibi olabileceğiniz, zengin içerikli bir blog. Her üç mecra da Türkiye'de nitelikli edebiyata ilgi duyanlar tarafından ilgiyle takip ediliyor. Bu kaliteli işlerin ardında ise hemen tüm yaşamı yayıncılıkla geçen, Türkiye'nin önemli dergi ve yayınevlerinde emeği olan bir isim var; Semih Gümüş... Notos Kitap'ın en önemli vazgeçilmezinin 'nitelikli edebiyat' olduğunu belirten Gümüş, "Hep böyle, az satılan ama nitelikli kitaplar yayımlayan bir yayınevi olarak yaşamayı sürdüreceğiz," diyor.
- Sizin Notos Kitap öncesinde de çok yoğun ve önemli bir yayıncılık geçmişiniz var. Notos Kitap'a gelene dek neler yapmıştınız?
- Yayıncılığa ilkin 1978'de, kendi politik dergilerimizin çıkışına katılarak başladım. 12 Eylül'den sonra da, ilk önemli yayıncılık girişimim olan, bir grup arkadaşımızla çıkardığımız Yarın dergisinin genel yayın yönetmeni oldum. Yarın'ın her sayısı yaklaşık 4-5 bin adet satılırdı. Aynı yıllarda Bilim ve Sanat dergisi içinde de yer aldım. 1985'te İstanbul'a geldiğimde Yarın Yayınları'nı politik bir kültür yayınevi olarak yeniden oluşturdum; bu arada bir grup arkadaşımla Kavram dergisini beş sayı çıkardık. 1990'da Adam Yayınları'nda çalışmaya başlayınca, Memet Fuat'ın yönettiği Adam Sanat dergisinin de bir ucundan tutmuş oldum. 1995'te Adam Yayınları'nın yayımladığı AdamÖykü dergisinin genel yayın yönetmenliğini 10 yıl yürüttüm. Sonra da Notos Kitap Yayınevi'ne ve Notos'a gelir sıra.
- Notos Kitap'a nasıl bir misyon belirlemiştiniz?
- Notos Kitap'ı örnek bir butik yayınevi olarak hayal ettim. Öyle de tasarladım ama ekonomik kısıtlarım vardı. Onları bütün bütüne bugün de aşamadım elbette, üç yıldan beri kıt kanaat yaşıyoruz, kriz döneminde özellikle dergimiz Notos'un ayakta kalması önemliydi. Edebiyat dergileri önemli sarsıntılar geçirirken Notos kuyruğu dik tutmaya çalışıyor. Notos'un edebiyat dergiciliğimizin geleneksel çizgisinden ayrı, yepyeni bir edebiyat dergisi olmasını; hem nitelikli, hem gençlere çok açık, hem de çok satabilen bir edebiyat dergisinin nasıl olabileceğine iyi bir örnek olmasını amaçladık. Bu amacımıza yakın bir noktadayız. Önemli bir satış düzeyinde bulunuyor Notos, ama alınacak yolumuz var daha. En azından güvenli bir noktadayız, ama yapmak istediklerimiz daha pek çok.
- Yayın listesini neye göre belirliyorsunuz? İlk kitabınızı nasıl seçtiniz?
- Yayımladığımız kitapları kendimiz ve çok yakın çevremizdeki birkaç arkadaşımızın önerileriyle seçiyoruz. Edebiyat ve kültür kitapları yayımlıyoruz. İlk iki kitabımız, çevirmen Kemal Atakay'ın önerdiği, Leonardo da Vinci'nin Paragone metni ile Yaşar Kemal'in Pis Hikâye adlı uzun hikâyesiydi.
- Bir yayınevi olarak çeviri ve tasarım konusunda nelere önem veriyorsunuz?
- Notos Kitap'ı izleyenler, her ikisine verdiğimiz önemi bilir. Çevirinin yayıncılık dünyasının en önemli sorunlarından olduğunu düşünüyorum. Orada daha hâlâ çok zor durumdayız. Grafik tasarım ise, ayırt edici özelliklerimizi belirleyen alan. Notos Kitap'ın kitaplarıyla dergimiz Notos'un grafik tasarımı, bizim en çok kafa yorduğumuz, en çok uğraştığımız yanımız. Kitap ve dergi bizim için aynı zamanda estetik nesnelerdir. Kapak tasarımından iç tasarımına varıncaya, bütün ayrıntılar üstünde uzun uzadıya düşünür, araştırırız. Kurumsal tasarımımız da, bana kalırsa en sıra dışı tasarımcılarımızdan olan Mehmet Ulusel'in. Onun Notos Kitap'ın kimliğinin oluşmasına katkısı büyüktür. Bizim için yayınlarımızın para kazanmasından önce, 'Ne güzel olmuş!' denmesi önemlidir.
- En çok satan kitaplarınız hangileri oldu?
Marcel Proust'un Okuma Üzerine kitabı düşündüğümüzden çok ve sürekli satılıyor. Edgar Allan Poe'nun Morgue Sokağı Cinayeti, Raymond Carver'ın Katedral, Leonardo da Vinci'nin Paragone kitapları en çok ilgi gören kitaplarımız oldu.
- Diğer yayınevlerinden ne gibi farklarınız var?
- Ben 'butik yayınevi' diyebileceğimiz yayınevi sayısının birkaçı geçmediğini düşünüyorum; yayıncılık dünyamızın eksiklerindendir bu ve Notos Kitap yayıncılığın kıyısında, örnek bir 'butik yayınevi' olmaya başlıyor.
- Notos Kitap'ta ne gibi yenilikler olacak?
- Yakında bir felsefe kitapları dizisine başlayacağız. Arada daha renkli, biraz daha büyük oylumlu kitaplar da çıkabilir. En önemlisi, bundan sonra dünya edebiyatında kendi ülkelerinde öne çıkmış, çok pırıltılı, çok genç romancıların ve öykücülerin kitaplarını yayımlayacağız. Bilindiği gibi bizde daha çok ünlü ve okurun da tanıdığı dünya yazarlarının romanlarına öncelik veriliyor. Demek ki bize de yeni bir kanalın açılmasına öncülük etmek düşüyor. Notos'un bir edebiyat dergisi olarak etkinliğinin daha çok artması, daha çok satılması da öncelikli amaçlarımızdan; bunu başarmak bizim için çok önemli. Notos'un özel bir yayıncılık markası olmasıysa, bütün bunların şemsiyesi olarak çok önemli.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.