Pazartesi 30.11.2020 15:36
Son Güncelleme: Pazartesi 30.11.2020 15:36

Sağlık İletişimi Sempozyumu online gerçekleşti! Gündem: COVID-19!

Sağlık iletişimi alanında çalışan akademisyenleri, uzmanları, araştırmacıları bir araya getiren Uluslararası Katılımlı 6. Sağlık İletişimi Sempozyumu (SİS), Yeditepe Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlendi. Pandemi nedeniyle bu yıl çevrim içi olarak düzenlenen ve iki gün süren sempozyum kapsamında yurt içi ve yurt dışından bilim insanları, uzmanlar, araştırmacılar sağlık iletişimi ile ilgili güncel konularda sunumlarını gerçekleştirdi.

Uluslararası Katılımlı 6. Sağlık İletişimi Sempozyumu (SİS), Yeditepe Üniversitesi'nin ev sahipliğinde düzenlendi. Sempozyum; Yeditepe Üniversitesi Avrupa Çalışmaları Enstitüsü Müdürü ve SİS Organizasyon Komitesi Eş Başkanı Prof. Dr. Suat Gezgin, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi ve SİS Organizasyon Komitesi Eş Başkanı Prof. Dr. Erkan Yüksel ve Yeditepe Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Canan Aykut Bingöl ile açılış konuşmalarıyla başladı.

Konuşmasında dünyanın oldukça önemli ve zor bir süreçten geçtiğini vurgulayan Prof. Dr. Suat Gezgin, "Dünyayı tehdit eden bir salgınla, bilimkurgu filmlerini aratmayan bir tabloyla karşı karşıyayız. Sağlığımızı tehdit eden böyle zor bir zamanda iki kavram ön plana çıktı: Sağlık ve iletişim. Toplumsal duyarlılığın geliştirilmesinde de en önemli aracın iletişim olduğu açık bir gerçekliktir. Küresel bir soruna karşı dayanışmanın sağlanması, birlikte hareket edebilme becerisinin 'sağlıklı iletişimle' geliştirilmesi gerekir" sözleriyle pandemi döneminde sağlık iletişiminin önemine değindi. Yaşanan süreçte herkese büyük sorumluluklar düştüğünü de ifade eden Prof. Dr. Gezgin, "İletişim yeniçağın tek vazgeçilmezidir. Böylesi bir süreçte bu etkinliği düzenlemenin gururunu yaşıyoruz. Eminim sonuçları da herkese yararlı olacaktır" diye konuştu.

Sözlerine "ülkemizin ve dünyamızın en büyük problemi sizce nedir?" sorusuyla başlayan Prof. Dr. Erkan Yüksel de her şeye rağmen bu yanıtın "iletişim" olduğunu söyledi. "Hangi sorunu ele alırsanız alın, insanlar arasında sağlıklı bir iletişim olmadan hiçbir sorunu çözemezsiniz" diyen Yüksel, Sağlık İletişimi Sempozyumu'nun iletişim ve sağlık akademisyenleri arasında iletişimi sağlamak üzere önemli bir işlev gördüğünü belirtti. İletişimi "anlamak, anlaşılmak ve anlaşmak" olarak özetleyen Prof. Dr. Yüksel, Sağlık İletişimi Akademisyenleri Grubu olarak ülkemizde alanına yaptıkları katkıları anlattı.

BİLGİ KİRLİLİĞİ DOKTOR-HASTA İLETİŞİMİNİ ETKİLİYOR

Prof. Dr. Cemal Cingi sunumunda, doktor ve hasta iletişimi bozukluğunun olası sebepleri üzerinde durdu; temel sorunun sistemsel olduğunu ve kısa süre içerisinde hastayla bağlantı kurup hastanın kendine göre mahrem saydığı şeyleri anlama beklentisinin etkili iletişim kurmada sorun yarattığını ifade etti. İnternetteki bilgi kirliliğinin de doktor- hasta iletişiminde probleme sebep olan unsurlardan biri olduğunun altını çizen Prof. Dr. Cingi, "Bireyler birbirlerinden çok farklı. Bu farklı bireylere bizim iyi iletişim kurarak hizmet vermemiz gerekiyor, bunun için de süreye ihtiyacımız var" diye konuştu.

Prof. Dr. Seçil Özkan, pandemide sağlığı koruma stratejilerine dair bilgileri dinleyenlerle paylaştı. Yaşanan süreçte hekim ve birey arasındaki iletişimin doğru sürdürülmesinin önemini vurgulayan Prof. Dr. Özkan, zor ve karmaşık bir beceri olan sağlık okuryazarlığı konusunda Türkiye'deki bireylerin yüzde 70'inin yetersiz olduğunu ve bu durumun sağlık iletişimini olumsuz yönde etkileyen ana faktörlerden biri olduğunu dile getirdi.

Prof. Dr. Şükrü Torun ise konuşmasında, müzik terapinin gelişmiş olduğu ülkelerde pandemi döneminde müzikten bilimsel çerçevede faydalanma davranışlarının yaygınlaştığını belirtti. Olası ruhsal çöküntülerin önüne geçmede, özellikle çocuklar ve özel gereksinimli bireylere bazı kuralları anlatmada müziğin oldukça etkili olduğunu belirterek iletişim, sosyal etkileşim ve genel iyilik hâlinde müzik uygulamalarından nasıl faydalanılacağına dair bilgiler verdi ve bu alanda yapılabilecek kimi önerilerde bulundu.

SAĞLIK ÇALIŞANLARI İLE EMPATİ YAPILMASI GEREKİYOR

Sağlık iletişimi anlamında sağlık çalışanı-hasta, kurum ve sistem kaynaklı sorunlara değinen Prof. Dr. Erol Özmen de konuşmasında, yaşanan sıkıntılara değindi, özellikle içinde bulunduğumuz dönemde sağlık çalışanlarına empati yapılması gerektiğini vurguladı. Sağlıkçıların tükenmişlik durumuna girebileceklerini ve bu şekilde ideal bir iletişim gerçekleştirme kapasitesinin düşeceğini belirten Prof. Dr. Özmen, toplumun, yöneticilerin, hasta ve hasta yakınlarının sağlık çalışanlarının tükenmiş olabileceğini dikkate almaları ve tükenmemeleri için de her türlü çabayı göstermeleri gerektiğinin altını çizdi.

Son olarak Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürü Prof. Dr. Mustafa Taşdemir de özel oturumda, Sağlık Bakanlığı İletişim Merkezi'nin çalışmalarını anlattı. SABİM bünyesinde gerçekleştirilen faaliyetlere yönelik bilgiler veren Prof. Dr. Taşdemir, SABİM'e 2020 yılının ilk 11 ayında sadece telefon yoluyla 3,5 milyonun üzerinde başvuru olduğunu belirtti ve bunların yüzde 80'inin ilk 24 saat içinde çözüme kavuşturulduğunu söyledi.

Pandemi öncesi dönemde günlük 6 bin çağrı karşılayan SABİM'in, pandemi süresince iki katından fazla artan sayıya, eksiksiz şekilde yanıt verdiğini belirten Taşdemir, "COVID-19 konusunda vatandaşlara güvenilir, güncel bilgi sunmaya ve riskli vatandaşlara yapılması gerekenler ile ilgili 7/24 kesintisiz hizmet vermeye çalışıyoruz. Onlara doğru yönlendirme sağlamaya gayret ediyoruz" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.