Perşembe 30.11.2017 00:00

Otomotivden yüz güldüren dış ticaret fazlası

Türkiye ihracatının beşte birini tek başına karşılayan ve bu yüzden "ihracatın lokomotifi" olarak nitelendirilen otomotiv sektörü, yılın 9 ayında 5,8 milyar dolar dış ticaret fazlası verdi. Otomotiv endüstrisi, bu rakamla, ihracatta rekor yılı olarak kayıtlara geçen 2008'deki 5,5 milyar dolarlık dış ticaret fazlasını 3 ay eksikle aştı.

- Türkiye'de "ihracatın lokomotifi" otomotiv sektörü, yılın 9 ayında 5,8 milyar dolar dış ticaret fazlası verdi - Otomotiv endüstrisi, bu rakamla, ihracatta rekor yılı olarak kayıtlara geçen 2008'deki 5,5 milyar dolarlık dış ticaret fazlasını 3 ay eksikle aştı - OİB Yönetim Kurulu Başkanı Sabuncu: - "Otomotiv endüstrisi, 11 yılda 17 milyar dolarlık dış ticaret fazlası verdi. Bu sene de 9 ayda 5,8 milyar dolar dış ticaret fazlası verdi. Bunlar gerçekten çok önemli ve çok gurur verici rakamlar"

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 17 Kasım itibarıyla, henüz yıl tamamlanmadan tüm zamanların ihracat rekorunu kıran otomotiv sektöründe, yıl sonunda 27 milyar dolar olarak hedeflenen ihracatın 28 milyar doları bulacağını hatta geçeceğini tahmin ettiklerini söyledi.

Sabuncu, ülke ihracatının beşte birini gerçekleştiren sektörün, önemli ölçüde dış ticaret fazlası verdiğine dikkati çekerek, şunları kaydetti:

"Otomotiv endüstrisi, 11 yılda (2017 hariç) 17 milyar dolarlık dış ticaret fazlası verdi. Bu sene de 9 ayda 5,8 milyar dolarlık dış ticaret fazlası verdi. Bunlar gerçekten çok önemli ve çok gurur verici rakamlar. Bizim '87. Fasıl' dediğimiz fasılda, ithal edilen tüm araçlar, yedek parçaları ya da ara mallar bir de ihraç edilen yine otomotiv yan sanayi ürünleri, ana sanayi ürünleri, bunların arasındaki fark, dış ticaret açığını ya da fazlasını veriyor. Son 11 senede fazla var, özellikle de 2017'de bu gerçekten çok önemli bir fazla haline geldi. 9 ayda 5,8 milyar dolarlık bir fazlalık var."

Kurların makul seviyede artmasının ihracatçı açısından olumlu olduğunu ancak aşırı oynaklığın ithal girdilerin maliyetini de artırdığını ifade eden Sabuncu, "Makul artışlar olmalı, iniş çıkışlar olmamalı." diye konuştu.

- "Parite artmaya başladı, 1,18'lere geldi"

Sabuncu, otomotiv endüstrisinin ihracatının yüzde 85'inin avro ile yapıldığını, ihracat rakamlarının ise dolarla açıklandığını belirterek, "Bu parite azaldıkça arada, bizim ihracatımız rakamsal olarak düşüyor, parite açıldıkça artıyor. Parite 1,8'lere kadar düştü, şimdi artmaya başladı, 1,18'lere geldi. Bu da bizim ihracat rakamı açısından olumlu bir şey." değerlendirmesinde bulundu.

Örnek olarak 2015 yılında paritenin çok keskin bir şekilde düştüğünü hatırlatan Sabuncu, şunları söyledi:

"Orada bu hesaplamadan dolayı otomotiv endüstrisinin 3 milyar dolarlık bir ihracat kaybı oldu. Yani matematiksel bir kayıptı, reel, miktarsal olarak bir kayıp yok ama avrodan dolara dönerken 3 milyar dolarlık bir kayıp vardı. Şimdi paritenin yükseliyor olması, otomotiv endüstrisinin ya da ağırlıkla avro bazında ihracat yapan bütün firmaların, sektörlerin lehine olacak, hesaplama açısından."

OİB'den alınan verilere göre, sektörün 2006-2016 dönemi ile 2017 yılı ocak-eylül aylarına ilişkin dış ticaret fazlası/açığı dağılımı şöyle:

Yıl

Dış ticaret fazlası/açığı

(Milyon dolar)

2017 (Ocak-eylül) 5.800
2016 1.963
2015 - 79
2014 2.330
2013 196
2012 636
2011 - 1.380
2010 393
2009 3.276
2008 5.537
2007 3.500
2006 500

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.