Pazar 28.06.2015

Erkekliğin evrimi

Hollywood yakın zamanda literatüre yeni bir erkek tipi kattı. Formdan düşmüş baba vücudu 'dadbod' meydana çıkınca atası olan erkek tiplerini hatırlamamak olmazdı. İşte 32 kısım tekmili birden erkek tiplerinin evrimi

Devir değişti. Haliyle erkekler de değişti. Önce kadınsı özelliklere sahip metroseksüel erkek tartışmalarıyla çalkalandı ortalık. Fakat yıllar içinde erkekler metroseksüellikle ödün verdikleri maskülenliklerini yavaş yavaş geri aldı. Sokaktaki erkek ne kadar etkilendi bilinmez ama ünlü simaların bu klişelerden nasibini aldığı muhakkak. Bakımlı erkekler yerini sakallı ve göbekli tiplere bırakırken biz de neler gördük, hangi trendlerle karşılaştık deyip son 20 yılın erkek tiplerine yakından baktık.

METROSEKSÜEL

Bir elinde cımbız bir elinde ayna
Bir dönem ortalığı kasıp kavuran trend metroseksüellikti. Terim ilk olarak 1994'te İngiliz Independent gazetesinde Mark Simpson tarafından kullanıldı. Büyük ihtimalle bilmeyen kalmadı ama yazmasak olmaz; metroseksüel fiziki görünümüne büyük önem veren, güzellik ve spa merkezlerinden çıkmayan, manikür, pedikür ve ağda yaptıran, zamanını maç izlemekten çok spor salonlarında geçiren erkek tipine verilen isim. Şehirde yaşayan, yüksek gelirli ve bakımlı erkek olarak özetlenebilir. Kavram 2000'lerde yaygınlaştı. Hollywood ünlülerinin neredeyse tamamı bakımlı olsa bile Jude Law ve David Beckham hepsine fark atarak bu erkek tipinin sembol isimleri haline geldi. Geçirdikleri büyük değişim göz önüne alınca Türkiye'nin en metroseksüel ünlüleri ise Özcan Deniz ve Murat Boz.
ÜBERSEKSÜEL
Biraz bakım biraz sertlik
İlk olarak 2003'te Marian Salzman'ın The Future of Men (Erkeğin Geleceği) adlı kitabında kullanılan bir terim überseksüel. Metroseksüelin hafifletilmiş hali demek yanlış olmaz. Trendlerle daha az ilgili, kendi stili olan, daha erkeksi bir tipi tarifliyor. Geleneksel erkeklikle daha kadınsal özellikler olduğu düşünülen incelik ve nezaketin bir bileşimi. George Clooney ve Pierce Brosnan überseksüel ünlüler listesinin ilk iki sırasında oturuyor. Türkiye'den überseksüel olarak tanımlanabilecek kişi ise Haluk Bilginer.
RETROSEKSÜEL
O bir modern maço

Metroseksüellerin aksine retroseksüel erkekler, üstlerine başlarına ve fiziki görünüşlerine fazla önem göstermiyor. Bir radyo DJ'i olan Denny Schaffer'ın 2007'de icat ettiği retroseksüel kavramı, görünümüne, yaşamına pek özen göstermeyen, sululuktan kaçınan, 90 yaşına kadar yaşama çabası içinde olmayan adam olarak tanımlanabilir. Retroseksüellik, erkekte daha maço bir yapıyı tanımlıyor. Onlara modern maço demek çok da yanlış olmaz. Dış görünüme önem vermemek, kirli sakal bırakmak, kadına karşı koruyucu tavırlar sergilemek bu erkek tipinin olmazsa olmazları. Retroseksüel deyince Hollywood'da akla gelen ilk ünlü Javier Bardem. Türkiye'deyse anketlerle belirlenmiş yegane isim, şık kıyafetleri ve sert tavırlarıyla Fatih Terim.
LUMBERSEKSÜEL
Baltalar elimizde uzun ip belimizde
2014'te tanıştığımız yeni erkek tipi lumberseksüel, lumberjack yani oduncu kelimesiyle heteroseksüel kelimesinin birleşmesinden türedi. Oduncu gömleği, uzun sakalı, sırt çantası, kargo pantolonu, eski botları ve kimi zaman da beresi onu diğer erkeklerden ayıran özellikleri... Outdoor bir tarzı şehir hayatına taşıyan bu erkek tipi kadınsı olmaktan çok uzak. Öyle ki klasik şehirli erkek tipiyle karşılaştırılınca bile oldukça bakımsız ve rahat sayılabilir. Yurtdışındaki temsilcisi Ryan Gosling. Türkiye'de ise Kıvanç Tatlıtuğ bu erkek tipini yansıtıyor.
DADBOD
Hamilelik onlara da yaradı
Hollywood'un bize armağan ettiği en yeni erkek tipi dadbod. Henüz birkaç aylık sayılır. Dad yani baba ve body yani vücut kelimelerinin birleşimi. Baba vücudunun kısaltılması. Spor salonuna giden ama hafif göbekli bir erkek tipini tarif etmek için kullanılıyor bu terim. Eşlerinin hamileliği süresince onlarla birlikte canları ne isterse yiyen bu erkek modeli biraz formsuz. Karakteristik özellikleri aslında eskiden spor salonuna gitmelerine borçlu oldukları fit omuzları... Trendin öncüsü Leonardo di Caprio. Türkiye'ye gelince akla gelen ilk ünlüler ise Yağmur Atacan ve Emre Altuğ.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.