Çarşamba 18.04.2012 00:00
Son Güncelleme: Çarşamba 18.04.2012 12:38

Hibrit araçlar için teşvik şart

Toyota Pazarlama ve Satış Üst Yöneticisi Ali Haydar Bozkurt, hibrit araçların yaygınlaşması için fiyat avantajı gerektiğini söyledi.

Toyota Pazarlama ve Satış Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, hibrit otomobilin yaygınlaşması için teşvikler gerektiğini belirterek, ''Kullanıcı tarafından tercih edilmesi için fiyatının cazip hale getirilmesi gerekiyor'' dedi.
Bozkurt, hem benzin hem elektrikle çalışabilen hibrit otomobil Prius Plug-in Hybrid modelinin Türkiye'deki tanıtımı için Onatça Plaza'da düzenlenen toplantıda, ilk tanıtımı Adana'da yapmalarının temel sebebinin, Türkiye'de Uluslararası Çevre Dostu Bina Değerlendirme Sistemi ''BREEAM'' sertifikasına sahip ilk ve tek otomobil binasının Onatça Plaza olmasından kaynaklandığını belirtti.
Prius Plug-in Hybrid'in Toyota'nın 40 yıldan bu yana çevre teknolojileri üzerine yürüttüğü çalışmaların ürünü olduğunu anlatan Bozkurt, ''Dünyada ve Avrupa'da testleri yapılan şarj edilebilen elektrikli hibrit otomobilin (Prius Plug-in Hybrid) sınırlı sayıdaki prototip modellerinden birini bugün burada tanıtmaktan memnuniyet duyuyoruz. Şu ana kadar düşük yakıt tüketimi, kullanım kolaylığı, konforu ve kalitesi ile Avrupalı kullanıcılardan çok olumlu geri bildirim alan Prius Plug-in Hybrid, normal bir elektrik prizinden 1,5 saatte şarj edilebiliyor'' dedi.
Aracın 100 kilometrede sadece 2,6 litre yakıt tükettiğine değinen Bozkurt, şunları kaydetti:
''Yakıt tüketiminde en düşük bildiğiniz rakamları aklınıza getirirseniz, 4 litrenin altına düşen araç yok. Bu anlamda ciddi ekonomi sağlıyor. Karbon salınımını da düşünürseniz, karbondioksit salınımı sadece 59 gram. Bu çok önemli bir rakam. Toyota'da bir ilk olarak lityum iyon pil ile donatılan Prius Plug-in Hybrid EV modunda saatte 100 kilometre maksimum hıza ulaşabiliyor. Prius Plug-in Hybrid, elektrikli kullanımda 23 kilometre menzil ve 0 emisyon sunuyor. Prius Plug-in Hybrid'de 45 litrelik bir depo benzinle bin 250 kilometre yol katedilebiliyor. Aynı sınıftaki benzinli bir araçtan yüzde 49 daha az, dizel bir araçtan ise yüzde 36 daha az yakıt tüketimi sunuyor.
Hibrit otomobilin altyapı ihtiyacı yok. Elektrikli otomobilde şarjı her bittiğinde mutlaka aracı şarj edeceğiniz bir noktaya ulaşmanız gerekiyor. Ancak, hibrit otomobil üzerinde hem elektrikli hem de konvensiyonel benzinli motor olduğu için benzin bulunduğu sürece sınırsız menzil gidebiliyor. Yolda kendi elektriğini şarj ediyor. Plug-in modelde hem yolda giderken kendisini şarj ediyor hem de bir yerde beklerken siz şarj edebiliyorsunuz.''
Hibrit araçlara teşvik
Bozkurt, Türkiye'de hibrit araçların satışı konusunun kendileri için kanayan yara olduğunu, dünyada birçok ülkede hibrit teknolojilerinin ciddi anlamda teşvik edildiğini, ancak, Türkiye'de böyle bir uygulamanın bulunmadığını anlattı.
Dünyadaki hibrit otomobillere teşvikin birinci sebebinin çevre ile ilgili kazanımlar olduğun anlatan Bozkurt, ''Gerçekten çevreyi daha az kirleten teknoloji olduğu için birçok ülke hibrit teknolojisine sahip otomobilleri teşvik ediyor. Özellikle Avrupa'nın Londra gibi büyük metropellerinde şehir merkezlerine otomobillerin girişleri ücretlidir. Hibrit otomobilleri birçok ülke bunlardan muaf tutuyor, otoyollarda ücret ödemiyor, otoparklarda indirimler alıyor'' dedi.
