Pazar 06.05.2012
Son Güncelleme: Cumartesi 05.05.2012

Oyun sektörünün gözü yükseklerde

Oyun meraklıları, arttıkça oyun sektörü de tüm dünyada olduğu gibi, Türkiye'de de teknolojinin gelişmesine paralel olarak güçleniyor. Ülkemizde belirlenen hedef 2015'te 1 milyar dolara ulaşmak

Hızla gelişen teknoloji sektörüne paralel olarak oyun sektörü de her geçen gün güçleniyor. Tüm dünyada piyasaya sürülen yeni oyun konsollarının ve oyunların satış rakamları dudak uçuklatacak cinsten. 2011'de Türkiye İstatistik Kurumu'nun yaptığı araştırmaya göre, ülkemizdeki hanelerin yüzde 3.8'inde en az bir tane oyun konsolu var. Buna taşınabilir oyun konsolları da dahil. Tabii ki bu rakamlar, buzdağının sadece görünen kısmı. Çünkü ülkemizde 'PlayStation Kafe' olarak anılan ve popülerliğini hiç kaybetmeyen işletmeler de var. Bu işletmelerin müdavimlerinin Türkiye'deki oyun meraklılarının büyük bir kısmını oluşturduğunu söyleyebiliriz. Oyun konsolları haricinde oyun oynamak için bilgisayarlarını kullananların sayısı da hiç az değil. Özellikle Türkiye'de PC oyunlarının da çok popüler olduğu biliniyor. 2011'in en çok satan oyunlarına baktığımızda, Star Wars: The Old Republic, Football Manager 2012 ve The Sims 3 Pets gibi hit oyunların PC versiyonlarının tercih edildiğini görüyoruz.
KONSOLLARIN KRALI PLAYSTATION
PC'nin tüm avantajlarına rağmen oyun konsolları, sadece oyun oynamak için üretildiklerinden, oyun sektörünün vazgeçilmezi durumundalar. Sony'nin PlayStation, Microsoft'un XBOX ve Nintendo'nun Wii konsolları, oyun konsolu tanımının tam karşılığı. Fakat PlayStation sektörün lideri konumunda. Sony Eurasia PlayStation Ürün Müdürü Mustafa Yiğit'in açıkladığı rakamlara göre, Türkiye'deki oyun konsollarının yüzde 83'ü Sony ürünü. Türkiye'de PlayStation Network'e (PSN) kayıtlı olan kullanıcı sayısı ise 229 bin. Yiğit, Türkiye'nin Sony için her zaman çok değerli bir pazar olduğunu söylüyor ve hedeflerini açıklıyor: "Türkiye'nin bu konumunu daha da güçlendirmek ve ülkemizi, oyun endüstrisinde bir marka haline getirmek için yatırımlarımıza devam ediyoruz. 2011'de 200 milyon TL olan Türkiye oyun pazarının, 2015'te 1 milyar TL büyüklüğüne ulaşacağını öngörüyoruz." Sony'nin Türkiye'deki oyun pazarını güçlendirmek için uyguladığı bir diğer politika da yerelleşme. Mustafa Yiğit, Türk oyun tutkunlarının oyunlara en avantajlı koşullarda ulaşması için çalıştıklarını söylüyor. Yiğit'e göre bu amaca ulaşmak için daha çok Türkçe ve daha çok üç boyutlu oyunlar geliştirilmeli. "Sony buna öncülük ediyor," diyen Yiğit, yerelleştirme ajanslarına ilginin artmasını sağladıklarını ve gelişmelerine destek olduklarını söylüyor.
TÜRKÇE OYUN ZOR
Oyun konsolları, sektörün olmazsa olmazları arasında. Fakat oyun üreticileri de bu dişlinin önemli bir parçası. Türkiye'nin en önemli ithalatçılarından Aral'ın genel müdürü Ömer Faruk Demir, oyun satış rakamlarından hareketle 2012'nin 2011'den daha iyi bir yıl olacağı düşüncesinde. Demir, Mass Effect 3 adlı oyunun daha piyasaya çıkmadan 1 milyonun üzerinde ön sipariş aldığını söyleyerek, öngörüsünü örneklendiriyor. Son yıllarda Türkçe oyunların sayıları da artıyor. 2011'in son çeyreğinde piyasaya çıkan ve Okan Yalabık ile Ege Aydan'ın seslendirdiği Uncharted 3: Drake's Deception bu oyunların en yeni örneklerinden. Türkçe oyunların sayısının artıp artmayacağını sorduğumuzda, Ömer Faruk Demir durumun zorluklarından bahsediyor: "Türkçe oyunlar 10 bin civarında satabiliyor. Bunun ilk nedeni tabii ki fiyat. Dünyada bilinen oyunları Türkçeleştirmek isterseniz ise; bazı firmalar için ilk aşamada konuşulacak adetler 10 bin civarı olacaktır. Ancak EA, ACTIVISION gibi çok büyük firmaların oyuna Türkçe eklemek için ise 20-30 bin gibi büyük adetlerden bahsetmek gerekir. Bu da ne yazık ki şu an Türkiye pazarı için imkansız."
ONLINE OYUN ÇILGINLIĞI
Sektöre oyun konsolları hakim olsa da online oyunlar da büyük ilgi görüyor. Özellikle sosyal paylaşım sitesi Facebook üzerinden oynanabilen oyunların 'bağımlısı' çok. Bu durumun örneklerinden biri de Farmville'di. İnternet üzerinden Farmwille oynayanların sayısının 70 milyonun üzerinde olduğu biliniyor. Hatta oyunun yaratıcısı Zynga, 2011'in sonlarında Farmville'in beyazperdeye aktarılacağını açıklamıştı.
DÜNYA PAZARININ ÇOK SATANLARI
Call of Duty: Modern Warfare 3 - XBOX: 13 milyon
Call of Duty: Modern Warfare 3 - PS3: 10 milyon
FIFA 12 - PS3: 5 milyon 250 bin
Battlefield 3 - XBOX: 4 milyon 920 bin
Battlefield 3 - PS3: 4 milyon
FIFA 12 - XBOX: 3 milyon 380 bin
LA NOIRE - PS3: 2 milyon 250 bin 873
LA NOIRE - XBOX: 2 milyon 83 bin 505
Star Wars: The Old Republic - PC: 2 milyon 150 bin

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.