Salı 18.11.2014 00:00

"İkinci el"in tahtını sarsamadı

Otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı yılın 10 ayında yüzde 16,18 daralan firmaların yıl sonu kampanyaları bile "ikinci el"lerin tahtını sarsamıyor.

Otomotiv firmalarının birbiri ardına devreye giren kampanyalarına rağmen kullanılmış otomobil satışlarının arttığını belirten ikinci el oto galericilerine göre, bu durum, Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve döviz kurlarındaki artışlar sonrası zamlanan sıfır otomobiller ile ikinci el araçlar arasında fiyat marjının çok açılmasından kaynaklanıyor.

Bursa Oto Galericiler Odası Başkanı Hakan Yanık, AA muhabirine yaptığı açıklamada, ÖTV ve döviz kurlarındaki artışın etkisiyle yılbaşından itibaren 2014 model araçların ciddi oranlarda zamlandığını, bu nedenle talebin önemli ölçüde sıfır araçlardan "ikinci el"e kaydığını hatırlatarak, bu eğilimin sürdüğünü söyledi.

Yanık, otomotiv firmalarının birbiri ardına devreye soktuğu, yazılı ve görsel medyada sürekli reklamları yapılan kampanyalara rağmen ikinci el piyasasındaki hareketin sürdüğüne işaret ederek, özellikle firmaların yıl sonu hedeflerini tutturmak için son kozlarını oynadıkları dönemde böyle bir durumun yaşanmasının dikkat çekici olduğunu anlattı.

Otomobil ve hafif ticari arac? toplam pazarının, Otomotiv Distribütörleri Derneğinin (ODD) verilerine göre, ocak-ekim döneminde yüzde 16,18 azaldığını dile getiren Yanık, bunun ciddi bir gerileme olduğunu belirtti.

Yanık, bu noktadan hareketle özellikle yılın son çeyreğinde hızlanan kampanyaların, aralık ayında daha da ivme kazanmasını beklediklerini ifade ederek, şöyle konuştu:

"Sıfırlarda otomobillerin satışında ciddi anlamda bir gerileme var. Bekledikleri hedefe bir türlü ulaşamıyorlar. Bunu kapatmak için ciddi anlamda kampanya yapmalarını bekliyorduk fakat şu anda ciddi anlamda sıfır arabaların birbiri ardına devreye giren yıl sonu kampanyalarına rağmen ikinci el satışlarında artış var. Belki kampanyaların yoğunlaştığı yılın son 1-1,5 ayında ikinci el piyasasında ağırlaşma olabilir ama bu da fazla etkilemeyecek gibi gözüküyor. Kampanyalarla fiyatları ne kadar indirseler de cazip olmayacak çünkü sıfır arabaların ikinci el arabalarla arasındaki fiyat marjı çok açıldı."

"En düşük donanımlı sıfır araba bile 40-45 bin liradan başlıyor"

Küçük sınıfta (B segmenti) sıfır bir otomobilin ortalama fiyatının dahi 40-45 bin liradan başladığını bildiren Yanık, sıfır araçların fiyatlarının artık bütçeleri ciddi şekilde aşan seviyelere geldiğini anlattı.

Firmaların da ÖTV ve döviz kurlarından kaynaklanan zamlı fiyatları, kendi bünyesinde sıfır faizle uzun vadeler ya da çeşitli fiyat indirimleriyle ulaşılabilir hale getirmeye çalıştığına değinen Yanık, "Ortaya bir sorun daha çıkıyor; ne kadar cazip hale getirirseniz getirin bugün almaya kalktığınız en düşük donanımlı sıfır araba bile ortalama 40-45 bin liradan başlıyor. Oysa 40-45 bin liraya 2-3 yıllık daha donanımlı araba alabiliyorsunuz. Nakdi olanlar ise gidip 45 milyar verip standart bir araba almaktansa 40-45 bin lira ikinci eline verip daha dolu, konforlu araba almayı tercih ediyor" değerlendirmesinde bulundu.

Alt orta sınıf sıfır araçların fiyatlarının daha da yüksek olduğunu vurgulayan Yanık, üst orta sınıf araçların fiyatlarının ise mütevazi daire fiyatlarına yaklaştığını, bundan dolayı ikinci elin cazibesini sürdürdüğünü kaydetti.

Yanık, ikinci el araçlarda belirleyici olan birinci kriterin fiyat olduğunu, bunu yakıt tasarrufunun takip ettiğini sözlerine ekledi.

Daha fazla otomobil haberi için www.otohaber.com.tr

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.