Bozkurt, bu teknolojinin ekonomik olmasından dolayı da teşvik edildiğini vurgulayarak, şöyle devam etti:
''Özellikle bizim gibi enerjide dışa bağımlı bir ülke olduğumuzu düşünürseniz, biz yakıtı ithal ediyoruz, bu nedenle bizim için taşımacılıkta kullanılan yakıtta herhangi bir şekilde tasarruf şansı yaratan sistemlerin teşvik edilmesi gerekiyor. ABD, Avrupa'ya göre çok geriden geldi ama bunun bilincinde, bununla ilgili düzenlemeler yapma kararı aldı. Petrol giderek daha zor elde edilecek. Önümüzdeki 30-40 yıl içinde dünyadaki kolay çıkarılabilir petrolün bitmesi bekleniyor. Bu süre uzunmuş gibi gelebilir, ama inanın zaman rüzgar gibi geçiyor. Petrolün yanında muadil enerjilerin devreye girmesi için 30-40 yıllık Ar-Ge süreci yeterli olmayabilir.
Kullanıcı tarafından tercih edilmesi için fiyatının cazip hale getirilmesi gerekiyor. Bu konuda teşvikler gündeme gelmediği sürece yaygınlaşması çok da kolay görünmüyor. Vergi teşvikleri olabilir. Otoyollarda ücret alınmayabilir, parklarda ücret alınmaz, motorlu taşıtlar vergisi alınmaz. Bunlar sadece örnekler. Ülkemizde hibrit ile ilgili maalesef hiçbir teşvik yok. Bu nedenle bugün Türkiye'de satılan hibrit otomobil sayısı 10'lu adetlerde, 100'ü geçmiş değil. Ama, potansiyel olarak bahsedilen teşvikler gündeme gelirse, hibrit otomobilleri kullanmak isteyen, çevre bilincini ön planda tutan müşteriler olduğunu biliyoruz.''
Bozkurt, şu anda otomobilin vergi anlamında önemli gelir kaynaklarından biri olduğunu, bütün her şeyi kayıtlı olan bir ekonomi ürettiği için otomotivden elde edilen verginin de net olarak toplandığını, kaçak olma şansının bulunmadığını söyledi.
Kendilerinin de bu konuda bugünden yarına bir değişiklik beklemediğini anlatan Bozkurt, ''Böyle bir gelirden yerine bir şey koymadan vazgeçmek kolay olmayacaktır. Bizim burada söylediğimiz zamana yaygın bir geçiş olabilir. Zamana yayarak Avrupa ülkelerindeki normlara çekilebilir'' dedi.
Bozkurt, bu konuda 2014 yılının önemli bir kilometre taşı olduğunu belirterek, ''Çünkü, otomotiv strateji belgesi yayınlanmıştı 2 yıl önce. Orada bu konu planlara dahil edildi. 2014'e kadar çevreci teknolojilerin desteklenmesi konu başlığı çok net ortaya konuldu. Bu nedenle önümüzdeki 2 yıllık süreçte en azından hibrit otomobillerle ilgili bazı teşvik edici regülasyonların açıklanacağını umuyoruz'' diye konuştu.
Onatça Motorlu Araçlar AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Onatça da Türkiye'nin BREEAM sertifikasına sahip ilk ve tek otomobil binası olarak Toyota'nın en çevreci modeli Prius Plug-in Hybrid'i Adana'ya tanıtmaktan gurur duyduğunu ifade etti.
Onatça, binalarının kullanılan malzemeden, aydınlatma sistemine ve çevre düzenlemesine kadar her yönüyle çevreci bir yapıya sahip olduğunu belirterek, ''Toyota Onatça Plaza, Türkiye'nin ilk yeşil binaya sahip otomotiv firması olmasının yanında 'çok iyi' derecesiyle BREEAM sertifikası ile de taçlandırılmıştır. Ayrıca plazamız Türkiye'nin ilk A sınıfı enerji kimlik belgesine de sahiptir. Toyota, teknolojik ve konforlu otomobiller üretmenin yanı sıra günümüzün çevresel sorunlarına karşı duyarlı otomobilleri ile toplum ve geleceğimiz için çalışmaktadır'' diye konuştu.
Konuşmalarının ardından, önce Bozkurt ve Onatça, daha sonra basın mensupları Prius Plug-in Hybrid ile plaza çevresinde test sürüşü gerçekleştirdi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.