Cumartesi 30.04.2011

Özpetek'in Aida'sına tam not

Ferzan Özpetek'in İtalya'da sahnelediği Aida operası, izleyici ve eleştirmenlerden tam not aldı. SABAH'a konuşan Özpetek, Napoli'nin San Carlo Operası'ndan da teklif aldığını söyledi

İtalya'nın en prestijli festivallerinden 74. Maggio Musicale Fiorentino'nun açılışında, Ferzan Özpetek'in rejisiyle sahneye konulan Giuseppe Verdi'nin Aida operası, seyirci ve eleştirmenlerden tam not aldı. Özpetek'in, Hintli şef Zubin Mehta ve iki Oscar'lı sahne tasarımcısı Dante Ferretti gibi dünyaca ünlü isimlerle birlikte hazırladığı Aida operasına ilgi büyüktü. İtalya Kültür Bakanı Giancarlo Galan, Floransa valisi Paolo Padoin, Belediye Başkanı Matteo Renzi temsili izleyenler arasındaydı. Özpetek'in ilk opera yönetmenlik denemesini izlemeye gelenler arasında Türkiye'den Caroline Koç, Yaşar Kemal'in eşi Ayşe Semiha Baban, gazeteci Ertuğrul Özkök, Sema Özcan, Los Angeles'da yaşayan grafik tasarımcısı Emrah Yücel gibi isimler de vardı. Türkiye'nin Roma Büyükelçisi Hakkı Akil ise eski opera sanatçısı olan eşi İnci Akil ve kızı Burçin Akil ile şeref locasından operayı izledi. Özpetek'in Aida'sını izlemek için yüzlerce Türk de Floransa'ya akın etti. Böylece, fuayede İtalyancadan sonra en çok konuşulan dil Türkçe oldu. Gösteri, opera çalışanlarının düzenlediği grev nedeniyle bir saat geç başladı. Operanın, açılışı Mehta ve Özpetek gibi iki dev isimle yaparak, yaşanan krizi unutturmaya çalıştığı da gecenin konuşulanları arasındaydı.
YENİLENLERİN 'AIDA'SI

Ferzan Özpetek, her filminde olduğu gibi, ilk opera denemesinde de ana vatanına bir gönderme yapmak istiyordu. Özpetek'in, bu amaçla Anadolu'nun bağrı, Nemrut Dağı'ndan sahneye taşıdığı Kommagene Krallığı'na ait heykel başları (M.Ö. 62) da Dante Ferretti'nin tabloyu andıran dekorlarına ayrı bir derinlik kattı. Aida'nın ünlü 'Zafer' sahnesini, Özpetek, şaşaalı bir geçitle anlatmak yerine, sekiz yaşındaki bir kız çocuğunun kanlar içinde sahneye gelip ölüm dansı yapar gibi sahneye yığılmasıyla temsil etti. Bu tercih de, eseri savaşı kaybedenler gözünden verdiği için akıllarda kalıcı olacak gibi görünüyor. Özpetek, Aida ile ilgili SABAH'a yaptığı değerlendirmede "Bu operanın her cümlesi bir film olabilir. İnanılmaz bir yoğunluk ve kuvveti var. Ne aşktan ne de kaderden kaçmamız mümkün değil. Beni en çok cezbeden şeylerden biri de baş karakterlerinin vatan sevgisi ve aşk arasında bir tercih yapmak zorunda kalması," dedi. Özpetek ayrıca Napoli'nin prestijli San Carlo Operası'ndan da yine Giuseppe Verdi'nin La Traviata operasının rejisini yapmak için teklif aldığını söyledi. Gösterimin ardından Roma Büyükelçisi Hakkı Akil, "Bir Türk büyükelçisi olarak Ferzan Özpetek'in yeni başarısına tanıklık etmekten gurur duyuyorum" dedi.

İTALYAN BASININDAN ÖVGÜ

Başta İtalya'nın en prestijli gazetelerinden Corriere della Sera olmak üzere, İtalyan gazeteleri, Aida operasının Ferzan Özpetek tarafından sahnelenmesine tam sayfa ayırdı. Corriere della Sera, "Özpetek, Aida'yı yeniden yorumladı: Opera-filmin zaferi" başlığını attı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.