Giriş Tarihi: 3.03.2013

Türkiye'nin cep telefonu anatomisi

Halkımızın ne kadarı akıllı telefon kullanıyor? Yabancılardan faha mı fazla fatura ödüyoruz, yoksa daha mı az? Favorimiz oyunlar mu yoksa sosyal medya uygulamaları mı? Yanıtlar bu araştırmada

Efendim, biliyorsunuz bu köşede sık sık piyasaya yeni çıkan telefonlardan, cep dünyasındaki son trendlerden veya mobil sektörün geleceğine dair beklentilerimden bahsediyorum. Ancak ara sıra daha temele inmek, değişen teknoloji ortamında kullanıcıların telefonları hangi şekilde kullandıklarını incelemek gerekiyor. Uluslararası araştırma şirketi Nielsen'in 10 ülkedeki (ABD, Avusturalya, Brezilya, Çin, Güney Kore, Hindistan, İngiltere, İtalya, Rusya, Türkiye) tüketicilerle görüşerek hazırladığı Mobil Tüketici - Küresel Bakış raporu, bu noktada geniş bir perspektifle taze bilgiler sunuyor. Bu hafta Barcelona'da düzenlenen Mobil Dünya Kongresi'nde açıklanan ve Türk cep abonelerinin eğilimlerine dair de dikkat çekici sonuçlar sunan rapordan satır başları şöyle:
Sonuçlara göre Türkiye, Hindistan'ın ardından yüzde 19'la akıllı telefon sahibi olma oranının en düşük olduğu ülke. Halkımızın yüzde 20'si iOS ve Android gibi gelişmiş işletim sistemlerne sahip olmayan multimedya telefonları, yüzde 61'iyse daha düşük özellikli basit telefonları kullanıyor. En çok akıllı telefon kullanan ülkeyse, yüzde 67'yle Samsung ve LG gibi akıllı telefon üreticilerinin memleketi Güney Kore.
Dünya genelinde olduğu gibi, Türkiye'de de akıllı telefonları en çok 16-24 yaş arası gençler kullanıyor. Yaş ilerledikçe, sahip olunan telefonun niteliği düşüyor. Bu alanda tek istisna, 35-64 yaş grubunun akıllı telefonları daha çok kullandığı İtalya. Ayrıca Avusturalya hariç tüm ülkelerde erkek akıllı telefon kullanıcılarının sayısı, kadınlarınkinden fazla.
TASARIMA DİKKAT EDİYORUZ
Halkımızın yalnızca yüzde 7'si birden fazla telefon kullanmayı tercih ediyor. Bu oran, araştırmaya katılan tüm ülkelerden daha düşük. Örneğin Rusların yüzde 51'i, Çinlilerin yüzde 36'sı birden fazla telefon kullanıyor.
Peki telefon seçerken en çok hangi kriterleri göz önüne alıyoruz? Sonuçlara göre yüzde 19'umuz tasarıma, yüzde 16'mız işletim sistemine, yüzde 21'imiz fiyat-performans dengesine, yüzde 25'imiz kullanım kolaylığına, yüzde 7'miz uygulama çeşitliliğine, geri kalan kesimse diğer özelliklere göre telefon seçiyor. Bu rakamlara göre tasarıma en çok önem veren üçüncü, kullanım kolaylığına en çok önem veren ikinci ülkeyiz.
Türk kullanıcıların yüzde 22'si, cep telefonuna SMS yoluyla reklam mesajı geldiğini söylüyor. Bu konuda dünya ortalamasına yakın bir noktadayız. Mesaj alma sıklığı konusundaysa Güney Kore'nin ardından ikinci sıradayız. Yani yukarıda bahsettiğimiz yüzde 22'lik kesimin yüzde 74'ü her gün mutlaka en azından bir reklam mesajına maruz kalıyor.
Cepten sosyal medya takibinde dünya ikincisiyiz
Nielsen'in araştırması, telefonları en çok hangi özellikleri için kullandığımızı da ortaya koyuyor. Sonuçlara göre yüzde 69'umuz, telefonuyla sosyal medya sitelerine giriyor. Bu alanda Brezilya'nın ardından ikinciyiz. Diğer yandan oyunları yalnızca yüzde 32'miz düzenli olarak oynuyor. Bu oran diğer dokuz ülkeden daha düşük. Tüm ülkelerden geride olduğumuz diğer alanlarsa; haber, video izleme, harita, navigasyon, alışveriş ve hava durumu uygulamalarını kullanma sıklığımız. Anlaşılan bu işlemler için daha çok masaüstü bilgisayarları ve tabletleri tercih ediyoruz. Ayrıca sonuçlara göre ABD'liler harita ve sosyal medya uygulamalarına, Çinliler oyunlara ve haber uygulamalarına düşkün.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.