Salı 23.08.2011
Son Güncelleme: Salı 23.08.2011

Senin otomobilin boyu ne kadar?

Düne kadar otomotiv dünyasında her yeni gelen model bir öncekinden daha büyük tasarlanıyordu. Bugün ise bu trend değişti. Otomobilde büyüme durdu

Otomotiv firmaları rekabette bir adım öne geçebilmek amacıyla yenilik peşinde koşmak zorunda. Ancak bu durum bugünün meselesi değil. Özellikle 1970'li yıllardan itibaren model ömürlerini uzatmaya başlayan sektör, güvenlik, konfor, donanım ve tasarım konusunda rakiplerinden önüne geçerek müşterileri kendine çekmeye çalışıyor. Paranın karşılığı en iyi veren modeli yaratmanın yollarından biri de büyüklük olarak algılanmış olmalı ki, her yeni model eskisinden daha büyük tasarlanıyor. Aslında burada "-du" demem gerekiyor. Çünkü artık firmalar otomobillerini büyütmekten vazgeçmeye başladı. Zaten her yeni gelen modelin bir öncekinden daha büyük olması sınıflandırma açısından da tam bir zorlama durum yaratmaya başlamıştı. Otomobil testleri yapmaya başladığım 1990'lı yılların ortasında kompakt hatchback otomobillerin uzunluğu 4 metreyi pek aşmıyordu. Şimdiyse küçük sınıf hatchbackler bile 4 metrenin üzerine çıktı. Orta sınıf sedanlardan, örneğin Ford Mondeo, 4 metre 85 cm'lik uzunluğuyla Mercedes S Serisi'den sadece 25 cm daha kısa. İlk Mondeo 1993 yılında yollara çıktığında uzunluğu 4 metre 48 cm idi. Yani bugünkü Ford Focus Sedan'dan daha kısa (4.53 m) kadar. Eğer bu gidişat devam ederse bir sonraki Mondeo'nun 5 metre olması gerekiyor. Peki, bu durumda 10 yıl sonra S Serisi'nin boyu 7 metre mi olacak? Mantıksız.
KAFA KARIŞIKLIĞI YARATIYOR
Bu trende birilerinin dur demesi gerekiyordu ve ilk gerçek adımı 2 yıl kadar önce VW attı. VW, Golf'ün altıncı nesline geçerken boyunu uzatmadı, hatta birkaç santimetre de kısalttı. Bu santimetrelerin tampon tasarımıyla bile değişebileceğini, ya da aynı platformu üzerinde oldukları için değişimin kısıtlı olabileceğini de söyleyenler olacaktır. Doğru ama benzer durumlarda firmaların tercihi hep büyüme algısı yaratacak şekilde santimetrelerle oynamak olmuştu. Bundan böyle otomobil üreticileri yeni modellerini tasarlarken aynı büyüklükte daha geniş ve ferah iç hacim yaratmanın formülleri üzerine çalışıyor. Örneğin yılın son çeyreğinde tanıtılacak bir Avrupalı küçük otomobilin boyu güncelinden daha kısa olacak. Bu modeli henüz açıklayamıyorum ama ekim ayında hangisi olduğunu anlayacaksınız. Eğer varsayımım doğruysa otomobillerin boyu değil yüksekliği üzerinde oynama dönemi geliyor demektir. 10 yıl sonra kompakt hatchback ya da sedanların minivan ve crossoverlara benzemeye başlaması da söz konusu olabilir. Belki o zaman kafa karışıklığı yaratan model çeşitliliği de biraz sadeleşir. Hem de park yeri ararken biraz daha rahat olabiliriz.
Halit BOLKAN

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.