‘İnfluencer’lara rakip sanal fenomenler
İnternet ortamında yaptıkları paylaşımlarla takipçilerini etki altında bırakan ‘Influencer’ların işleri artık daha zor olacak. Dünyanın dört bir yanında sanal fenomenlere ilgi giderek büyüyor
SAHTE PAYLAŞIMLAR
Ancak günümüzün idolleri olarak kabul edilen 'Influencer'lar, birçok ülkede takipçi sayılarını artırmak için etik ilkeleri hiçe saymakla suçlanıyorlar. Birkaç örneğe bakalım:
DAHA TÜRKÇESİ BİLE BULUNMADI
Henüz Türkçe tam karşılığı olmayan 'Influencer'lar, başvurdukları bu yöntemlerle kamuoyunu yanlış yönlendirmekle suçlanıyorlar. Bu nedenle de ülkeler harekete geçmeye başladı. Norveç, İngiltere, ABD, Fransa, İspanya ve daha birçok ülke, fenomenlerin her olayda istedikleri gibi içerik paylaşmalarını denetlemek için düzenlemeler getirdi. Örneğin Norveç'te 'Influencer'ların gençleri yanlış yönlendirmelerini engellemek için fotoşoplu bir görüntüyü uyarı olmadan paylaşmaları yasaklandı. Ülkemizde de bu konuda temmuz ayında yeni düzenlemeler açıklandı.
ÜNİVERSİTESİ BİLE AÇILDI
Biraz da Influencer sektörünün geldiği boyuta bir göz atalım.
NE KADAR KAZANIYORLAR?
İşte sosyal medya fenomenliğinin topluma etkisi artık bu denli büyük. Peki ellerine geçirdikleri ürünleri tanıtarak reklam yapan ya da çektikleri videolara sponsorlar alan bu kişiler ne kadar kazanıyor? Üç gün önce BBC'de yayınlanan habere göre detaylar şöyle:
GERÇEK Mİ DEĞİL Mİ?
İnternet dünyasında ulaştıkları kitle ile oluşturdukları etki güçleri tartışma konusu olan ve etik ilkeler çerçevesinde sınırları belirlenmek isteyen 'Influencer'lara son günlerde ise farklı rakipler çıkıyor: Sanal fenomenler. İnsan görünümlü bu karakterler, sosyal medya hesapları üzerinden milyonlara ulaşabiliyor. Spor ya da güzel bir uyku tüyoları veriyorlar. Makyaj, kıyafet ve takı önerileri yapıyorlar. Hatta yapay zeka ile donatılmış bu sanal 'Influencer'lar, eğitim, kariyer ve evlilik gibi konularda da fikirlerini gençlere iletiyorlar. Uzmanlara göre söz konusu sanal karakterler ile Influencer pazarlama sektöründe rekabet artacak. 2030 yılında bu sektörün 80 milyar dolara çıkması bekleniyor. Sanal karakterler de 24 saat online olabilmeleri, enerjilerinin hiç bitmemesi, dış görünüşlerinin hiç değişmemesi, konuşurken hata yapma risklerinin düşük olması ya da duyguları olmadığı için sürekli pozitif kalabilmelerinden dolayı daha avantajlı konumda gözüküyor. Bu sanal Influencer'ları takip edenlerin aslında büyük bir kısmı, gerçek bir insanı dinlemediğini biliyor. Ancak yine de takipten çıkmıyorlar. Uzmanlar bu durumu da "Gençler sanal dünyada sıkılıyor. Yenilik, farklılık arıyorlar. Bu yüzden sanal fenomenlerin peşindeler. Yapay zekanın fikirlerine de değer veriyorlar" şeklinde açıklıyor.
İŞTE BİRİNCİ NESİL ÖRNEKLER
Devletler, günümüzde sanal alemde insanları kontrol altına almaya çalışırken gelecekte sanal 'Influencer'lar için de düzenlemeleri düşünmek zorunda kalacak. Sanal alemde Aypera, Türkiye'nin ilk dijital oyuncusu oldu. Diğerlerine de şöyle bir göz gezdirelim:
ROZY: Güney Koreli bir CGI (bilgisayar üretimi imgeleme) Influencer'ı... Daha geçtiğimiz ağustos ayında paylaşımlarına başladı. Yaşı yok. Ama 22'sinde gibi tasarlandı. Instagram'da 64 binden fazla takipçisi var. Yüzden fazla firma ile reklam anlaşması imzaladı bile.
LIL MIQUELA: Gerçek bir sanal fenomen kendisi. ABD'de 'yaşıyor'. Instagram'da 3 milyondan fazla takipçiye sahip. Dünyaca ünlü Hollywood yıldızları ile çalışan kast ajansı ile sözleşmesi var.
ANGIE: TikTok'un Çin versiyonu Douyin'de 200 binden fazla takipçisi var. Takipçilerinin dertlerini dinliyor. Yaşsız. "Mükemmel gözükme derdim yok" diyerek takipçilerine sadeliği öneriyor. Çin'de şimdiden 850 milyon dolara ulaşan sektöründe çok güçlü bir isim.
EN SON HABERLER
- 1 Kuruluş Osman’ın Ulcay’ı Ümit Kantarcılar’dan samimi açıklamalar! “Dizi ve sinema sektöründeki başarımız tesadüf değil”
- 2 Dünya çatışıyor ABD kazanıyor
- 3 Türklerin Lahey’deki hayatı: Gurbet, gözyaşı ve umut
- 4 Bu turun farkı kadınlar
- 5 Sessiz lüksün sembolü
- 6 Düşünceleriniz hayatınızı yönlendiriyor
- 7 Atalarının mirasını fotoğrafta yaşatıyor... Adıyamanlı kadınların kültürel mirası: Kofi
- 8 Osmanlı alimlerinin 150 yıllık kayıp hikayesi
- 9 Başkasına yardım derken kendini unutma
- 10 Moda, kadın sporcuların peşinde