Pazar 06.09.2015

Ada mı alsak uzaya mı çıksak

Dünyada yedi kişiden birinin kullandığı Facebook binlerce kişiyi milyoner yaptı. Facebook'un hissedarı olan şirketin ilk 250 çalışanı ise gizli toplantılarında uçak mı yoksa ada mı satın alacaklarını tartışıyor

Duvarlar grafitilerle kaplı. Her yer rengarenk. Arka mahallede bir sokak gibi içerisi. Curcuna hakim. Kimi kaykayla turluyor, kimi oturduğu yerde ağırlık çalışıyor. Yaşlı meyve ağaçlarına bakan camın önünde oturanlar dinleniyor. Güneş batmak üzere. Mesai bittiği için rahatlar. Ama birazdan özel toplantıları başlayacak. Aslında son zamanlarda sıkça bir araya geliyorlar. Dertleri büyük çünkü. Hepsi milyoner. Hatta bazısı multimilyoner. Paralarını nereye harcayacaklarına karar veremiyorlar. 250 kişiler odada. İçlerinde 40 yaşında olan yok. Çoğu daha 30'unda. Kendilerine "T.N.R 250" diyorlar. T.N.R.'nin kısaltması The Nouveau Riche'den geliyor. Yani "Yeni Zengin 250" şeklinde tanımlıyorlar gruplarını. Hepsi Facebook'un ilk çalışanları. Bir gün içinde 1 milyar kişinin kullandığı sosyal ağın hissedarları onlar. Toplam servetleri veya içlerinden herhangi birinin kaç parası olduğu bilinmiyor.
ÖLMEDEN ÖNCE YAPILACAKLAR
Servetleri hakkında şöyle kabataslak bir hesap yapılıyor. Facebook hisseleri 2012'de halka açıldı. O dönem 3 bin çalışana hisse verildi. Şimdilerde bu 3 bin kişinin toplam serveti 23 milyar doları geçti. Kişi başına ortalama 7 milyon dolara sahipler. Facebook'un ilk çalışanları oldukları için 250 kişiye ise pastadan düşen dilim çok daha büyük oldu. Facebook'un değeri 3 yıl içinde 250 milyar doları geçti. Dolayısıyla isimleri basına yansıtılmayan 250 kişinin servetleri zirve yaptı. Gizli toplantılarında gündemleri milyonlarını nasıl harcayacakları oluyor. Vanity Fair dergisindeki notlara göre satın alacakları yatları, uçakları, Banksy eserlerini veya tropikal adaları tartışıyorlar. Facebook'ta gururla paylaşılan lüks harcamaların aksine, 250 kişi hiçbir şekilde aldıklarına dair görüntüleri sayfalarında yayınlamıyor. Şirketin üst düzey yönetiminin kesin kararı bu yönde çünkü. Söz konusu şanslı 250 kişinin ayrıca "ölmeden önce yapılacaklar listeleri" hazırladıkları söyleniyor. Diğer taraftan çocukluk hayallerini de bir bir hayata geçiriyorlar. Dünya turu yapıyorlar veya 250 bin dolarlık bilet karşılığında uzay yolculuğu için yer ayırtıyorlar.

BONO'YA PİYANGO VURDU

Facebook'un hisseleri tavan yapınca siteyi 2004 yılında üniversite öğrencisiyken kuran Marc Zuckerberg, servetine bol sıfırlar ekledi. 31 yaşındaki tişörtlü adamın kişisel serveti 41 milyara dolara ulaştı. 35 yaşın altında dünyanın en zengin kişisi haline geldi. Dünyanın en zenginler listesinde de 9'uncu sıraya yükseldi. Geçen yıl 19 milyar dolara Whatsapp uygulamasını satan alan Zuckerberg'in gelecekte nelere yatırım yapacağı merak ediliyor. Facebook'un milyarder yaptığı bir diğer kişi Bono. U2'nun solisti ünlü şarkıcı Bono'nun 86 milyon dolara aldığı yüzde 2.3'lük Facebook hisselerinin günümüzdeki değeri 1.4 milyar dolara çıktı. Bono böylece müzik kariyerinden kazandığı paralardan çok daha fazlasını Facebook'tan kazandı. Dünyada her yedi kişiden birinin kullandığı Facebook, sıradan bir sokak sanatçısını da milyoner yaptı. David Choe isimli grafiti sanatçısı 2005 yılında Facebook'un Silikon Vadisi'ndeki ofisinin duvarlarını boyadı. Ancak o dönem yeterli bütçeleri olmayan Zuckerberg ve arkadaşları Choe'ye hisse teklif etti. Teklifi kabul eden Choe, ne kadar doğru karar verdiğini birkaç yıl içinde anladı. Choe'nin artık 200 milyon doları var.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.