Son Güncelleme: Pazartesi 11.02.2013 16:17
Otomobil pazarlama sanatı
Otomotiv sektörü dünyanın en büyük endüstri kollarından biri. Elbette bu sektörün en önemli ürünü olan otomobillerin rekabetinde öne geçmek için ilk günden bu yana çeşitli pazarlama taktikleri kullanılıyor.
Hız rekorları
Otomobil yarışlarının yanı sıra hız rekoru denemeleri de neredeyse otomobil tarihiyle birlikte başlamıştı. 1899 yılında Belçikalı Camille Jenatzy, 50 kW gücünde elektrikli motorla donatılan otomobiliyle 105,882 km/s hıza ulaşarak, otomobille 100 km/s bariyerini aşan ilk insan oldu. Tam 10 yıl sonraysa Fransız Victor Hemery, 21.504 cc hacmindeki 4 silindirli motora sahip 200 HP'lik Blitzen-Benz ile 202,7 km/s hıza ulaştı. Böylece 200 km/s bariyeri de geçilmiş oldu. Hemery'nin rekoru 1910 yılında Barney Oldfield (211,2 km/s) ve 1911 yılında da Bob Burman (226,7 km/s) tarafından geçildi.
Otomobil fuarları
Birçok ürün ve hizmetin tüketicilerle bir araya gelmesi için en önemli fırsatlardan birini fuarlar sunar. Elbette otomobiller ortaya çıkmaya başladığında firma sahipleri çeşitli fuarlara katılıp ürünlerini tanıtmaya çalıştı. Bunda her zaman başarılı olduklarını söylemek zor. Örneğin Daimler ve Benz uluslararası bir fenomen olabilmek için 1889 yılında Paris Dünya Ticaret Fuarı'na katıldı. Ancak kültürel etkinlerin yoğunluğu, Eiffel Kulesi gibi etkenlerin her iki üreticinin de gölgede kalmasına sebep oldu. Ancak otomobillere özel fuarların düzenlenmeye başlaması bu sıkıntının aşılmasını sağladı.
Reklamlar
Günümüzdeki kadar olmasa da basın hem Avrupa'da hem de ABD'de yaygındı. Doğal olarak otomobil markaları yaratıcılıktan çok bilgiye dayalı ilanlarla ürünlerini tanıtma yoluna gitti. Yarışlarda elde edilen birincilikler de gazete ilanlarına konu oluyordu. Hiç kuşkusuz tarihteki en etkili reklamlardan birini Citroen markasının kurucusu Andre Citroen yapmıştı. Reklamın gücüne inanan Citroen, 1924 yılında Eiffel Kulesi'ni ışıklandırarak dönemin en dikkat çekici reklam çalışmasını yaptı. Üstelik bu çalışmayı 10 yıl daha sürdürdü.
Satış ve satış sonrası
Otomobil hiçbir zaman ucuz bir ürün değildi. Ancak satışların artması için tüketicilere birtakım fırsatlar sunulması gerekiyordu. Citroen gibi ilerici bazı markalar pazar paylarını arttırmak için leasing sağladı. Ford ve sonrasında Chrysler'in efsanevi yöneticisi Lee Iacocca, çalıştığı Ford bayisinde "56 for 56" adıyla 56 dolar taksitle 1956 model Ford satış kampanyası yapınca kariyer basamaklarını hızla tırmanmaya başlamıştı. 1930'lardan sonra satış sonrası hizmetler de önem kazanmaya başladı. Garanti ve yetkili servis uygulamaları da bu dönemde pazarlama unsuru haline geldi.
Konseptler ve tüketici etkinlikleri
Var olan modellerin imaj ve satışlara olan katkısı zaten her firmanın konumunu da belirliyordu. 1938 yılında General Motors getirdiği yenilikle adından çok söz ettirdi. GM'in baş tasarımcısı Harley Earl'ün tasarladığı Buick Y-Job, tarihin ilk konsept otomobili oldu. Eğer İkinci Dünya Savaşı araya girmese büyük ihtimalle otomobil endüstrisi 50'lerin tasarım özelliklerine 10 yıl önce kavuşacaktı. GM, 1949 yılında çok önemli bir pazarlama tekniği geliştirdi. New York'taki Waldorf-Astoria Hotel'de ürün gamını ve geliştirdiği teknolojileri fuar benzeri bir atmosferde şovlar eşliğinde tanıttı. Bu sergi daha sonra Motorama etkinliklerine dönüştü. GM, bu etkinlikler sayesinde tüketicilerin yeni tasarımlar hakkındaki fikirlerini alırken gelecekteki trendlere de hazırlamış oldu.
Bir diğer pazarlama yöntemi olarak sinema filmleri oldu. Özellikle Hollywood otomobillerin başrol oynadığı ya da başrol oyuncularına eşlik ettiği filmler hala güncel bir pazarlama tekniği.
HALİT BOLKAN
EN SON HABERLER
- 1 Yılın transferi gerçekleşti
- 2 Elektrikli otoyu mobil şarjla sevdirecek
- 3 Yılın Otomobili’nde ilk tur tamamlandı
- 4 Avrupa’da dördüncü kez lider oldu
- 5 Sektörden 12 kat daha fazla büyüdü
- 6 Elektrikli araçlarla 125. yılında şov
- 7 Fransa’daki fuara Türkiye’den çıkarma
- 8 20 bin TL değerinde şarj kartı hediye
- 9 Passat sedan üretimi sona erdi
- 10 Alman markanın SUV atağı