Giriş Tarihi: 11.11.2018

İnanç güçtür bir engel değil

Dünyanın En Etkili 500 Müslümanından biri olarak gösterilen yazar Shelina Janmohamed, modern hayatta var olma konusunda inancın bir engel değil aksine güç olduğunu söylüyor. Bu konuda dünyadaki Müslümanları etkileyen ilk ülke ise Türkiye diyor

X, Y ve Z kuşağı tabirlerini artık öğrendik, ne anlama geldiğini hepimiz biliyoruz. Peki, ya size 'M nesli' desem, kafanız karışır mı? Bu tabiri ilk kullanan Pakistan asıllı İngiliz yazar ve Ogilvy Noor ajansının başkan yardımcısı olan Shelina Janmohamed, dünyadaki 15-35 yaş aralığındaki Müslüman kuşağı M nesli olarak adlandırıyor. Bu kuşak hem genç hem de inançlı. İnancından vazgeçmeyerek modern hayatta var olmanın da mümkün olacağına inanıyorlar. Çağın tüm olanaklarından yararlanmak istiyor, internet sayesinde de bir araya gelerek markaları kendi inançlarına uygun olanaklar sunmaları konusunda zorluyorlar. Shelina Janmohamed, M neslinin sesini duyurmak, inançlarına uygun olarak yaşamalarına katkıda bulunmak, markaların Müslüman gençliğin farkına varıp onların ihtiyaçlarına uygun ürünler üretmeleri için harekete geçiriyor. Özellikle Müslüman gençlerin hayatlarını ve beklentilerini dile getirdiği M Nesli: Yeni Müslüman Gençlik ve Başörtüsü İçinde Aşk adlı kitapları ile tüm dünyanın ilgisini üzerine çekmiş durumda. Dünyanın en etkili 500 Müslümanı, İngiltere'nin en güçlü yüz kadını arasında gösterilen Janmohammed geçtiğimiz hafta gerçekleşen Brand Week İstanbul etkinliğinde konuşma yapmak için ülkemize geldi. Devrimin örtüsünü kaldırmak: Dünyayı değiştiren Müslüman Kadınlar başlıklı konuşmasından sonra bir araya geldik ve Müslüman gençlik üzerine sohbet ettik.
- M nesli tabirinizin içinde tam olarak neler saklı?
- M nesli hem genç hem de inançlı Müslüman kesim. İnançla modern olmanın bir arada gidebileceğini düşünüyorlar. İnançlarının dünyayı daha güzel bir hale getirdiğine inanıyorlar. 15 ile 35 yaş arasındaki gençler bunlar. Onların kimliğini oluşturan 11 Eylül ve terör olayları oldu. İnternet sayesinde kendilerine benzeyen Müslümanları bulup büyük bir topluluk oluşturmaya çalışıyorlar. Dünya üzerindeki 1.6 milyar Müslüman nüfusun gençleri, sadece Müslümanların geleceğini değil, aynı zamanda dünya piyasalarını etkileyecek kadar büyük bir güce sahip. Bu kesim ciddi bir tüketici de. Kendi inançlarına uygun ürünlere de internet aracılığı ile ulaşabiliyorlar. Bu ürünleri satın alarak kendi kimliklerini oluşturuyorlar.
MÜSLÜMAN GENÇLERİN SESİ YÜKSELİYOR
- Bugüne kadar neler başardı bu kuşak? Dünyayı değiştirmek için neler yaptılar?
- Aslında sahneye son 15 yıldır çıkmaya başladılar. Başarılarından yeni yeni söz ettiriyorlar. İşlerini ancak kurabildiler. Kendilerine ait markaları var. Spor, bilim, eğitim, edebiyat alanında sesleri duyulmaya başlıyor.
- Dünyada yanlış bir Müslüman kadın algısı mı var?
- Müslümanlar ve Müslüman kadınlar hakkında yapılan araştırmalara baktığımızda üç şey ön plana çıkıyor. Mağdurlar. Hepsi aynı gibi görülüyor ve haklarında çok fazla bir şey bilinmiyor. Aslında M neslindeki kadınlar, modayla ilgilenip kendi işlerini kurarak haklarında oluşan kalıplaşmış fikirleri yıkmaya çalışıyorlar. Türk dizilerinin popüler olmasıyla birlikte özellikle Ortadoğu'daki Müslüman kadınlar güçlü Türk kadınını gördü ve aslında onlara dikte edildiği gibi yaşamak zorunda olmadıklarını anladılar.
- Türk dizileri M nesline ilham mı veriyor?
- Bu dizilerin çok ciddi etkisi oldu. Öncelikle kadınlara rol model oldular. İkinci olarak Türkiye'yi önemli bir turizm ülkesi haline getirdi. Müslümanlar Türkiye'yi görmek istiyor.
TÜRKİYE, DÜNYADAKİ TÜM MÜSLÜMANLARI ETKİLİYOR
