Pazar 20.11.2016
Son Güncelleme: Pazar 20.11.2016

Siz bu 9 mizaçtan hangisisiniz?

10 yıldır alanında uzman psikiyatr ve psikologlar tarafından, binlerce kişi üzerinde yapılan araştırmanın sonuçlarına göre “İnsan yedisinde neyse 70’inde de o”... MEB Talim Terbiye Kurulu eski başkanı Prof. Dr. Ziya Selçuk diyor ki: Dokuz Tip Mizaç modeline göre doğuştan gelen mizacımız değişmiyor

Tip 1
Kusursuzluğu arayanlar

-Ciddi, ağırbaşlı, ne yaptığına ve ne konuştuğuna çok dikkat eden, ahlaki değerlere önem veren, kendilerini kusursuz kılma adına daima doğru, tutarlı ve adaletli davranmaya çalışan, mükemmeliyetçi kişiler.
-Hata yapmak ve eleştirilmekten/ ayıplanmaktan çok çekinirler.
-Her şeyin bir usulü- yöntemi-metodu olması gerektiğine inanır, bir işi yapmanı, en doğru ve tek bir yolu/ yöntemi"olduğunu düşünürler.
Ünlüleri Hillary Clinton, İlber Ortaylı, Cem Karaca, Fatih Sultan Mehmet.
Tip 2
Hayran olunacak kendilik imajı peşindekiler

-Kendine güveni yüksek, enerjik, imaj ve görünümlerine çok önem veren, çevrelerinde etki ve hayranlık uyandıracak özelliklere sahip olmak isteyen, karşı tarafın onları nasıl görüp değerlendirdiğine çok dikkat eden, hırslı, rekabetçi ve yarışmacı bir yapıya sahiptirler.
-Başarı, prestij, statü ve kariyer sahibi olmak hayatında oldukça önemli bir yere sahiptir.
Ünlüleri Justin Bieber, Donald Trump Mehmet Öz, Süleyman Demirel.
Tip 3
Duyguları hissetmeyi isteyenler
-İlişki odaklı ve sevgi dolu, dışa dönük, hareketli, insanlarla çabuk kaynaşabilen, yardımsever.
-Kendilerini sevdirmeye ve beğendirmeye çaba gösterir, fark edilmekten çok hoşlanırlar. Olumsuz tutum karşısında durumu kişiselleştirir, alınganlaşırlar.
Ünlüleri Prenses Diana, Adile Naşit, Sibel Can, Zeki Müren, Emel Sayın.
Tip 4
Duyguların anlamını sorgulayanlar
-Kibar, naif, özgünlüğe ve bireysel farklılığa önem veren, yoğun bir hayal ve duygu dünyasına sahip kişilerdir.
İçlerinden geldiği gibi yaşamaya değer veren, doğal ve kendine özgü bir tarzları vardır.
-Duygularını yoğun yaşar, duygusal ayrıntılara dikkat ederler.
Ünlüleri Bob Dylan, Bülent Ecevit, Sezen Aksu, Tarkan, Zuhal Olcay, Nejat İşler.
Tip 5

Bilginin anlamına ulaşmayı hedefleyenler
-İçe dönük, sessiz, yalnız kalıp düşünmekten hoşlanan, soğuk ve mesafeli kişilerdir. Fiziksel temas ve yakınlıktan, duygusal tavır ve tepkilerden hoşlanmazlar. Rasyonel, mantıklı ve analitik düşünürler. Kavramsallaştırma, soyutlama ve analiz yetenekleri gelişmiştir.
Ünlüleri Einstein, Bill Gates, Ali Nesin, Aziz Sancar, Orhan Pamuk, Cahit Arf.
Tip 6

Entelektüel dinginlik diyenler
-Çevreleriyle uyumlu olmaya özen gösteren, görev ve sorumluluklarına çok dikkat eden, mantıklı, hesaplı ve kontrollü kişilerdir. Oldukça meraklı, araştırmayı seven, gözlemci, sorgulayıcı ve tedbirli bir yapıya sahiptirler. Yaşamlarının genelinde titiz ve düzenli olmaya eğilim gösterirler.
Ünlüleri Dustin Hoffman, Kenan Işık, Beyazıt Öztürk, Cüneyt Özdemir.
Tip 7
Keşfetmenin hazzının izindekiler
-Dışa dönük, neşeli, eğlenceli ve oldukça hareketli kişilerdir. Hayattan keyif almaya son derece önem verirler. Espri ve şakalarıyla bulundukları ortamın atmosferini değiştirebilirler. Aynı şeyleri yapmaktan çok çabuk sıkılan, maceracı kişilerdir.
Ünlüleri John Kennedy, Brad Pitt, Athena Gökhan, Cem Yılmaz, Barış Manço, Acun Ilıcalı, Ata Demirer.
Tip 8

