Pazar 02.09.2012
Son Güncelleme: Cumartesi 01.09.2012

İslam, evlilikte yaş farkına karşı değil

Kadınların kendilerinden genç erkeklerle evlenmesi ülkemizde yadırganıyor. Son örnek Meltem Cumbul'un kendinden 14 yaş küçük Alican Özbaş'la evlenmesi. Kayınpeder Erol Özbaş da önce bu evliliğe tepki gösterdi. Hatta imam nikahı üzerinden İslami referans bile verdi. Ama İslam, bu tür evliliklere karşı değil

Geçen haftayı Meltem Cumbul'un kendisinden 14 yaş küçük Alican Özbaş ile sürpriz bir şekilde evlenmesiyle açtık. İşin magazinsel boyutu bir yana bu evlilik çiftler arası yaş farkı tartışmalarına neden oldu. Bu ilk değildi, Nilgün Belgün, Pınar Altuğ'un da kendilerinden yaşça küçük insanlarla olan birliktelikleri de tartışılmıştı. Fakat Meltem Cumbul'un kayınpederi Erol Özbaş, açıklamasında resmi nikah-imam nikahı meselesini de gündeme getirince işin inanç boyutu da devreye girdi. İslam dinine baktığımızda, İslam çiftler arası yaş farkını problem etmiyor. Hatta kimi durumlarda kadınların kendisinden küçük erkeklerle evlenmesine salık bile veriyor. Çöl/Deniz Hz. Hatice kitabının yazarı gazeteci-yazar Sibel Eraslan ve İslam'da evlilik konusu hakkında çalışmaları bulunan ilahiyatçı-yazar Ali Rıza Demircan ile bu konuyu konuştuk.
SİBEL ERASLAN: HZ. HATİCE, PEYGAMBERİMİZDEN YAŞÇA BÜYÜKTÜ
- İslam'a göre kadının yaşının erkekten büyük olması, evlilik için bir engel teşkil eder mi?
- Tarafların rızasına uygunsa evlilikte cinsler arası yaş meselesi sorun teşkil etmiyor. Hz. Hatice de Hz. Peygamber'den yaşça büyüktü veya Hz. Aişe yaşça küçüktü. Bu iki örnek yaş konusunda tarafların rızasına işaret ediyor.
- Aralarındaki yaş farkı, o dönemdeki toplumda herhangi bir tepki çekti mi?
- Hz. Hatice ile Hz. Peygamber'in arasındaki yaş farkı konusunda farklı görüşler var, yakın yaş farkı vardı diyenlerden aradaki farkı 20 yaşa kadar aktaran tarihler mevcut. Bu, o dönemdeki örfler içinde çok ciddi bir polemiğe yol açmıyordu. Asıl tartışılan konu zenginlik üzerindendi. Lakin soy ve onur kaidelerine çok düşkün o dönemki Arap topluluğu, Hz. Muhammed'in mensup olduğu aileyi çok saygın bulduklarından çok da ses çıkaramıyorlardı. Yine de Hz. Peygamber'in yetimliği ve maddi imkânsızlıkları, bu evlilik konusunda bazı söylentilere sebep olmuştu. Hz. Hatice, Kureyş'in en zengin kadınıydı, Mekke'deki ticaret odasında sözü geçen tüccarlardandı. Ayrıca iyi bir aileye mensup olması onu, çöle dair onur kaideleri çerçevesinde çok yüksek bir konuma taşımıştı. Asıl tartışma yaş konusunda değildi, statü konusundaydı.
- Hatta Hz. Hatice evlilik teklif etmiş.
- Sadece Hz. Hatice değil, o dönem pek çok kişi de kızlarını evlendirirken aynı yolu seçebiliyordu. Uygun gördükleri gençlere, kızları adına talip olabiliyorlardı. Hz. Hatice ise isabe ehliydi yani kendi kararını kendisi verebilecek kadınlardandı, bir hanım arkadaşı aracılığıyla bu fikrini Hz. Peygamber'e açmıştır. Hz. Fatıma'nın evliliğinde de bizzat rol üstlenmiştir Hz. Peygamber. Adeta Hz. Ali'yi damat olarak kendisi tercih etmiş gibi hareket etmiştir. Evlilik konusunda asıl rol model aile Hz. Fatıma ile Hz. Ali ailesidir. Zira Hz. Peygamber'in evlilikleri ona has risalet koşulları çerçevesinde gerçekleşti, ama Fatıma-Ali ailesi, bizzat Hz. Peygamber'in kontrol ve desteğinde, İslam laboratuarı gibi işledi, hepimize örnektir.
- Ama günümüzde yaş farkı olduğunda kadın yadırganıyor, tepki görüyor.
- Bir kadın dört özelliği için nikah edilir diyor hadis; soyu, malı, güzelliği veya dindarlığı, siz güzel ahlak ve dindarlığı tercih ediniz diye devam ediyor. Kültürel ve toplumsal şartlar bazı eğilimleri belirliyor. Sözgelimi Arap toplumları daha çok dindarlığı öncelerken, Osmanlı toplumu soya bakmıştır; bunun gibi dinden çok kültürden kaynaklanan tercihler, istatistikler olabilir. Kadının veya erkeğin yaş meselesini elbette taraflar belirler, ama örfe, toplumsal baskıya karşı koymak takdir edersiniz ki çok da kolay değil. Eşlerin ve yakın ailenin de desteği önemli bu gibi durumlarda. Toplumsallık ve aile, sülale ilişkileri eskisi gibi çok yakın değil, 50 yıl önce baskı daha fazlaydı. Şimdi çekirdek aileden tekil insana doğru gidildiği için toplumsal baskıyı daha az hissediyoruz. Aşmalı mıyız bu kriterleri? Benim için aşmakta bir beis yok.
- Örneğin 180 bin çocuk gelin var. Buna ses çıkartılmazken kadının yaş farkı tartışılıyor.
- Çocuk gelinler meselesi ciddi bir toplumsal sorun. Bir yandan çocuk yaşta evlenilmesin diyoruz, diğer yandan çocukların cinsel özgürlüklerinden ve haklarından bahsediyoruz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.