Perşembe 14.01.2010 00:00
Son Güncelleme: Perşembe 14.01.2010 17:51

Futbola para aktı

Futbolda önümüzdeki 4 sezonu kapsayan "Medya Hakları İhalesi"ni Türk Telekom ile yaşanan kıyasıya bir mücadelenin ardından Digitürk kazandı.

TFF Süper Lig müsabakalarından her hafta en az 4 adedini yurt içine şifreli ve canlı olarak yayınlamayı içeren a paketine ilişkin kısmını 321 milyon dolar bedelle Digital Platform İletişim Hizmetleri A.Ş. (Digitürk) kazandı.
Saat 11:00'de başlayan ve 4 saat süren naklen yayın ihalesinde 7 defa mola alan Türk Telekom, Digitürk'ün 321 Milyon Dolarlık teklifinin ardından ihaleden çekilme kararı aldı.
Nefes kesen ihalede toplam 163 tur yapıldı.
GEÇMİŞTE YAPILAN 9 İHALEDE EN YÜKSEK TEKLİFİ VEREN FİRMALAR ŞÖYLEYDİ;
1994-95: Konsorsiyum - 7,2 milyon dolar
1995-96: Konsorsiyum - 23 milyon dolar
1996-97: Cine5 - 40 milyon dolar
1997-98: Cine5 - 45 milyon dolar
1998-99: Cine5 - 55 milyon dolar
1999-01: Teleon - 60 milyon dolar
2001-04: Digitürk - 116 milyon dolar
2004-08: Digitürk - 94,5 milyon dolar
2008-10: Digitürk - 140 milyon dolar
AVRUPA LİGLERİNDEKİ İHALE ANLAŞMALARI İSE ŞU ŞEKİLDE OLUŞTU:
İngiltere Premier League: BSkyB-Setanta (2010-2013) 1 milyar 197 milyon dolar
İtalya Seria A: Skyİtalia-Mediaset (2010-2012) 1 milyar 151 milyon dolar
Fransa Ligue 1: Canal Plus (2008-2012) 971 milyon dolar
Almanya Bundesliga: Gol TV (2009-2012) 573 milyon dolar
İLK YIL İÇİN NET 374 MİLYON 710 BİN DOLAR
TFF'nin İstinye'deki merkezinde gerçekleştirilen ihalede, ''Süper Lig naklen yayın'', "Süper Lig geniş özet'' ve "1. Lig naklen yayın ve mobil yayın hakları'' olarak 3 ayrı paketin satışı yapılırken, ilk yıl için net 374 milyon 710 bin dolar gelir rakamına ulaşıldı. Eğer eski dağıtım sistemi devam ederse bu sistem en çok takımlara yarayacak.
Eğer bu sistem devam ederse, A, B, C paketlerindeki toplam rakamın yüzde 11'i daha önce Turkcell Süper Lig`deki takımların şampiyonluk sayılarına göre dağıtılacak. Yani ligde en çok şampiyon olan Galatasaray ve Fenerbahçe 13.2 milyon dolar, Beşiktaş 10.1 milyon dolar, Trabzonspor ise 4 milyon 666 bin dolar elde edecek.
Ayrıca toplam rakamın yüzde 9'u, ilk altı sıradaki takımlara verilecek. Yani ligi ilk altıda bitiren her takım 5.6 milyon dolar alacak.
İhale sonunda kulüplere 4 yılda aktarılacak net pay, A paketi için toplam 1 milyar 668 milyon 532 bin dolar, B paketi için 209 milyon 8 bin 363 dolar, C paketi için de 70 milyon 171 bin 920 dolara ulaştı. Yine üç paketin kulüplere 4 yıllık toplam net getirisi 1 milyar 974 milyon 712 bin 603 dolar oldu.

