Pazar 01.08.2010

Dan Brown, İstanbul'la ilgili bir roman yazabilir

Ünlü yazar Dan Brown'a İstanbul'u gezdiren, Kültür Bilincini Geliştirme Vakfı Onursal Başkanı Faruk Pekin'le UNESCO'nun koruma listesinde yer almanın önemini ve kültür turizminin nasıl gelişeceğini konuştuk

Faruk Pekin, 'Dinler Tarihi'nden Kapadokya'nın şiirsel kayalarına pek çok alanda kalem oynatmış bir gezgin ve yazar. Türkiye'yi ve dünyayı köşe bucak geziyor. 25 yıldır yönettiği Fest Travel ile gezdiriyor. Turizmi 'şuranın önünde bir resim çekinsem,' mantığından farklı algılayanlar için sağlam bir rehber. Hafta başında 'İstanbul, UNESCO'nun Dünya Kültür Mirası listesinden çıktı çıkacak,' haberlerinin ardından, 'Vay İstanbulum' başlıklı mailini gönderince sanal âleme, şart oldu konuşmak kendisiyle... UNESCO, İstanbul'un tarihi yarımadadaki kültürel mirasıyla ilgili koruma süreçlerinin UNESCO yaklaşımlarıyla uygun olduğu görüşüne vardı cuma günü ama Pekin, kentin kültürel mirasının geleceğinden çok endişeli. Yıllar önce Deniz Gezmiş ve arkadaşlarıyla 'Boğaziçi Köprüsü değil Zap köprüsü,' diyen, yıllar sonra üçüncü köprüye karşı Sarıyer sırtlarında yürüyen Faruk Pekin, "Deniz gibileri hâlâ olsaydı, 12 Eylül yaşanmasaydı, Hakkari'ye o zamanlar yatırım yapılsaydı, bugün yaşadığımız pek çok şeyi yaşamıyor olacaktık," diyor.
- 'Türkiye'ye parasız turist geliyor,' söylemi hep vardır. Nasıl değişir?
- Geçenlerde bir anket yapıldı, işsizlik parasıyla gelenler var. İkinci Körfez Savaşı sonrası krizden çıkmak için gidilen yol bunu getirdi. 'Türkiye ucuzun cenneti' dersen adam burayı kültürel olarak algılayamaz. Oysa mesela Hindistan 2000 yılından bu yana ortalama turist harcamasını 900 dolardan, kişi başına 2200 dolara çıkardı.
- Ne değişti de böyle oldu?
- Onlar şanslı. Goa ve Madras var. Zaten Hintliler denize girmez. Madras dünyanın sayılı plajlarından biri ve ben orada 1 milyon kişinin sıcakta ceketle oturduğunu gördüm. Hindistan, Delhi dışında fazla otel yapmadı. Otel fiyatlarını düşürmedi. Bir tek sloganla 'Incredible India' (İnanılmaz Hindistan).
BİRİCİK-EŞSİZ İSTANBUL
- Bize nasıl bir slogan yakışır? - Eşsiz kelimesi var, biricik kelimesi var. Türkiye biricik, benzeri yok. Altını doldurursun. Akdeniz çanağında senin sahip olduğun güneş, deniz, kum turizmine bir yığın ülke sahip; İspanya, Tunus, Fas... Senin bunlarla baş etme şansın yok.
- Pek çok ülkeye vize kaldırıldı. Bu bir farklılık yaratmaz mı turizm anlamında?
- Yarattı. Hafta sonu Urfa'daydım. Birçok kişi İran'dan gelip Suriye'ye geçiyor. Maddi kazanç tarafı ayrı tartışılır ama Avrupa vizeleri kaldırmadığı sürece, vizeleri kaldıran ülkelerden dolayı Avrupa vizesinde hep sorun yaşayacağız. Türkiye yol geçen hanı olunca vizeler daha sıkı ele alınacak.
- Mısır'daki Abu Simbel Tapınağı baraj sebebiyle 1954'te yüksek bir yere taşındı. Biz niye Hasankeyf'i taşıyamıyoruz mesela?
- Dünyanın en büyük projesidir o ve herkes yardımcı olmuştur. Esas Filia tapınağı vardır ki onun parçaları çok daha ufak. Filia Tapınağı'nı da taşıdılar ve Mısır o zaman bununla çok turist kazandı.
BROWN, AHŞAP HAÇ EFSANESİYLE ÇOK İLGİLENDİ
- Bize niye kimseler yardımcı olmuyor Hasankeyf için?
- Bize yardımcı olmak için kolları sıvadı herkes de biz kolay formül bulamıyoruz. Bir zamanlar bir yazılım firması Zeugma için 100.000 dolar para ödeyecekti ve parayı aktarma formülünü bulamadı Türkiye'de. Zorluk çıkaran da Kültür Bakanlığı'ydı. Allah'tan bu bir tartışma yarattı da Zeugma ünlenmeye başladı. Mahfi Eğilmez'in Hititler konusunda yazdığı romanların bile turizme etkisi oluyor. En uç örnek Dan Brown. Adam Da Vinci Şifresi'ni yazdı ve bambaşka bir şey oldu. Kitapta geçen İskoçya'da bir şapel vardır. O şapel hiç bilinmezdi ve şu anda giriş 18 lira, bizim koca Topkapı Sarayı 20 lira.
- İstanbul'a da geldi Dan Brown. Şöyle Yerebatan Sarayı'nda başlayan bir roman yazsa mesela...
- Biz gezdirdik onu da. Rehberimiz Serhan Güngör gezdirdi. Özellikle tarihi yarımadayı dolaşmak istemiş ve İstanbul efsaneleri üzerine çok soru sormuş. Hz. İsa'nın çarmıha gerildiği ahşap haçın Ayasofya'da olduğuna dair bir efsane var. Bu efsaneyle ilgilenmiş daha çok. İleride İstanbul hakkında bir kitap yazabilir, neden olmasın. Popüler kültürün kültür turizmine de bir faydası olur böylece.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.