Cuma 03.08.2012 00:00
Son Güncelleme: Cuma 03.08.2012 12:02

Türkiye'de kitap pazarı hızla büyüyor

Türkiye'deki ekonomik ve kültürel gelişmeye paralel olarak her geçen yıl, kitap basım oranında önemli büyüme kaydediliyor.

Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdür Yardımcısı Ümit Yaşar Gözüm, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye'de son yıllarda yayıncılığın sektörleşmesine yönelik önemli adımlar atıldığını, bunun etkisinin de çok açık bir şekilde görülmeye başlandığını söyledi.
Bu kapsamda yazarların, yayıncıların, çevirmenlerin, dağıtım ağının ve telif ajanslarının örgütlenmesinin uluslararası alanda gerçekleşecek rekabette son derece önemli olduğunu belirten Gözüm, Türkiye'nin bu engelde önemli bir basamağı aştığını vurguladı.
Bakanlığın koordinatörlüğünde meslek gruplarının örgütlenmesine yönelik çalışmalar yürütüldüğünü de hatırlatan Gözüm, ''Bu alan çok dinamik bir alana dönüştürüldü. Kitabın en büyük kamu yayıncısı Başbakanlık ile Kültür ve Turizm Bakanlığıydı. Ancak biz Bakanlık olarak zamanla kamu yayıncılığında kültürel mirasla ve alanla ilgili olan yayınları hazırlamaya ağırlık verdik'' dedi.

205 milyona yakın ücretsiz ders kitabı dağıtıldı

Kitap Pazarı Araştırması'nın sonuçlarına göre, Türkiye'deki kitabevi sayısının 6 bin, dağıtım şirketi sayısının da 150 olduğunu bildiren Gözüm, şunları kaydetti:
''ISBN (Uluslararası Standart Kitap Numarası) verilerine göre 2011'de 43 bin 190 ayrı başlıkta kitap yayınlanmış. Konularına göre ele alındığında genel konularda 531, felsefe ve psikoloji bin 347, din 2 bin 834, toplum bilimleri 13 bin 983, dil ve dil bilim 585, doğa bilimleri ve matematik 425, teknoloji ve uygulamalı bilimler 2 bin 665, güzel sanatlar bin 431, edebiyat ve retorik 15 bin 34, coğrafya ve tarih 3 bin 62 diğer konularda ise bin 293 adet kitap hazırlandı. Üretilen kitap adedi 289 milyon 193 bin 982, ücretsiz dağıtılan ders kitabı sayısı yaklaşık 205 milyon, üretilen toplam kitap sayısına bakıldığında da bu rakam yaklaşık 500 milyon.''
En büyük, pay ders kitapları ve kültürel kitaplarda

Pazardaki en büyük payın ders kitaplarında ve kültürel yayınlarda olduğunu belirten Gözüm, telif haklarına ilişkin alınan önlemlerin ve korsanla mücadeledeki etkin yöntemlerin pazardaki hareketliliği etkilediğine işaret
etti.
Emniyet güçleri, Bakanlık ve yayıncı meslek birliklerinin koordineli bir şekilde korsan yayınla mücadeleyi sürdürdüğünü kaydeden Gözüm, 2009, 2010 ve 2011'de çok önemli sonuçlar alındığını vurguladı.
ISBN Türkiye Ajansı'nın Türkiye'de kamu imkanları ile hizmetlerini yürüttüğünü ve bu hizmetlerin Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü tarafından sağlandığını ifade eden Gözüm şöyle devam etti:
''Ülkemizdeki yayıncılık sektörünün geldiği nokta hakkındaki en doğru veriler bu merkez tarafından sunulmakta. Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü bünyesinde hizmet veren ISSN Türkiye Merkezi de aynı şekilde süreli yayınlar alanındaki en doğru verileri sunuyor. 2010'da 35 bin 775 adet kitaba ISBN tahsis edilmişken 2011'de ISBN tahsis edilen kitap sayısı 43 bin 190 oldu.
ISBN tahsisi yapılmış kayıtlı yayıncı sayısı 2010'da bin 605 iken, geçen yıl itibarıyla bin 676 yeni yayıncıya ISBN tahsis edildi. Online sisteme geçilen 2007'den sonraki 4 yıllık süreçte ISBN tahsis edilen toplam yayıncı sayısı 8 bin 150 oldu. Bu yayıncılar arasında halen aktif olarak faaliyet gösterenlerin yayıncı 8 bin 138'dir.''
Sektörün kalbi İstanbul, Ankara ve İzmir

Yayıncılık sektörünün merkezinin sayısal ve ekonomik hacim açısından bakıldığında İstanbul, Ankara ve İzmir olduğunu belirten Gözüm, en dinamik alanların ise edebiyat, teknoloji ve uygulamalı bilimler, tarih eğitim ve din olarak sıralandığını ifade etti.
Elektronik yayıncılık sektörünün Türkiye'de henüz yeni yeni geliştiğini, bunun tüm yayıncılık sektörü içinde yüzde 3'lük bir yere sahip olduğunu vurgulayan Gözüm, yeni bir alan olmasına rağmen ciddi bir büyüme hacmi göstermesinin beklendiğine dikkati çekti.
Sadece 2010 ile 2011'de e-kitap satışlarının yüzde 100'ü aşan bir büyüme gösterdiğini dile getiren Gözüm, ''En çok yayınlanan materyaller e-kitap ve internet ortamında yayınlanan online dergiler. Sektördeki trend, çeşitli donanımlar üzerinden okunabilen e-kitapların hakimiyetini göstermekte'' dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.