Pazar 04.01.2015

Başkasını taklit ederken yücelemeyiz

Tasarımcı Zeynep Fadıllıoğlu bize ait pek çok ürün ve değerin markalaşabileceğini düşüncesinde

- Türk insanında bir alaturka kompleksi var mı? Bunun sebepleri nelerdir sizce?
- Malesef kötü olan davranış ve nesneleri hep "alaturka" olarak tanımlıyoruz. Bunun altında da Türk üretimi olanın ikinci sınıf olduğu inancının yattığını düşünüyorum.
- Bu alaturka kompleksini ters yüz etmek gerekli mi?
- Kesinlikle gerekiyor. Çünkü, dünya kendinde olanın tekrarına değil, yerel değer ve kültürlere kıymet vermekte. Kendimize ait olan değerleri ortaya çıkartıp sahiplenmeli; bunları da olabilecek en iyi şekilde sunmalıyız. Örnek vermek gerekirse; halımız, çinimiz, kahvemiz, zengin mutfağımız, misafirperverliğimiz, yağlı güreşlerimiz, Van kedimiz, Sivas kangalımız, Osmanlı kültürünün yanı sıra bu topraklarda yeşermiş tüm kültürler, bakır işçiliği, Süryani ve Ermeni taş ustacılığı ve daha niceleri... Nasıl ki Osmanlı topraklarında yaşayan tüm farklı inanış ve etnik kökenlere sahip çıkıp, bunları zenginlik olarak algılamış ve bu çeşitliliğin yarattığı güç ile ilerlemişse; bizimde modern Türkiye'de farklılıklar yerine ortak noktamız, ortak değerimiz olan bu topraklardan güç alarak, geleceğe kuvvetlenmiş olarak bakmalı. Modern çağı takip ederken, kendi özümüzü bir kenara terk etmemeliyiz.
- Türk insanının kendi kültürel ve geleneksel değerlerini markalaştıramaması ve pazarlayamaması bu kompleksin tezahürü mü? Sizce bu yerel değerleri küresel çapta marka yapmak için neyimiz eksik?
- Modernistler Avrupa ve Amerika'yı, gelenekseller ise geçmişimize ait olanları birebir taklit ediyor. Peki bu ülkeyi kim ileriye taşıyacak? Var olanın aynısını yapmak yerine; varlığımızı günümüze ve daha ilerisine taşımalıyız. İnsan başkasının yaptığını taklit ederken kendini yüceltemez. Markalaşmak için ya bir şeyi en iyi veya hiç kimsenin yapmadığını yapan olmak lazım. Yoksa markalaşmanın bazı oluşmaz. Yaratıcılık mutlaka desteklenmeli. İtalyan pizzasını tüm dünyaya pazarlıyor da, biz kuru fasulyemizi neden dünyaya sunamıyoruz? Yoğurdu Yunanlılara kaptırdığımız gibi kahveyi de tüm dünyaya kaybetmesek... Bunun için en önemli şey tabii ki eğitim ve sorgulayan, araştıran düşünce sisteminin yerleşmesi...

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.