Salı 22.05.2012

Performans dünyası efsanesini kaybetti

Otomobil dünyasında adı yüksek performansla anılan çok az kişi vardır. Caroll Shelby da bunlardan biriydi. Shelby, 89 yaşında hayata veda etti. Son günlerine kadar hâlâ Ford için kendi imzasını taşıyan performans modelleri geliştirmeyi sürdürdü

Yarış pilotlarının otomobil markalarıyla yakın çalışması, zaman zaman da isimlerinin otomobil markalarıyla özdeşleşmesi alışıldık bir durumdur. Hatta Tommi Makinen gibi bazı isimler için bazı modellerin daha performanslı sınırlı sayıda üretimleri bile yapıldı. Ancak Carroll Shelby ismi, bu sınırların çok dışında bir alanı kapsıyordu. Son 60 yıldır Ford'un neredeyse tüm yüksek performanslı araçlarında Shelby'nin imzası vardı. Carroll Hall Shelby, 11 Ocak 1923'te Leesburg Teksas'ta doğdu. İkinci Dünya Savaşı sonuna kadar Amerikan Hava Kuvvetleri'nde pilot olarak görev yapan Shelby, 1945 yılında Dallas'ta damperli kamyon işine yöneldi. 1949 yılında tavuk yetiştiriciliğine soyunan Shelby, salgın bir hastalık yüzünden tüm tavukları ölünce iflas etti. Shelby isminin otomobil dünyasına girişi ise 1952 yılında katıldığı bir drag yarışındaki birinciliğiyle oldu. Kullandığı araçta Ford'un V8 motoru yer alıyordu. Shelby de Ford yöneticileri de gelecekte kurulacak sıkı işbirliğinin ilk adımının atıldığının farkında değildi. Aynı yıl MG ile pist yarışlarında kazandığı başarılar, 1954 yılında Aston Martin için Le Mans'a katılmasının yolunu açtı. 1955 yılında bir kazada kırılan kolunun yarışmasını engellememesi için fiberglastan özel bir kol kılıfı ve direksiyona yapıştırdığı eliyle, Ferrari Monza'yla Sebring Pisti'nde gaza basan Shelby, 1956 ve 1957 yıllarında Sports Illustrated Dergisi tarafından yılın yarış sürücüsü seçildi. 1959 yılında Le Mans'ı kazanan Shelby, aynı yıl Jim Hall ile üç adet Scaglietti Corvette hazırlayıp Harley Earl'e sundu. Ancak Chevrolet bu otomobiller hazırlanma sürecindeyken yarış sponsorluklarından çekilmişti. Caroll Shelby için dönüm noktası 1960 yılında kalp rahatsızlığının ortaya çıkmasıydı. 1961 yılında İngiliz AC Cars'ın roadsteri için motor anlaşması yapamadığını öğrenen Shelby, otomobilin karoserini satın alıp Ford motoruyla donatmaya karar verdi ve bunu AC Cars'a kabul ettirdi. Böylece Cobra efsanesi de doğmuş oldu. İlk ürettiği modeli önce 1962 New York Otomobil Fuarı'nda Ford standında sergileyen Shelby, bu otomobili otomotiv basınına test sürüşleri için vermeye başladı. Ancak, her gazeteci için aracı farklı bir renge boyayıp çok sayıda üretildiği izlenimini oluşturmayı ihmal etmedi. 1963 ve 1964 yıllarında yarışlarda gelen başarılar Shelby'nin ününe ün kattı. Ford motorlarının performansını artırmayı çok iyi bilen Shelby'nin Ford ile ilişkisi 1964 yılında yeni bir seviyeye ulaştı. Ford, Mustang'in hızlı bir versiyonunu yapması için Shelby'yi davet etti. Böylece ilk Shelby imzalı Mustang, fastback karoserle GT 350 adıyla 1965 model olarak yollara çıktı. 306 HP gücündeki bu model standart modelden 35 HP daha güçlüydü ve yola daha iyi tutunacak şekilde modifiye edilmiş süspansiyon sistemine sahipti. Pist dayanıklılık yarışları için geliştirilen ve asıl amacı Ferrari'yi dize getirmek olan GT40'ın başarılı olamaması üzerine Ford, bu projeyi de Shelby'ye teslim etti ve 1966 yılında GT40 bu yarışların efsane otomobili oldu. 1970 yılına kadar Shelby güçlü Mustang modellerinin yanı sıra tasarımından performansına ve donanımına kadar çok özel Mustang serilerini Shelby Mustang markası altında Cobra amblemleriyle (1968'den itibaren) donatarak yollara çıkardı. Bu modellerin en ünlüsü Cobra Jet 428 motorla donatılan GT500KR oldu (KR: King of the Road: Yolların Kralı). Ford motorsporları kontratını bitirince Shelby ve Ford işbirliği bir süre için sona ermiş oldu.
Le Iacocca'nın davetiyle geri döndü
Shelby, 1982 yılında otomobil dünyasına Lee Iacocca'nın davetiyle döndü. Bu kez Dodge modelleri üzerinde çalışacaktı. Aynı yıl Dodge Shelby Charger ortaya çıkarıldı. 1984 yılında Dodge Omni GLH (Goes Like Hell) satışa sunuldu, tabii arkasında Shelby vardı. 1987 yılında üzerinde çalışmaya proje 1989 yılında Viper olarak tanıtılacaktı. Bu hızlı ve stresli hayatın etkisini kalp rahatsızlığıyla ödeyen Shelby'ye 1990 yılında kalp nakli yapıldı. Bir yıl sonra da çocuklara kalp nakli için finans kaynağı yaratmak için Caroll Shelby Kalp Fonu'nu kurdu. 2001 yılında yeni GT40 konsepti için Ford, Shelby'nin uzmanlığına başvurmaya karar verdi ve işbirliği 30 yıl sonra tekrar başlamış oldu. 2004 yılında tanıtılan Shelby Cobra Concept çalışmasının tasarımı ve mühendislik çalışmalarında Shelby çok önemli rol oynadı. 2005'te yola çıkan Ford GT de Shelby'nin uzmanlığını yansıtıyordu.
Lakabı uçan çavuş
Shelby'nin 85'inci doğum günü 2008 Ford Shelby GT500KR'nin banttan indirilmesiyle kutlandı. 540 HP'lik bu özel otomobil sadece 1000 adet üretildi. Shelby'nin performans aşkı 88 yaşında olmasına rağmen sönmemişti. 2013 model olarak yollara çıkmaya hazırlanan Shelby GT500'ün geliştirme çalışmalarında günde 8 saate varan sürelerde test sürüşü yapan Caroll Shelby, 662 HP ile dünyanın en güçlü V8 motoruna sahip seri üretim otomobilini tamamladı. "Uçan Çavuş" lakabıyla anılan Caroll Hall Shelby, otomobil dünyasında kendine has stili, cesareti ve tutkusuyla çok derin izler bıraktı.
Halit Bolkan

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.