Son Güncelleme: Cumartesi 19.11.2011
Tartışılan kampanyayı Benetton'un patronu anlattı
Dünyanın en güçlü liderlerini birbiriyle öpüştüren ve 'Nefretsiz' adıyla sunulan Benetton kampanyasını ve dini liderlerin kampanyadan çekilen görüntülerini, Benetton'un patronlarından Alessandro Benetton'la konuştuk
SÜRPRİZ DEV AFİŞLER
Mağazanın 3. katına çıktığımda, iki dev afişle karşılaştım. Birincisi yayınlanmasının ardından 24 saat bile geçmeden kaldırılan, Papa 16. Benedict ile Kahire'deki El Ezher Camii'nin imamı Ahmed Muhammed el-Tayyib'i dudak dudağa öpüşürken gösteren fotoğraf, ikincisi ise ABD Başkanı Barack Obama'nın Çinli lider Hu Jintao ile öpüştüğü afişti. Dünyanın en güçlü dört ismini öpüşürken gördüm, hem de dev boyutlarda! Benetton, yıllar sonra bir kez daha gözleri üzerine çevirmeyi başarmıştı. Yukarıda saydığım dört ismin yanına, reklam 'kampanyasının yüzü' olarak Filistin lideri Mahmud Abbas ile İsrail Başbakanı Benjamin Netanyahu, Fransa Başbakanı Nicholas Sarkozy ile Almanya Şansölyesi Angela Merkel de seçilmiş; birbiriyle çatışma içindeki her ikili, photoshop'la birbirleri ile tutkulu bir şekilde öpüştürülmüştü. Kampanyanın adı da bu nedenle 'Unhate' konulmuştu. Aslında İngilizcede de var olmayan bu kelime, Türkçeye en uygun şekilde, dilimizde de bulunmayan 'Nefretsiz' olarak çevrilebilir diye düşünüyorum. Alessandro Benetton, bu kelimeyi lugatlarına sokmalarının nedenini ropörtajım sırasında şöyle açıkladı: "Küresel sevgi bir ütopya. Fakat nefret kültürünün yerleştiği bir zamanda nefret etmemeye davet, gerçekçi bir çıkış noktası. Yeni yaratılan 'Unhate' kelimesiyle insanları yeni bir düşünme biçimine yönlendirmek istiyoruz." Ben bunu, 'Sevmeyebilirsin ama nefret etme,' olarak yorumladım. "Sarılsalar da olurdu," dememe kalmadı, Benetton, "Kampanyanın çıkış fotoğraflarının çok vurucu olduğunun farkındayız ama büyük kitlelere ulaşmak için bunlara ihtiycamız vardı," sözleriyle soruma cevap verdi. Fotoğrafları son ana kadar devlet sırrı gibi saklamalarının ve basın toplantısı sırasında New York, Tel Aviv, Milano ve Paris'te eş zamanlı olarak gerilla eylemleri (yani bildiğiniz maskeli gençler tarafından) ile dünyaya göstermelerinin sebebi de buydu. Kampanyanın, Benetton'a büyük maddi kayıplar getirecek hukuki sonuçları olabilirdi. Daha da önemlisi, kimsenin yaklaşmaya cesaret edemediği 'din' unsuru, Benetton'u çarmıha gerebilirdi. Alessandro Benetton "120 ülkede ayrı ayrı yasal araştırma yapmamız imkansızdı. İyi bir amacımız var, resmi kullanılan kişilerin durumu anlayışla karşılayacaklarını umuyoruz," gibi naif bir açıklama yaptı. Nitekim kampanyanın afişlerinin çıktığı günün akşamı Vatikan'dan bir kınama geldi ve Papa 16. Benedict'in Müslüman lider Ahmed Muhammed el-Tayyib ile öpüştüğü fotoğraf kampanyadan çekildi. İlanın kaldırıldığı gün, konuyla ilgili Benetton Kurumsal Basın Direktörü Luca Biondolillo ile görüştüm. Biondolillo, "İnsanları incitmek istemiyoruz. Bu fotoğrafı kampanyadan çekmek daha doğru," dedi. Aynı şekilde Benetton'un afişlerini yayımlamak istediği New York Times'ın dergisi T Magazine, International Herald Tribune, İngiliz Times gazetesinin moda eki Style, Fransız Elle dergisi ve İngiliz Guardian gibi pek çok saygın basın kuruluşu da, kampanya başlamadan bu talebi geri çevirdi. Biondolillo'nun dediğine göre, Benetton reklamlarını kullanmayı kabul eden basın organları Monocle, The Economist, New York Magazine, Newsweek dergileri, Le Monde, Sabah, Hürriyet ve Habertürk gazetelerinden ibaretti. Yalnız Biondolillo'nun eklediği bir nokta oldu: "Reklamı kabul etmeyenler, pişman olabilir."
HOŞGÖRÜ İÇİN 10 MİLYON AVRO
Olabilirler mi? Skandal olarak adlandırılan fotoğrafların asılmasının ardından dünya gençliği atağa geçti. Markanın yürüttüğü kampanyanın bir ayağı olarak kurduğu www.unhate.benetton.com sitesi, markanın şimdiye kadar aldığı en fazla tık sayısını aldı. Sitede yer alan 'kiss wall', yani öpüşme duvarına, binlerce insan kendi fotoğrafını yükleyip, kadın, erkek fark etmeden, hayatlarında hiç tanımadıkları biriyle dudak dudağa geldi ve gelmeye devam ediyor. Alessandro Benetton, Obama'nın Jintao ile öpüştüğü fotoğrafa ilişkin yorumunu sorduğumda, "Ben eşcinsellik değil, uzlaşma görüyorum," demişti. Benetton web sitesi de cinselliğe değil, uzlaşmaya odaklı. Henüz kesin açıklamalar gelmese de, Benetton en çok ziyaret edilen, hatta interaktif olarak kullanılan web sitelerinden biri oldu. Bana sorarsanız, ortalığı bilinçli olarak toz dumana bulayan fotoğrafların etkisi daha çok sürecek ama akıllarda bir de soru kalacak: Kampanya amacına ulaşabilir mi? Bana sorarsanız, neden olmasın? Dünyanın 120 ülkesinde süren bu kampanya için 10 milyon avro ayrılmış. Hareket başladı, Benetton dünya gençliğini, güzel bir neden için, popüler kültürü kullanarak bir araya getirmeye başladı. Gerisini izleyip göreceğiz.
EN SON HABERLER
- 1 Kuruluş Osman’ın Ulcay’ı Ümit Kantarcılar’dan samimi açıklamalar! “Dizi ve sinema sektöründeki başarımız tesadüf değil”
- 2 Dünya çatışıyor ABD kazanıyor
- 3 Türklerin Lahey’deki hayatı: Gurbet, gözyaşı ve umut
- 4 Bu turun farkı kadınlar
- 5 Sessiz lüksün sembolü
- 6 Düşünceleriniz hayatınızı yönlendiriyor
- 7 Atalarının mirasını fotoğrafta yaşatıyor... Adıyamanlı kadınların kültürel mirası: Kofi
- 8 Osmanlı alimlerinin 150 yıllık kayıp hikayesi
- 9 Başkasına yardım derken kendini unutma
- 10 Moda, kadın sporcuların peşinde