Cuma 27.12.2013

Takviye diyet ürünleri sağlıklı mı?

Son günlerde özellikle kanser hastaları, takviye diyet ürünleri kullanıyor. Ancak bitki çaylarından çeşitli minerallere kadar farklı çeşitleri olan bu ürünleri kullanırken dikkatli olmak gerekiyor

Bir zamanlar şarlatanlık olarak nitelendirilen bitkisel ve diğer takviye ürünleri gün geçtikçe daha çok ilgi görüyor. Araştırmalara göre; Amerikan halkının yarısından fazlası, bir takviye diyet ürünü tüketiyor. Göğüs kanseri hastaları arasında takviye ürünler kullananların oranı ise yüzde 80'e kadar çıkıyor. En çok tüketilen takviye ürünler arasında vitamin ve mineral preparatları bulunuyor. Ancak başka birçok madde de giderek artan miktarlarda tüketiliyor. Amerika'da çoğu takviye diyet ürünü, ilaç sınıfında yer almıyor. Takviye diyet ürünlerinin satışlarını düzenleyen kanunların en önemlisi, DSHEA'dır (Diyet Takviyesi Sağlık ve Eğitim Kanunu).
ÇAYLAR DA TAKVİYE ÜRÜNÜ
Takviye diyet ürünleri arasında şunlar sayılabilir:
Kurutulup kapsül haline getirilmiş yiyecek ve baharatlar (sarımsak hapları gibi)
Mikro gıdalar (vitamin veya kalsiyum hapları gibi)
Değiştirilmiş gıdalar (amino asit veya soya izoflavon takviyeleri gibi)
Çay veya bir bitkinin bütün halindeki parçaları (ginseng kökleri veya kedi otu çayı gibi)
Ethanol veya gliserol ile hazırlanan sıvı bitki özütleri (ekinezya veya diken özütleri gibi)
Bazı 'spor performans' ürünleri.

ETHANOL ÖZÜTLÜ TAKVİYELER

Ethanol; birçok botanik preparatta reçine, balsam, uçucu yağ ve diğer su içermeyen eriyebilir maddeleri özütlemek için kullanılan çözücüdür. Özüt ve boya olarak satılan, sıvı formda piyasaya sürülen diyet takviyeleri, yüzde 95 oranında ethanol içerebilir. Ancak bir takviye diyet ürününde tavsiye edilen oran yüzde 25-35'tir.
YENİ MALZEMELER ÖNCE ONAYLANMALI
Sıvılar, tozlar ve öğün yerine geçecek ürünler; diyet takviyesi olarak kabul edilmiyor. Geleneksel gıda olarak gösterilmeyen ve doğal ürün diyet takviyesi olarak etiketlendirilen her ürün; DSHEA tarafından denetlenmektedir. DSHEA, ürünün etiketinde 'diyet takviyesi' ifadesinin yer almasını öngörüyor. Ayrıca diyet takviyesinde kullanılan yeni malzemeler de DSHEA tarafından denetlenmektedir. Firmanın, ürünü piyasaya sürmeden önce gerekli kurumlara kontrol ettirmesi gerekmektedir.
HER DOĞAL ÜRÜN GÜVENİLİR DEĞİLDİR
Takviye diyet ürünleri satın alırken şunlara dikkat edin:
Ürünlerin etiketinde yer alan 'doğal' ifadesi, bir ürünün güvenilir olduğunun garantisi değildir. Örneğin zehirli mantarlar da doğaldır ama öldürücü olabilir.
Üretici veya distribütörün ismine dikkat edin. Tanıdık gıda veya ilaç üreticilerinin
piyasa sürdüğü takviye ürünler; sıkı bir kontrol altında üretilmiştir.
Ürün hakkında daha fazla bilgi edinmek için üreticiye yazın.
KALİTE KONTROLE ÖNEM VERİLMELİ
Kalite kontrolü; ithal veya yerel takviye diyet ürünleri için önemli bir konu. Son dönemde özellikle Asya halk ilaçlarının ithal edilmesinde bir artış olmuştur. Bunlar bitkisel preparatlar olarak satılmaktadır ama bitkisel olmayan katkı maddeleri içerebilirler; toksik metaller (civa, vb.), zehirli maddeler (tozlaştırılmış akrep) veya rafine edilmemiş reçete ilaçları gibi. Dünya Sağlık Örgütü, ithal edilen ürünlerin uluslararası standartlarını geliştirmek için çalışmaktadır. Ancak kanuni boşluklar ve uygulamadaki yetersizlikler gibi sorunlar yüzünden tam bir denetim yapmak mümkün olmayabilir. Bu yüzden üreticilerin; bitki ve ot gibi malzemeleri test edip almaları ve takviye diyet ürünlerinde kullanmaları gerekiyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.