Pazartesi 30.05.2016

Bankacılık sektörü 30 yılda 40 kat büyüdü

Bir dönem krizlerin tetikleyicisi olan bankacılık sektörü, yeniden yapılanma ve reformlarla tüm dünyaya örnek haline geldi. Yabancıların da ilgi odağı olan sektörün aktif büyüklüğü 20 milyar dolardan 770 milyar dolara yükseldi

Bir dönem Türkiye ekonomisinin yumuşak karnı olan ve krizlerde adeta tetikleyici rol üstlenen bankacılık sektörü, özellikle 2001 yılından sonra yapılan reformlarla, tüm dünyanın 'gıpta' ile baktığı bir noktaya geldi. 2002 seçimlerinin ardından iş başına gelen tek parti hükümeti ile birlikte sağlanan siyasi istikrarın, ekonomiye de yansıması bankacılığı farklı bir noktaya taşıdı. Mali disiplinden taviz verilmemesi, enflasyon ve faizin düşmesi, yapısal reformlar, kamunun borçlanma ihtiyacının azalması ve toplumdarefahın artması bankacılıkta büyümeyi hızlandırdı. Bankacılık sektörünün 1980'de 19 milyar dolar olan aktif büyüklüğü, 2000'de 155 milyar dolar olurken, 2015'te ise 770 milyar dolara ulaştı. Aynı dönemde krediler 10 milyar dolardan 489 milyar dolara, mevduat 9 milyar dolardan 403 milyar dolara, özkaynaklar ise 1 milyar dolardan 87 milyar dolara çıktı. Bu dönemde en çarpıcı gelişme, Hazine'nin borçlanma kağıtlarından oluşan menkul değerler portföyünde görüldü. Kamunun azalan borçlanma ihtiyacı ile birlikte 2010 yılında 201 milyar dolar olan menkul değerler geçen yıl sonu itibarıyla 111 milyar dolara indi.
SEKTÖRE YABANCI İLGİSİ ARTTI
Dünya ekonomisini yerle bir eden 2008 krizinin Türkiye'yi teğet geçmesinde öncü rol üstlenen bankacılık sektörü, bu performansı ile yabancıların da ilgi odağı haline geldi. Türkiye'de 1985 yılında 15 yabancı sermayeli mevduat bankası bulunurken, bu rakam 2015'te 21'e ulaştı. Yerli özel sermayeli banka sayısı 20'den 8'e geriledi. Son dönemde Körfez ve Çin bankalarının da radarına giren bankacılık sektörü, özellikle sahip olduğu büyüme potansiyeli ile cazibe merkezi oldu. Türkiye'de halen 15 milyon kişinin bankalarla tanışmadığı gerçeği, yabancıların iştahını kabartıyor. Sektörde 2002'de 12 bin olan ATM sayısı 2015'te 48 bine ulaşırken, POS sayısı 496 binden 2 milyon 158 bine ulaştı. En çarpıcı büyüme, büyük bir rekabetin yaşandığı kredi kartı pazarında yaşandı. Kredi kartı sayısı 15.7 milyondan 58.2 milyona, banka kartı sayısı 35 milyondan 112.4 milyona çıktı.
KAMU BANKALARI ZİRVEYE OTURDU
2000 yıllarda, dünya literatüründe olmayan 'görev zararı' tanımıyla siyasilerin arka bahçesi haline gelen kamu bankaları, tek parti iktidarında yapılan yeniden yapılanma ve reformlarla sektörün lokomotifi haline geldi. Bankacılık sektörünün net kârının yüzde 22.6 arttığı bu yılın ilk çeyreğinde, kamu bankalarındaki kâr artışı ise yüzde 32'ye ulaştı. Sektör ilk çeyreği 8 milyar TL net kârla tamamlarken, kamu bankalarının kârı 3.2 milyar TL olarak gerçekleşti.
KOBİ KREDİLERİNDE HIZLI BÜYÜME
Bankalar, Türkiye ekonomisinin lokomotifi olan küçük ve orta boy işletmelerin (KOBİ) finansmanına her geçen gün daha fazla ağırlık veriyor. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun açıkladığı verilere göre, bankacılık sektörünün toplam kredi hacmi, bu yılın ilk üç ayında, 2015 sonuna göre yüzde 1.8 artarak 1 trilyon 512 milyar liraya çıktı. Toptan ticaret ve komisyonculuk yüzde 8.30 ile kredi hacminden en fazla pay lan sektör oldu.
2023 HEDEFİ: 5.8 TRİLYON TL
Sektörün 2015 sonunda 2 trilyon 237 milyar TL olan aktif büyüklüğünün 2023'te 5 trilyon 825 milyar TL'le, 1 trilyon 423 milyar lira olan kredilerinin 3 trilyon 659 milyar TL'ye, 251 milyar lira olan özkaynaklarının ise 612 milyar liraya ulaşması öngörülüyor. Bu dönemde kredilerin aktife oranının yüzde 63, gayrisafi yurtiçi hasılaya oranının ise yüzde 87 olması bekleniyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.