Çarşamba 28.07.2010
Son Güncelleme: Çarşamba 28.07.2010

Laboratuvarda yaratılan canavar

'Buyrun beyler, işte size insan!" diyerek elinde tüyü yolunmuş bir tavukla ortaya çıkan muhalif ve muzır Sinoplu Diyojen, "İnsan iki bacaklı tüysüz bir hayvandır" diyen filozof Sokrat'a karşı tavır yapıyordu elbet. Sokrat fikir değiştirmediyse de 'geniş düz tırnaklı' ibaresi de ekleyerek mevzuyu detaylandırmak durumunda kalmıştı.
Bu haftanın yeni filmlerinden Deney'in laboratuvarda tüp bebek misali oluşturulan 'yaratık'ı da ilk döneminde tüysüz tavuk görünümünde. Gen mühendisleri olan anne (Sarah Polley) ve babasının (Adrian Brody) meyvesi. Küp filmiyle kültleşen yönetmen Vincenzo Natali, belli ki 'yaratığını' severek tasarlamış. Mary Shelley'nin Dr. Frankenstein'ından uyarlanan 1931 tarihli filmdeki 'yaratık' rolündeki biçare Boris Karloff'la mukayese edilemez bir şahanelikte.
Zaten Frankenstein meseli gibi tanrı sendromuyla hırslarına yenilen bilim insanının bildik ahlaki açmazlarını ortaya atsa da, esasen derdi başka. Bilim araştırması uğruna kendi DNA'sını rastgele ortaya atması bakımından David Cronenberg üstadın Sinek/ Fly'ına yanaşıyor. Anne, Sinek'teki bilim adamı gibi doğrudan kendi doğuşuna tanık olmuyor. Ama ondan bir parça taşıyan 'ürünün' doğumuna tanık olurken yaratıcısı olarak karmaşık duygular içine düşmesi kaçınılmaz. Sinema ve edebiyat, ister bilgisayar oyunu (Existenz), ister süper güçlere sahip yokediciler (Scanners) olsun neticede yartıcısının başına bela kesilen 'parlak fikirlerle' dolu.
Ama Deney'in pejmürde rock star görünümlü bilimadamları Bıçak Sırtı'nın varoluş sorgusuyla ilgilenmiyor. Film, daha ziyade Sokrat'ın tanımını 'cinsiyet nedir?' meselesine devşirerek bu kez Hollywood yükündeki bütçesine nazaran risk almış. Filmdeki 'ürün' olan Dern'in tavuk bacakları, güzelim saf yüzü, manken endamı, saçsız ve tüysüz gövdesini sinemanın en şahane mitolojik yaratıklarından birisi yapan, uyarılınca ortaya çıkan geniş kanatları.

TELEF OLAN PARLAK FİKİR

Lakin bunda insanın melek katına yükselişini sembolize eden bir şeyler varsa da 'yaratık' Dante'nin cehennemi misali ateşlere düşüyor. Çocuk yetiştirmekten bihaber anne ve babanın gözetiminde bir yeniyetme olarak büyümeye çalışmak yeterince cehennemi bir şey tabii ki.
Ama kendi sefil yetiştirilme biçimiyle 'evladını' terbiye ediden anne motifiyle film, Mommie Dearest'in melodramatik açmazlarına çark ediyor. Anne babaya laf yetiştirmek (Dern zeki ama konuşamıyor) dahi mümkün değilken çocuğun elektra ve tersi kompekslerden mustarip olması kaçınılmaz. Lakin al gözüm seyreyle mantığıyla şamataya dönüşen filmin finali, her parlak fikrin, arkasında durmazsanız eğer, telef olabileceğini de gösteriyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.