Avrupa kural tanımayan sosyal medyaya dur dedi
Avrupa’da yeni dijital yasa yürürlüğe girdi. Artık internet-sosyal medya açısından hiçbir şey eskisi gibi olmayacak. Her seferinde ifade özgürlüğü çığırtkanlığı yapan AB, konu kendi vatandaşları olunca yasak koymaktan çekinmedi. Yasa, AB’de kabul edilmiş olsa da kurallar işledikçe geniş kapsamlı küresel etkilerini görmemiz muhtemel...
Neredeyse hayatın her alanında elimizin altında olan bu platformların insani değerleri yok sayan kural tanımazlığı son yıllarda dikkat çekici bir şekilde arttı... Irkçılık, yalan haber (fakenews) dolandırıcılık, çocuk istismarı, terör propagandası, kişilik haklarına saldırı, suçu ve suçluyu meşrulaştırma...
Ancak internet-sosyal medya açısından artık ''hiçbir şey eskisi gibi olmayabilir.'' Çünkü bir kontrol mekanizması devrede. Avrupa Birliği'nin (AB) Dijital Hizmetler Yasası (DSA) olarak bilinen yeni kuralları 25 Ağustos 2023'te resmen yürürlüğe girdi. Böylece Google, Facebook ve Amazon gibi teknoloji devleri ve daha fazlası, kendilerine çeki düzen vermek zorunda. Çünkü, platformlarında paylaşılan içeriklerden yasal olarak sorumlular. Bu devlerin, artık kapsamlı bir mevzuata uyması gerekiyor.
Dizginleri ele alacak yasa nasıl işleyecek?
Bu yasal düzenleme, AB ülkeleri bireylerinin güvenliğinin arttırılmasına yönelik esas ve usulleri içeriyor. Dijital Hizmetler Yasası'nın genel amacı, daha güvenli çevrimiçi ortamları teşvik etmek. Bu platformlar yasadışı mal, hizmet veya içerik barındıran gönderileri önleme ve kaldırma yollarını uygulamak, kullanıcılarına bu tür içerikleri bildirebilecekleri araçlar sunmak zorunda. Kişinin cinsel yönelimine dini, etnik kökeni veya siyasi inançlarına göre hedefleme yapan reklamlar yasak. Çocukları hedefleyen reklamlar yasak. Platformlar, algoritmalarının nasıl çalıştığına dair daha şeffaf olmak zorunda...
Yasanın yürürlüğe girmesiyle birlikte, AB'de faaliyet gösteren 19 büyük platform ve arama motoru veri toplama, gizlilik , dezenformasyon, nefret söylemi, vb. konularda yeni kurallara uymaya zorunlu hale geldi. Yasanın belli başlı kriterleri şöyle;
NE KADAR ETKİLİ OLACAK?
Peki bu yasa, dijital devlerin yarattığı riskleri kontrol altına almada etkili olabilecek mi? Yukarıda da belirttiğimiz gibi artık internet-sosyal medya açısından ''hiçbir şey eskisi gibi olmayabilir.'' Bunu zaman gösterecek. Bu yasa Türkiye için de bir örnek olabilir. Çok kolay bir şekilde önümüze düşüp bizi yanıltan, öfkelendiren, zarara uğratan... Özellikle çocuklarımızı hedef alarak ileriki hayatlarını etkileyecek içeriklere karşı hem bireysel hem de toplumsal olarak tepki vermek gerekiyor. Evet hayatımızın içindeler ancak onlar da bizsiz var olamazlar. İnsani değerlere saygılı olmak zorundalar.
KİM ONLAR?
AB'de aylık 45 milyondan fazla kullanıcısı olanplatformlar, "çok büyük çevrimiçi platformlar" olarak kabul ediliyor. AB'de şu ana kadar bu kategoriye giren 19 platform ve arama motoru var. Onlar şunlar: Alibaba Ali- Express, Amazon Mağazası, Apple Uygulama Mağazası, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Haritalar, Google Alışveriş, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Vikipedi, YouTube, Zalando, Bing, Google Arama.
PEKİ YASA ÇİĞNENİNCE NE OLACAK?
Dijital Hizmetler Yasası'nın kurallarına uymayan platformlar, küresel cirolarının yüzde 6'sına varan para cezalarına çarptırılabilecek. Hatta ciddi ihlallerde geçici olarak faaliyetin sonlandırılmasına varan yaptırımlar uygulanabilecektir.
EN SON HABERLER
- 1 Hâlâ çok güçlüler
- 2 Filistin davasının savunucusu
- 3 Türkiye’yi görmeden anlatıyorlar
- 4 İlişkilerde ego savaşlarının yeri yok
- 5 Biletler altın değerindeydi
- 6 İhtiyacın kadar kullan kullandığın kadar öde
- 7 Teknoloji sayesinde miniklerin yüzü gülüyor
- 8 Yangından kurtuldu şimdi kendi mucizesini gerçekleştiriyor
- 9 Atıktan istihdama dönüş
- 10 Dünyanın tüm öğrencileri İsrail’e karşı ayakta