Çarşamba 30.07.2014 00:00

Motosiklet satışına ÖTV darbesi

Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) Başkanı Nihat Çadırcı, yılbaşında zamlanan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranlarının motosiklet satışını vurduğunu belirterek, "Pazarın büyüyebilmesi için ÖTV oranlarının ayarlanması şart" dedi.

AA muhabirine, pazara ilişkin değerlendirmeler yapan Çadırcı, 2013 yılının ilk yarısının çok iyi geçmesine karşın ikinci yarıyılda tüm sektörlerde olduğu gibi motosiklet satışlarında da düşüş yaşandığını hatırlattı.
Geçen yıl pazardaki toplam büyümenin yüzde 3,5 olduğunu anımsatan Çadırcı, "Bu yıl ise bir önceki yılın etkileri ve döviz kurlarındaki artış, hem ithal edilen hem de ülkemizde üretilen fakat yine ithalata bağımlı olan motosiklet satışlarını ciddi olarak etkilemiştir. TÜİK tarafından açıklanan adetlere göre, 2014 yılında geçen yılın ilk 5 ayına kıyasla yüzde 11,6'lık bir düşme söz konusudur. İlk 5 aylık trafik tescili yapılan araç adedi 2013 için 73 bin 370 iken 2014 yılında 64 bin 857 oldu. Ekonomik değerle ifade etmek gerekirse tahmini olarak ilk 5 ayda 200 milyon dolarlık bir pazarda 23 milyon dolarlık bir düşme söz konusudur" bilgilerini verdi.
Düşük yakıt tüketimi ve daha rahat trafik için en ideal çözüm kabul edilen motosikletlerin iç pazarda daha yoğun satışı için devletten ÖTV düzenlemesi beklediklerini anlatan Çadırcı, "Pazarın büyüyebilmesi için ÖTV oranlarının ayarlanması şart. Motosikletin ÖTV'si yükseltildiği yıldan beri sektörün satış adetleri yükselememektedir. Maliye Bakanlığı'na yapılan başvurular ile motosiklete uygulanmakta olan ÖTV oranlarının 250 cc üzerindeki motosikletler için de düşürülmesi gerektiği belirtilmiştir. Vergi oranları düşürüldüğü takdirde değişik motor hacmi sınıflarındaki motosikletlerin de satış adetleri artacak ve sektörün yan sanayi ile birlikte gelişimi hızlanacaktır" yorumunu yaptı.
Çadırcı, özellikle büyük hacimli motosiklet satışlarının yükselmesiyle ciroların artacağını ve global markaların daha fazla yatırım yapacağını söyledi. Çadırcı, böylece yan sanayi ve sürücü donanımı, aksesuar, lastik, finansman gibi ilgili diğer kolların gelişmesinin sağlanacağını da kaydetti.
"ÖTV SORUNU GİDERİLİRSE DAHA ÇOK SÜRÜCÜ MOTOSİKLETİ TERCİH EDECEKTİR"
Sektörün Türkiye'deki en önemli pozitif yönünün henüz gelişmekte olan bir pazar yapısı olduğunu ifade eden Çadırcı, şöyle konuştu:
"Şartlar uygun hale getirildiği takdirde motosiklet satışlarının ne kadar artabileceği 2006 yılında gerçekleşmiş satış adedi ile kendisini göstermiştir. Pazarda henüz değerlendirilememiş bir potansiyel olduğu kesindir. Ama bu gelişimi engelleyen etkenlerin ortadan kaldırılması gerekmektedir. Yüksek vergiler, trafikteki güvenlik sorunu, sürücü eğitimi ve ehliyet sistemi gibi önemli sorunlar giderildiği takdirde daha çok sürücü motosikleti tercih edecektir."
"BÜYÜK ŞEHİRLERDE KULLANIM ORANI HENÜZ İSTENİLEN SEVİYEYE GELEMEDİ"
Türkiye'de, 1000 kişiye düşen motosiklet adedinin 28 olduğunu aktaran Çadırcı, "Diğer ülkelerde ise adetler İtalya'da 181, İspanya'da 105, Almanya'da 73, Yunanistan'da 97... Avrupa ve Uzakdoğu ülkelerinde motosiklet daima yaşamın içerisinde yer almıştır. Motosiklet kullanmak bahsedilen ülkelerde son derece normaldir ve herkesin kullandığı bir ulaşım aracıdır. Ülkemizde ise Anadolu'da ve güney il ve ilçelerimizde motosiklet daha fazla yaşamın içerisinde olsa da büyük şehirlerde kullanım oranı henüz istenilen seviyeye gelememiştir" değerlendirmesini de paylaştı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.