Mutlak güç peşindekiler
-Cesur, kendinden emin, otoriter, iddialı, cömert, koruyucu ve sahiplenici kişilerdir. Girişken, risk alan, her şart ve durumda öne çıkabilen, geride durmaktan asla hoşlanmayan, liderliğe yatkın bir yapıya sahiptirler. Çabuk karar verebilen, kararlarında ısrar eden, zorluklar karşısında güçlü, dayanıklı ve mücadeleci bir tutum sergileyen kişilerdir.
Ünlüleri Aziz Yıldırım, Leyla Alaton, Fatih Terim, Yavuz Sultan Selim.
Tip 9
Duyumsalhareketsel konfor kovalayanlar
Uyumlu, sakin, mülayim, utangaç, gerilim ve huzursuzluktan hiç hoşlanmayan, barışçıl ve arabulucu kişilerdir. Çatışma yaratacak durumlardan ve uyumu bozacak davranışlardan kaçınmaya eğilimlidirler. Rahatlıklarına düşkün yapıya sahiptirler. Ani değişimlerden rahatsız olurlar.
Ünlüleri Kraliçe Elizabeth II, Nedim Saban, Orhan Gencebay.
MUTLULUK, NEDENSİZ NEŞE SAHİBİ OLMAKTIR

Dokuz Tip Mizaç başlıklı bir seminerdeyiz. Sahnede Prof. Dr. Ziya Selçuk var... Bir dönem Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu başkanlığı yapmış Prof. Dr. Selçuk, kendisini dinleyen onlarca kişiyi bir yandan güldürüyor, bir yandan düşündürüyor. Anlattığı toplumda karşımıza çıkan insan tipleri... Herkes çevresinden bir karakteri dinliyor gibi... Dokuz Tip Mizaç isimli modelleme, 10 yıldır alanında uzman psikiyatr ve psikologlar tarafından, binlerce kişi üzerinde yapılan pilot çalışmaların ve araştırmanın sonuçları...
Veriler gösteriyor ki, insanoğlu dokuz tip mizaca ayrılıyor. Bu mizaçlar kişinin doğumsal barkodu. İş yapma biçimi, hayattaki duruşu, pozisyonu hep mizacına göre... Haliyle yöntem insan kaynakları açısından büyük bir nimet. Yöntemi uygulamak için sıraya girmiş birçok kurum ve kuruluş var.
Ama modellemenin ilk uygulamasının çocuklar üzerinde olması gerektiğini savunan Selçuk, uygulamayı Bilfen Okulları'nda gerçekleştirecek. Yöntemin sonuçlarına göre öğrenciler ve veliler mizaçlarını öğrenerek, eğilimlerini, çalışma biçimlerini ve geleceklerini kurgulayacak. Biz de Dokuz Tip Mizaç modelinin mimarı Psikolog Prof. Dr. Ziya Selçuk ile çevremizdeki mizaçları, mutluluk kavramını masaya yatırdık.
- Kişilik, karakter ve mizaç aynı şeyler değil mi?
- Mizaç yaşam boyu değişmeyen özelliğimiz! Karakter, doğumdan itibaren mizaca eşlik ederek gelişen bir unsur, kişilikse bunların üzerine gelişen, yaşam boyu devam eden ve sürekli değişen, dönüşen bir şey. Mizaç hiç değişmez, karakter dirençli, kişilikse tamamen değişken bir yapıya sahip. Mizaçla doğuyoruz, dışsal faktörler nedeniyle sentetik kişilikler geliştiriyoruz.
- Hepimiz sentetik kişiliklerimizi yansıtıyoruz toplumda. Peki kişi ne zaman mizacına uygun davranma eğilimindedir?
- Anı yaşadığında... Anı yaşarsanız özünüz olursunuz! Yoksa hepimizin yüzlerce ben'i var. Patrona karşı, eşimize karşı, çocuğumuza karşı... Bu ben'lerin bu kadar çok olması insanın kendine yabancılaşmasına yol açıyor.
Bir başkasına, başka şekilde görünmek zorunluluğu olmadan, insanın kendisi olmasına müsade edilen yerde yaşamasıdır mutluluk. Yoksa başarılı olmakla mutlu olmak ayrı ailelerin çocukları...
Mutluluk doğal olan, başarı normal olarak beklenen şey. Mutluluk nedensiz neşe sahibi olmaktır.
- Yurtdışında uygulanan bir yöntem mi Dokuz Tip Mizaç?
- Bu modellemenin bir benzeri Microsoft, Apple gibi büyük kuruluşlarda kullanılıyor. Fakat onların kullandığı popüler olan, uluslararası akademik bir makaleye konu olmuş değil. Bizim geliştirdiğimiz Dokuz Tip Mizaç tamamen akademik çalışmalara dayalı bir modelleme ve toplumumuza uygun.
Onbinlerce denek üzerinde bir takım araştırmalar ve taramalar gerçekleştirildi, kurumlarda pilot çalışmalar yapıldı.
Yıllar süren bu çalışmaların ardından belli bir olgunluğa erişince, şimdi eğitim alanında uygulamaya karar verdik.
Çünkü buna okullarda, çocukluk çağında başlamak çok önemli.
- Modellemeyi bilmek kişiye nasıl bir katkı sağlar?
- Bir elektronik alet hakkında bilgi sahibi olursanız, onu uzun süre kurcalamadan, sağını solunu bozmadan kullanabilirsiniz.
- Türkiye'nin mizacı ne?
- Türkiye'nin mizacı net değil. Türkiye zaman zaman çok misafirperver bir '2' imiş gibi görünüyor, zaman zaman da çok mantıklı olup 1'leşebilen, bazen de çok öfkelenen bir '8'.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.