Giriş Tarihi: 16.12.2011

İçime doğmuş gibi...

Dün bu köşede yayınlanan 'Türkiye İddia Oynuyor' başlıklı yazımı kaleme aldığımda henüz reyting operasyonu başlamamıştı.
Yazıda, Türkiye'nin bir 'iddia cenneti' olduğundan söz ediyordum. Sayfayı teslim ettikten bir saat sonra operasyon haberi geldi. Yani memleketteki 'iddiaların bolluğuna' bilgisayarımın hızı bile erişemiyordu. Ben de yazımın içine sadece iki kelime ilave edecek zamanı bulabildim.
LABORATUVAR ÇALIŞMASI
Bu köşede reyting ölçümlerinin güvenilirliği konusunda en az 6 yazı yayınlandı. Katıldığım pek çok televizyon programında da reyting ölçümleri üzerindeki iddia ve şaibeler konusunda görüş beyan ettim.
Beni asıl şaşırtan; ülkenin en ciddi kurumlarından biri olan TRT'nin başındaki bir genel müdürün (İbrahim Şahin) bile şikeyi ayan beyan ifade etmesine rağmen, emniyet birimlerinin harekete geçmemesiydi.
Tıpkı hava gibi... Reytingdeki şikeyi göremiyor ama elimizi yüzümüze doğru salladığımızda hissedebiliyorduk. Şimdi emniyetin, kendi laboratuvarında 'havanın varlığını bilimsel olarak ispat etmesine' ihtiyaç var.
İşte iki gündür onu yapıyorlar...
VADİ YİNE BİLDİ
İki yıl önce, Kurtlar Vadisi'nin yapımcısı Pana Film'in yöneticileri, reytinglerdeki şaibe ile ilgili ciddi iddialar ortaya attılar. Can Tanrıyar da ciddi iddialar seslendirdi. Ardından İbrahim Tatlıses atv'deki programında isyan bayrağını açtı. Tayfun Talipoğlu TRT'de benim de katıldığım tartışma programlarına imza attı.
AGB ile ilgili iddiaları denetlemekle yükümlü Rekabet Kurumu ise konunun üzerinde uzun süre çalıştı. Sonuç raporunda ise şu ifadeler yer aldı: "Piyasada doğrudan ve dolaylı rekabeti engelleme, bozma ve kısıtlama niteliğinde olan bir teşebbüs birliği olduğuna ama kurumun kendi sorunlarını fark edip üzerinde çalışmaya başlamasından dolayı soruşturmaya gerek kalmadığına hükmedilmiştir..."
Yani onlar da havayı hissetmiş ama görememişlerdi...
Nihayetinde TRT Genel Müdürü İbrahim Şahin bu konudaki kaygılarını mahkemeye taşıma kararı verip TRT'nin AGB ölçüm sisteminden ayrılacağını açıkladı.
Peki ne oldu?
AGB 2 bin 500 ölçüm cihazından 225'ini iptal etti. Ancak TRT'nin iddiasına göre; iptal edilen peoplemeter'lar (ölçüm cihazları) genellikle TRT izlenen evlere aitti!
İbrahim Şahin bundan 1.5 ay önce TRT Müzik kanalının yıl dönümü için İstanbul'daydı. Aynı gün bazı internet sitelerinde 800 deneğin deşifre olduğu, listenin yapımcı ve televizyon kanalı yöneticilerinin ellerinde dolaştığı haberleri yayınlandı. Şahin, kürsüden yaptığı konuşmada, "AGB'nin ölçüm sisteminden ayrılmakla ne kadar hayırlı bir iş yaptığımız ortada" dedi. Sanırım bardağı taşıran damla da bu oldu. Emniyet, giriştiği teknik takip sonucu elle tutulur bilgi ve belgelere ulaşmış olacak ki; aynı anda 25 ayrı noktada operasyon başlatıldı.
NÜKLEER BOMBAYA BENZER
Umarım bu kez pislikler halının altına süpürülmez. Ümit ediyorum ki, olan bitenler 'şaibe' noktasında kalmaz. Zira 3.5 milyar liralık reklam pastasını dilimleyen bir ölçüm sisteminden söz ediyoruz. Ama beni işin maddi kısmından ziyade manevi tarafı ilgilendiriyor. Zira reyting ölçümleri bu ülkenin kültürel alışkanlıklarını, taleplerini, eğilimlerini de yönlendiriyor.
Örnek mi? İki kardeşin aynı adama aşık olduğu dizinin reytingleri tavan yapınca; ondan sonra gelen her dizide aynı konu işlenmeye başlıyor ve durum sanki 'çok normalmiş gibi' algılanmaya başlanıyor. Yani insanların gelenek, görenek ve terbiyesi reytingler sayesinde etkileniyor, yönlendiriliyor, değiştiriliyor.
Hep söylüyorum. Bu vesileyle bir kez daha söyleyeceğim: Bu ülkeyi yok etmek için Ankara'da nükleer bomba patlatmaya gerek yok. Reyting ölçümleriyle oynayın yeter... Göreceksiniz, imha edici etkisi daha yüksek olacaktır. İnşallah -varsa- bu bombacılar eyleme geçemeden yakalanır!

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.