- Türkiye bu nesle rol model mi oluyor diyorsunuz?
- Türkiye'nin çok önemli bir tarihi var ve bu M neslinin çok ilgisini çekiyor. Kendileriyle bağlantılı olduklarını düşündükleri yerleri görmek istiyorlar. Bir Müslüman olarak Türkiye'yi gezerken problem yaşamayacaklarını biliyorlar. Çünkü yemekler ve daha pek çok şey helal. Ortadoğu'da olduğu gibi Avrupa'da da Müslüman bir kesim var ve helal turizm için Türkiye'yi seçiyorlar. Tesisler çok iyi. Yemekler harika.
- Modanın kalbi de burada atıyor. Avrupa'daki Müslüman kadınlar moda ve güzellik konusunda İstanbul'da önlerine pek çok fırsatın çıkacağını biliyorlar. İletişim anlanında fırsatlar var. Diziler, kitaplar, tarih... Türkiye tüm dünyadaki Müslümanları etkileyen en baştaki ülke. M nesli üzerinde Türkiye'nin çok büyük bir etkisi var.
- Sunumunuzda M nesli kadınlarının daha geç evlenip daha geç çocuk sahibi olduğunu söylediniz. Bunun bir sebebi var mı?
- Anne mi olmalıyım yoksa kariyerimde mi ilerlemeliyim diye arada kalıyor bu nesil. Aslında bu kararsızlığı çözmeye çalışıyorlar şu an. Benim üç ve yedi yaşında iki kızım var. Ben de geç evlendim. Hatta bunun üzerine bir kitap bile yazdım. Bir taraftan evlenmeyi çocuk sahibi olmayı istiyordum ama diğer yandan işimden çok memnumdum. Röportajlar yapıyordum. Kitap yazıyordum. Gitgeller yaşadım. Kadınlara her zaman cesur olmalarını öneriyorum. Bütün yeteneklerinizi kullandığınızdan emin olun. Doğru bir eş seçin.
- Doğru eşi bulmak hiç de kolay değil...
- Sadece Türkiye'de değil tüm dünyadaki kadınlar eş bulma konusunda zorlanıyor. Birilerinin sizi kurtarmasını beklemeyin. Birbirinize destek olun ve kendi hayatınızı istediğiniz gibi kurun.
KADINLAR KENDİ HAYATLARININ YAZARI OLMALI
- Dünyanın En Etkili 500 Müslümanı arasında gösterildiniz. Müslümanlar üzerinde etkili olmanızı ne sağladı?
- Hem kişisel hem de iş hayatımda Müslüman olarak yaşamanın farklı yönleri olduğunu da göstermeye çalışıyorum. Kadın olarak yaşamanın tek bir yolu varmış gibi düşünülse de çok farklı şekillerde de yaşanacağını göstermek istiyorum. Müslüman kadınların kendi hayatlarının yazarı olmalarını ve nasıl yaşamak istediklerini kendilerinin yazmasını istiyorum. İstedikleri hayatı yaşama hakkına sahipler. Özgürlüklerini de inançlarından alıyorlar aslında. İnanç bir engel değil güçtür. Ben hem evliyim hem çocuklarım var hem de buralara gelip konuşmalar yapıyorum. Bir Müslüman kadın olarak tüm Müslüman kadınlara hepsinin bir arada olabileceğini ve inancın buna engel olmadığını, tersine destek olduğunu göstermeye çalışıyorum.
- Ev, iş ve eş dengesini kurmak zor değil mi?
- Hayatta güzel şeyler hiçbir zaman kolay olmaz. Bazı günler evimden bazı günler ofisten çalışabiliyorum. Bugün bir değişim dönemindeyiz ve değişim dönemleri zordur. Bu değişim sürecinin benden sonrakiler için iyi olacağını düşünüyorsam benim bu zorluğa katlanmam gerekiyor.
- En çok hangi alanda zorlandınız?
- Zor olan dengeyi kurmak. Kendi potansiyelini dolduruyor olmak önemli. Birçok kadın kendini unutuyor sadece başkalarını düşünüyorlar. Öncelikle kim olduğuna dikkat etmelisin ki olduğun kişiyle mutlu olabilesin. Kadınların birçok yeteneği var ve bunları kullanmama hakları yok. Toplum için kullanmalılar yeteneklerini.
- Markalar Müslüman kadınlara nasıl bakmalı?
- Öncelikle onların hikâyelerini ve hayat tarzlarını anlamalılar. Kafalarında bazı kalıpları kaldırmalılar. Bütün Müslüman kadınlar siyah başörtü takıp sadece çocuklarıyla ilgilenmiyor. Bu kadınların hayatlarına daha iyi yaşamaları için nasıl değer katarız diye düşünmeliler.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.