Pazar 25.09.2016
Son Güncelleme: Pazar 25.09.2016

Mücevherin politik dili

Hillary Clinton’dan Angelina Jolie’ye politikacılar, iş kadınları ve ünlü yıldızlar taktıkları mücevherlerle güzel görünmenin ötesinde algılarımızla oynuyor. Vermek istedikleri mesajı direkt bilinçaltımıza gönderiyorlar

Hillary Clinton, First Lady olduğu dönemde iri altın küpeler takardı. Ya da tercihi elmas ve safirden yana olurdu. Hatta 2007'de kendisine yöneltilen "Elmasları mı yoksa incileri mi tercih edersiniz?" sorusuna "İkisini de isterim" yanıtı vermişti. İkinci kez ABD başkanlığına aday olduğu şu günlerde ise geleneksel çizgilere sahip klasik takıları tercih ediyor. Sade halka küpe, ince zincir kolye onun için yeterli oluyor. Bir de toplulukların karşısına çıkarken taktığı bir şans bileziği var. Sembollerle süslü şans bileziğinde torunu Charlotte'un fotoğrafı da bulunuyor. The Economist'e göre Clinton, bileziği ile bir başkan adayı olarak ulaşılabilir olduğunun altını çizerken kibirli olduğuna ilişkin söylentileri de dengeliyor. Mücevheri sadece bir süs eşyası olarak görmek haksızlık olur. Kadınları güzel göstermenin yanında kendilerini ifade etmelerini de sağlıyor. Sadece günümüzde değil çok eski çağlardan bu yana takanın değerlerini ve tutkularını yansıtıyor, karşısındaki kişiye ya da topluluğa kimi zaman bilinçli kimi zaman da bilinçsiz olarak vermek istediği mesajın altını çiziyor. Lüks marka danışmanı ve mücevher yazarı Özlem Güsar, mücevherin mesaj verme gücünü Anadolu'daki yazmalara benzetiyor: "Yazmalara işlenen oyaların her biri bir şeyler anlatır. Takanın çocuk sahibi olduğu, yeni evlendiği gibi... Mücevherler de bu şekilde kullanılabiliyor." Özlem Güsar, taktığı mücevherlerle mesaj veren ünlü isimler deyince ilk akla gelenin eski ABD Dışişleri Bakanı Madeleine Albright olduğunu söylüyor. Sıklıkla broş takan Albright, broşlarıyla kimi zaman meydan okuyor kimi zaman da stratejik amacına vurgu yapıyor. Bu konuda örnekler çok. Ama en bilineni Körfez Savaşı sırasında yaşananı. Albright dışişleri bakanıyken, savaş sırasında kendisini "emsali olmayan bir yılan" olarak tanımlayan Irak medyasından intikamını almakta hiç vakit kaybetmiyor. Hemen yılan şeklinde bir broş bulup Irak'ta yapılan bir sonraki toplantıda bu broşu yakasına takıyor. Gazetecilerin konuyla ilgi sorularına da "Broşuma bakın" yanıtını veriyor. Albright o dönemdeki takı seçimleriyle ilgili olarak yıllar sonra şu değerlendirmeyi yapıyor: "Güvenlik Konseyi'ndeki tek kadın bendim. Daha fazla mücevher takmaya karar verdim. Güzel günlerde çiçekli, kelebekli, balonlu takılar kullanıyordum. Kötü günlerde ise tercihimi her türlü böcek ve etobur hayvan şekilli olanlardan yana yaptım." Almanya Başbakanı Angela Merkel de 2013'teki seçimler öncesinde sosyal demokrat rakibiyle katıldığı tartışma programında Alman bayrağının renklerinde yani siyah, kırmızı ve altın rengi bir kolye takıyor. Amacı kamuoyuna Alman birlikteliğine olan inancını ve vatana bağlılığını göstermek. Tartışma sıkıcı geçse de kolye kendi hayranlarını oluşturmayı başarıyor. "Tartışmada tek parlayan şey Merkel'in kolyesiydi" yorumları yapılıyor. Hatta kolye için bir Twitter hesabı bile açılıyor. Sadece politikacılar değil, iş kadınları ve ünlü yıldızlar da takılarıyla mesaj veriyor, tarzlarını ve stillerini ortaya koyuyorlar.
Herbirinin mesajı farklı
Lüks marka ve iletişim danışmanı Özlem Güsar, ünlü isimlerin takılarını yorumladı, vermek istedikleri mesajı anlattı
Kate Middleton
Geçen yıllarda Kanada'ya yaptığı bir ziyaret sırasında yaprak şeklinde bir broş taktı. Yaprak, Kanada bayrağının üzerindeki yaprağa birebir atıf yapıyordu. Hem güzel bir jestti hem de dostluk mesajı içeriyordu.
Kiera Knightly
