Pazar 19.02.2012
Son Güncelleme: Cumartesi 18.02.2012

Gizli mesajların farkında mısınız?

Film izlediğimizi zannederken aslında birileri bilinçaltımıza girip zihnimizi mi yönlendiriyor? Gözümüzle göremediğimiz, kulağımızla duyamadığımız ama beynimizin algıladığı mesajlar davranışlarımızı etkiliyor mu? Tüketici tercihleri, yasak yöntemler kullanılarak mı belirleniyor?

Subliminal mesaj dendiğinde, 'gözümüzle göremediğimiz, kulağımızla duyamadığımız ama beynimizle algılayabildiğimiz mesajlar' kastedilir. Bu mesajların bazı görsel ve işitsel tekniklerle görüntünün ya da sesin içerisine gömülerek bilinçaltına ulaştığı, orada depolanıp davranışlara yön verdiği iddia edilir. Söz gelimi, bir film ya da reklam izliyorsunuz. İzlediğiniz görüntünün içerisinde bir yerlerde, gözünüzle göremediğiniz bir yazı var. Ya da radyo dinliyorsunuz. Dinlediğiniz şarkının arka planında, duyma eşiğinizin altında bir başka ses var. Bu görüntü ya da sesin beyninize aktarılması ve davranışlarınıza yön vermesi mümkün mü? Bazı uzmanlara göre bu pekala mümkün. Psikiyatrist Dr. İbrahim Bilgen bu konudaki araştırmalarıyla bilinen isimlerden. "Gözümüzle ilk bakışta göremememiz ya da kulağımızla duyamamamız bir görüntü ya da sesin olmadığı anlamına gelmiyor," diyor. "Bu görüntü ve sesler biz farkında olmadan zihnimize yön verebiliyor. Bilinç düzeyinde algılanamayan bu mesajlar bilinçaltımız tarafından kaydediliyor. Gözbebeğinin hemen ardındaki fovea noktası (göz çukuru) bu görüntüleri beyne aktarıp depoluyor ve yeri geldiğinde davranışlarımızı etkileyebiliyor." Bilgen, 'gizli mesajların insan bilinçaltının umut, korku, suçluluk ve cinsellik gibi duygulara odaklı yapısından yararlanarak işlendiğini' vurguluyor. Buna göre insan bilinçaltı özellikle doğum ve ölümle ilgili arketiplere daha duyarlı. Bu arketiplerle subliminal mesajlar arasında bir cinsellik ve saldırganlık eşleştirmesi yapılması mesajların davranışların oluşmasında öncelik kazanmasına yol açıyor.

UZMANLAR YETERSİZ
Bu konuya tabiri caizse 'kafayı takmış' isimlerden biri de gazeteci Sefer Darıcı. Darıcı, Dr. İbrahim Bilgen ve yazar Aytunç Altundal ile birlikte A Haber'de yayınlanan Deşifre programına katıldı ve subliminal mesajlar konusunda önemli açıklamalar yaptı; programda, reklam ve çizgi filmlerden seçtiği bazı örnek görüntüler gösterdi. Darıcı bu yöntemin Türkiye'de de yaygın olarak kullanıldığını söylüyor: "Türkiye'de halk arasında fazla bilinmese de subliminal mesajlar maalesef birçok alanda yaygın olarak kullanılıyor. Kızıl ötesi ışınlar ve düşük frekanslı reklamlarla gizli propaganda yapılıyor. Özellikle büyük markalar reklamlarda ve gizli örgütler sinema yapımlarında subliminal mesajlar kullanarak izleyiciyi manipüle ediyor." Darıcı'nın dikkat çektiği bir başka konu ise çizgi filmler: "İşin en korkunç tarafı bu tekniğin hedefinde çocukların da olması. Masum zannettiğimiz çizgi filmlerin arasına pornografik resimler ya da şiddet içeren görüntüler koyulabiliyor. Bunlar çocuklarımızı olumsuz davranışlara yönlendirebiliyor." Başta ABD olmak üzere dünyada 55 ülke 'subliminal mesajların' kullanılmasını yasaklamış durumda. Türkiye de subliminal mesajları yasaklayan ülkeler arasında. 3984 sayılı kanunun 24. maddesi 'bilinçaltına yönelik reklamları' yasaklıyor. Bu hüküm başka kanun ve yönetmeliklerle de destekleniyor. Ama Darıcı o konuda da dertli: "Bu mesajlar sadece ticari amaçlarla değil, sapkın bazı örgütlerin propagandası için de kullanılabiliyor. Mesajlar ancak bazı programlar yardımıyla ve yöntemleri bilen kişilerin yapacağı incelemeyle bulunabiliyor. Türkiye'de ne yazık ki bu konuda yapılmış bilimsel çalışmalar ve uzman sayısı yetersiz. Malesef bunu deşifre edecek kadrolara sahip değiliz. Hükümet bir an önce bu konuya önem vermeli ve tedbirler almalı."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.