Son Güncelleme: Pazar 11.03.2012
Fetih 1453 filmi gerçekten rekor kırdı mı?
Sinemada rekor meselesine fena halde takıldık. Son yıllarda rekorların başına 'tüm zamanların' ibaresi iliştiriliyor. En güncel örnek, Fetih 1453. Oysa sinemamızda seyirci rakamları düzenli olarak 1989'dan itibaren tutulmaya başlandı. Öncesi ise muallak
KAYITLAR SADECE HAFIZALARDA KALDI
Örnekler çoğaltılabilir. Fakat bu örneklerle yıllık seyirci rakamlarını ortaya koyabiliriz. Henüz elde 1989 öncesinde hangi filmin, ne kadar izlendiğini gösteren bir belge yok. Bu konuda sinema tarihçileri ve yazarlarının hafızasına güvenebiliyoruz. Sinema yazarı Agah Özgüç de sinema tarihimizde Metin Erksan'ın Acı Hayat, Ertem Eğilmez'in Hababam Sınıfı ve Arabesk'i, Yılmaz Güney'in Baba gibi birçok filminin çok ilgili gördüğünü söylüyor. Burçak Evren de bir yazısında, 1960'lı yıllarda Türkiye'de uzunca bir dönem vizyonda kalan Hint filmi Avare'nin 10-15 milyon seyirciye ulaşmış olabileceğini belirtiyor. Ama o yıllarda sinemamızın rakamlarla pek işi olmadığı, önemli olanın filmin iş yapması olduğu için kayıt tutulmamış. Bunun için rekor kavramıyla bir ilişki kurulmamış. 1990'lı yıllardan sonra rekor kavramıyla çok sıkı bir ilişki kuruluyor. Bunun tabii psikolojik bir tarafı da var. O yıllar, seyircinin Türk sinemasıyla ilişkisinin iyiden iyiye kesildiği bir dönem. Seyircide "Türk filmine gidilmez," algısı mevcut. Daha çok yabancı filmlere ilgi var. Mesela o yıllarda Temel İçgüdü, 900 bin kişi tarafından izlenen bir yapım. Yine Terminatör 2, Hot Shots serisi ya da Jurassic Park, Titanic o yılların kitleleri sinemaya çeken yabancı filmler. Hâl böyle olunca, o yıllarda seyirci rakamları bir Türk filmine olan ilginin kanıtı olarak kamuoyuna sunuluyor. 'Yeşilçam'da rekor' gibi başlıklar gazete manşetlerini süslüyor. O yıllarda Özen Film'de çalışan Nizam Eren, Şerif Gören'in Amerikalı filminin 450 bin kişi, İstanbul Kanatlarımın Altında'nın 600 bin, Berlin in Berlin'in 242 bin kişi tarafından izlenmesinin önemli sinema olayları olduğu anlatıyor: "Türk filmlerinin salon bulamadığı, kimi filmlerin bir gün gösterildikten sonra vizyondan kaldırıldığı bir dönemde, bir Türk filminin bu kadar izlenmesi inanılmaz geliyordu," diyor. Eren, yine milli sinema örneklerinden, Minyeli Abdullah'ın 403 bin, Yalnız Değilsin'in 250 bin kişi tarafından izlenmesinin, dönemin sinema olayları arasında yer aldığını söylüyor.
EŞKIYA İLE GELEN ÖZGÜVEN
Eşkıya ile Türk sinemasında bir şeyler değişiyor. 2 milyon 572 bin kişi tarafından izlenen Eşkıya, hem "Türk filmine gidilmez," algısını iyiden iyiye yerle bir ediyor hem de bir Türk filminin, yabancı filmlerden daha fazla izleneceğini de kanıtlıyor. Zaten Eşkıya'nın başarısının getirdiği özgüven, zamanla yapımcıların ya da yönetmenlerin rekorla ilişkisini güçlendiriyor. Özellikle Vizontele'nin çekim aşamasında rekor kıracağı beklentisi yaratması ve film vizyona girince de 3 milyon s0308 bin 120 kişi tarafından izlenip rekor kırması, bir milat oluyor. Çünkü belki bilmeyerek de olsa rekoru hedefleyerek film çekme alışkanlığı başlıyor. O gün bu gündür de büyük prodüksiyonların hemen hemen hepsi rekor kıracağı beklentisiyle çekildi. G.O.R.A., Kurtlar Vadisi - Irak, Recep İvedik ve Recep İvedik 2 'rekorluk' filmler olarak kayıtlara geçti. Faruk Aksoy'un Fetih 1453 filmi de rekor koltuğunun yeni sahibi. Tabii '1989'dan beri' ibaresiyle.
Cesur Yürek, beş yıl gösterimde kaldı
90'lı yılların unutulmayan filmlerinden biri Mel Gibson'ın yönettiği ve rol aldığı Oscar'lı Cesur Yürek/Braveheart'ı. Nizam Eren, Cesur Yürek'in beş yıl boyunca kesintisiz olarak gösterimde kaldığını söylüyor. Toplam 1 milyon 100 bin kişi tarafından izlenmiş. "İş yapamayan sinema salonları, Cesur Yürek'i istiyordu bizden," diyor. Hatta filmi 52. kez izleyen bir seyirci bile olduğu belirtiyor.
EN SON HABERLER
- 1 Kuruluş Osman’ın Ulcay’ı Ümit Kantarcılar’dan samimi açıklamalar! “Dizi ve sinema sektöründeki başarımız tesadüf değil”
- 2 Dünya çatışıyor ABD kazanıyor
- 3 Türklerin Lahey’deki hayatı: Gurbet, gözyaşı ve umut
- 4 Bu turun farkı kadınlar
- 5 Sessiz lüksün sembolü
- 6 Düşünceleriniz hayatınızı yönlendiriyor
- 7 Atalarının mirasını fotoğrafta yaşatıyor... Adıyamanlı kadınların kültürel mirası: Kofi
- 8 Osmanlı alimlerinin 150 yıllık kayıp hikayesi
- 9 Başkasına yardım derken kendini unutma
- 10 Moda, kadın sporcuların peşinde