2009'daki Oscar töreninde Bulgari'nin 1960'lara ait bir kolyesini taktı. Vintage bir kolyeydi. O dönemde vintage mücevherler bugünkü kadar popüler değildi. Bu takıları ünlü yıldız popüler hale getirdi. Ayrıca kolye kırmızı, mavi, yeşil gibi farklı farklı renklerin bir arada olduğu, tutti frutti denilen bir stildeydi. O yıllarda da farklı renkler bu kadar cesur bir şekilde bir arada kullanılmıyordu. Knightly bu kolyeyi takarak öncü kimliğine vurgu yaptı. Trendleri takip etmediğini, bizzat trendleri belirleyen kişi olduğunu gösterdi.
Başak Dizer
Genç stilist, Kıvanç Tatlıtuğ ile evlendiği gün inci küpeler takmıştı. Bir gelinin yapabileceği en güzel seçimlerden biri. İncinin mitolojide tanrıların gözyaşları olduğuna inanılır. Gelinler ağlamasın diye takılır. İncinin boyutu da önemli. Başak Dizer, ne çok uzun ne de çok kısa, orta uzunlukta bir küpe seçmişti. İncinin sedefinin tüm parlaklığı yüzüne yansıyordu. Gelinin ışıldaması için ideal. At kuyruğu saçı, sade gelinliği ve küpeleriyle modern, genç ve hoş bir tarz yaratmıştı.
Güler Sabancı
Güler Sabancı dünyanın en zengin kadınlarından biri. İsteyip de alamayacağı mücevher yok. Oysa World Economic Forum gibi birçok uluslararası etkinlikte bir Türk tasarımcının, Sevan Bıçakçı'nın yüzüklerini kullanmayı tercih ediyor. Sevan Bıçakçı bugün artık tüm dünyada saygı gören bir isim. Ama Güler Sabancı onun tasarımlarını ilk kullandığı dönemde Türkiye ve dünyada çok az kişi tarafından biliniyordu. Sabancı özgüvenli bir insan olduğu için özgün tasarımlarıyla adeta devrim yapan Bıçakçı'yı keşfedip, bizim topraklarımızdan aldığı ilhamla tasarladığı takıları kullanıp, onun önünü açtı. Güler Sabancı, bu sayede özgüvenini, yeni bir markayı lanse edebilme gücü olduğunu da gösteriyor. Kişisel seçiminin, beğenisinin markaların önünde olduğu mesajını veriyor. Tasarımcıya ve tasarıma sahip çıkıyor. Bunu yapabilen çok fazla insan yok.
Siren Ertan
Mücevherde set takma dönemi bitti. Mix and match yani karıştırma modası var. Mücevher kıyafete kıyasla o kadar farklı, fiyatlar o kadar yüksek ki bu modayı uygulayabilmek için mücevheri gerçekten çok iyi bilmeniz gerekiyor. Elbette kendinizi ve tarzınızı da... Siren Ertan Türkiye'de en güzel mücevher taşıyan kadınlardan biri. Farklı taşları, renkleri, farklı dönem ve stilleri birbirine karıştırarak kendine yakıştırmayı başarıyor. Bilgisini ve zevkini gösteriyor. Bunları birleştirecek kadar gustosu olduğunu gösteriyor.
Angelina Jolie
Doğadaki haliyle kullanıyor zümrüdü. Taş sadece montüre oturtulmuş, özel bir tasarım söz konusu değil. Kendi de doğal olmaya çalıştığı için tasarlanmış değil, taşları neredeyse doğadan çıktığı halde kullanıyor. Taşın muhteşemliğine de vurgu yapıyor.
Arzu Atabarut
Çok sade bir tarzı vardır. Düz hatlı giyiniyor ve onu etnik mücevherlerle mükemmel kombinliyor, bu takılar onun doğal hayatının bir uzantısı gibi duruyor. Etnik mücevherler doğru kıyafetle giyilmediğinde kostüm balosuna gitmiş gibi olabilirsiniz. Etnik mücevherleri içsel olarak taşımazsanız risk alırsınız.
Beyonce
2005'te taktığı küpeler bu şov bana ait mesajı taşıyor. Zaten müzisyen küpelerin yanında başka takı kullanmamış. Küpeler omuzlara kadar iniyor. Çok şatafatlı. Beyonce çok iyi dans ettiği ve çok hareketli olduğu için küpeler her hareketinde bütün ışığı alıp "Ben buradayım" diye bağırıyor.
Hillary Clinton
Son dönemde taktığı şans bileziği belirgin mesajlar içeriyor. Bilezikte semboller var farklı farklı. Bir de kızının ve torununun fotoğrafı bulunuyor. "Başkanlığa soyunuyorum ama diğer taraftan anneyim, büyükanneyim. Bu sıfatlar, aile bağları benim için önemli" mesajını veriyor. Özellikle tutucu Orta Amerika seçmeni için çok önemli bir mesaj bu.
Kraliçe Elizabeth
Prenses Diana öldüğünde resmi tören yapmak istemiyor. Halk tepki gösteriyor. Cenazede inci takıyor daha yumuşak uzlaşmacı olduğunu göstermek için.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.