Pazar 12.04.2015
Son Güncelleme: Pazar 12.04.2015

'Matematik'sel şampiyon

Matthew Benham, kahvesinden bir yudum alıp, masadaki Danimarkalı konuğunun yüzüne baktı. 31 yaşındaki Rasmus Ankersen, İngiliz iş adamının yeni okuyup çok etkilendiği "Altın Madeni Etkisi" kitabının yazarıydı. Kitap kadar onu bu kitabı yazmaya iten hayat hikâyesi de sıradışıydı.

Ankersen 19 yaşına gelmeden, FC Midtjylland formasıyla sahaya çıktığı daha ilk maçta dizinden sakatlanmıştı. Başladığı gün bitmişti futbol hayatı. O da kendine yeni bir yol çizdi. Önce aynı takımda teknik adamlığa soyundu, alt yapılarda projeler geliştirdi. Ardından UEFA A lisanslı bir koç olarak, performansın sırrına kafa yormaya başladı. Nasıl oluyor da küçücük Jamaika rekortmen sprinterler üretiyor, en iyi orta mesafe koşucuları Etiopya'nın bir köyünden çıkıyordu. Bu gibi sorulara yanıt bulmak için farklı branşlardan sporcu ve koçlarla aylarca birlikte yaşadı. Sonunda da ortaya "Altın Madeni Efekti" çıktı.
BAHİS ŞİRKETİYLE GELEN SERVET
Benham'ın hikayesi de Ankersen'den aşağı kalır değildi. Oxford fizik bölümünü 89'da bitiren genç adam, 2004'te kurduğu, futbol bahis meraklılarına analitik ipuçları veren şirketiyle bir servet kazanmış, 2012'de de çocukluğundan beri tuttuğu Londra'nın küçük takımı Brentford'u satın almıştı. Ama aklında futbola daha fazla yatırım yapmak vardı.
Kısa bir sessizliğin ardından, Ankersen Benham'a, üçüncü ligdeki Brentford'un bir üst lige çıkma şansını sordu. "Yüzde 42.3" diye yanıtladı Benham sakince... İşte o an, çok farklı çalışan bir zekayla karşı karşı olduğunu anladı Danimarkalı. Borç batağındaki Midtjylland'ın selameti için bu adamdan daha uygun biri olamazdı. "Danimarka'da yatırım yapmaya ne dersin" diye sordu. Benham da cevabını, kulübü yerinde inceleyip oyuncuları ve atmosferi gördükten sonra verdi. Bu küçük ve genç kulübün artık yeni bir patronu vardı.
EN BÜYÜK DEĞİL EN DOĞRU YETENEK...
Geçen yaz kulübün yüzde 68 hissesini yaklaşık 7 milyon euroya satın aldı. Borçlar eritildi, mali tablo düzeltildi. Ankersen de yönetim kurulu başkanı seçildi. Ama hikaye asıl şimdi başlıyordu. Benham ve Ankersen, para akıtarak günü birlik başarı peşinde değildi. Sürdürülebilir bir ekonomiydi hedefledikleri. Ve bu yolda, Midtjylland projesinin kalbine, istatistiği, matematiği, kısacası bilimi koydular.
Ankersen, "Ligdeki duruma bakarak teknik adam kovmayacağım" diye söz verdi. "Tek kriter, hedeflediğimiz performans verilerini yakalamak olacak." Zaten ona göre maç kazanmak ya da liderlik, "en iyi" olmanın kesin kanıtı değil. "İyi" olduklarına ancak, hedef verileri tutturdukları zaman ikna oluyor. Durumlarını, tabelaya bakarak yorumlamıyor.
İkili, dünyanın dört bir yanından binlerce futbolcunun işlendiği bir sistem kurdu ilk iş. Özellikle de hak ettiği değeri göremeyen, kıyı köşe kalmış, Ankersen'in tabiriyle "en büyük" değil "en doğru" yetenekleri aradı gözleri. Misal, Alman ikinci liginde yarışmasına rağmen, kulübün istatistik modeline göre İngiliz Premier Lig'e kafa tutacak performans verileri gösteren Greuther Fürth'ten, Finli defansif orta saha Sparv'ı getirdiler. Duran topları bir bilimsel proje gibi ele aldılar. En efektif şekilde kullanabilmek için ABD'li uzmanlar tuttular. Her hafta, oyuncular ve teknik heyet, duran toplar üzerine toplantılar yaptı. Ve Midtjylland maç başına duran toptan neredeyse bir gol ortalamasıyla, Atletico Madrid'le beraber Avrupa'nın zirvesine çıktı.
MAÇLARINI DEĞİL KARAKTERLERİNİ İZLİYORLAR
Oyuncuların performans verileri, her maç ilk devre biter bitmez teknik direktör Glen Riddersholm'ün cep telefonuna düşüyor. Soyunma odasında bu veriler ışığında ikinci yarı planları yapılıyor. Oyuncu izleme ekibinin görevi ise, maç seyredip oyuncu keşfetmek ya da önermek değil. Onlardan istenen, veri sisteminin ağına takılan isimleri insani açıdan bir dedektif gibi izleyip raporlamak. Danimarka'ya uyum sağlayabilir mi? İçkisi kumarı var mı? Ne yer ne içer? Huyu suyu nedir?
Kulübün bir diğer avantajı da teknik adamlık kariyerinin ilk dönemlerinde Ankersen'in temellerini attığı alt yapı sistemi. Roma, Wolfsburg ve Lille gibi takımların formasını giyen milli stoper Kjaer gibi isimleri üreten sistem sayesinde bugün, Midtjylland ilk 11'inin yarıya yakını altyapı patentli.
AYNI ANDA 1250 KİLOMETRE ÖTEDE...
Benham'ın vizyonu, FC Midtjylland!a ev sahipliği yapan Ikast'a yaklaşık 1250 kilometre mesafede de meyvesini veriyor. Benham satın aldıktan sonra, 21 yıllık aranın ardından ikinci lige çıkan Brentford, şimdilerde de Premier Lig'e yükselmek için playoff grubuna kalma yarışı veriyor. "Hiç acelem yok" diyor idealist başkan. "Kısa vadede başarı peşinde değilim her iki kulübüm için de… Asıl amaç, kalıcı başarının temellerini atmak ve Midtjylland'la da düzenli olarak Şampiyonlar Ligi'ne katılıp başarı ve gelir döngüsüne sahip olmak."
Benham'ın matematiğe inancı öylesine güçlü ki, takımın tabeladaki durumu ne olursa olsun sezon sonunda teknik adam Mark Warburton'la yolların ayrılacağını birkaç ay önceden açıkladı. Gerekçe ise Warburton'ın daha "geleneksel" yöntemlerde ısrar etmesi ve Benham'ın projesine burun kıvırması…
İnsan faktörünün bu denli etkin olduğu bir oyunda, rakamlar başarıyı ne kadar garantileyebilir bilinmez. Ancak kesin olan birşey varsa, 1999'da kurulan bu genç kulüp, fikstürün bu haftasına, 11 puan farkla lider giriyor. Adım adım da ilk şampiyonluğa doğru yürüyor. Moneyball kitabından bir bölümü, filmden bir sahneyi andıran başarıları ise, "boyundan büyük" umutlara soyunanlar ya da elindeki onca imkâna rağmen istikrarlı başarıya hasret kalanlar için cezbedici bir reçete sunuyor. En mühimi de kaderciliğe, vizyonsuzluğa mahkum olanlara en azından bir erken tahliye yolu gösteriyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.