-B PAKETİ TRT'NİN-
TFF Süper Lig'in geniş ve kısa özetleri ile TFF 1. Lig'in canlı yayınını şifresiz olarak içeren B paketi için sadece 1 teklif verildi. TRT, 40 milyon 210 bin dolarlık teklifiyle B paketi ihalesini kazandı.
B paketinin kapsamı şöyle:
Yayın hakkı sahibi, ihale dönemi süresince TFF 1. Lig müsabakalarından her hafta en az 3 (üç) adedini yurt içine canlı, şifreli veya şifresiz olarak yayınlamak zorunda. Yayın hakkı sahibinin bu hakkı münhasır. Yayın hakkı sahibi, bu hakkı kullanırken gerçekleştireceği görsel ve işitsel yayınlarını karasal vericiler, kablo, uydu, IPTV/Internet (Web) TV, 3G mobil telefon şebekeleri üzerinden yapabilir. Yayın hakkı sahibi bu hakkın kullanımı açısından herhangi bir coğrafi sınırlamaya tabi değildir. Yayın hakkı sahibi, ihale dönemi süresince TFF 1. Lig'e ait isim sponsorluk hakkını ve bu hak kapsamında bulunan sair hakları kendisi kullanabilir veya 3. şahıslara devredebilir.
C PAKETİ TÜRK TELEKOM'UN
TFF Süper Lig ve TFF 1. Lig'in mobil haklarını içeren C paketi için de tek teklif verildi. İhaleyi, 13 milyon 500 bin dolarlık teklifiyle Türk Telekomünikasyon A.Ş kazandı.
C paketinin kapsamında şu hükümler bulunuyor:
Yayın hakkı sahibi, ihale dönemi süresince tüm TFF Süper Lig ve TFF 1. Lig müsabakalarının haber amaçlı görüntülerini 3G mobil telefon şebekeleri üzerinden münhasıran yayınlayabilecek veya yayınlatabilecek. Söz konusu haber amaçlı görüntüler herhangi bir sayı sınırlamasına tabi olmaksızın ve canlı yayınlanan müsabakaların tamamlanmasının üzerinden 45 (kırkbeş) dakika geçtikten sonra yayınlanabilir. Haber amaçlı görüntülerin mobil iletişim operatörleri dışındaki üçüncü kişilere devri mümkün değildir.

İHALEDEN FOTOĞRAFLAR İÇİN TIKLAYINIZ...
A, B, C PAKETLERİ NEDİR?
214 milyon 300 bin dolar muhammen bedelli A paketi, Süper Lig'in isim hakkı ile bu ligden haftada en az 4 maçın şifreli canlı yayınını kapsıyor. Bu paketi alan bütün maçların çekimini yapma hakkını kazanacak. Bunun yanı sıra uluslararası kuruluşlara pazarlayabilecek.
B paketi 40 milyon 200 bin dolar muhammen bedelli Süper Lig'deki 9 maçın geniş özeti ile üç dakikalık haber amaçlı görüntüleri başka kuruluşlara satabilecek.
13 milyon 400 bin dolar muhammmen bedelli C Paketi ise gol görüntülerinin cep telefonlarından izlenmesini içeren mobil yayın haklarını kapsıyor.
"İHALE HİSSELERİ UÇURDU" HABERİNİ OKUMAK İÇİN TIKLAYINIZ
2009-10 SEZONUNA KADAR YÜZDE 2 BİN 300 DEĞER KAZANDI
Türkiye Futbol Federasyonu'nun (TFF) Süper Lig ile 1. Lig'in 4 sezonluk yayın haklarını kapsayan Medya Hakları İhalesi İstanbul'da başlarken, TFF Başkan Vekili Lutfi Arıboğan, Türk futbolunun havuz sistemi sayesinde büyük değer kazandığını söyledi.
Türkiye Futbol Federasyonu'nun İstinye'deki binasında gerçekleştirilen ihalenin açılışında konuşan Arıboğan, Türkiye'de futbolun endüstrileşme sürecine bakıldığında, 15 yılda nereden nereye gelindiğinin görüleceğini kaydederken,''Havuz sisteminin uygulanmaya başlandığı 1994 yılında 7.2 milyon dolar değer yaratılan naklen yayın konusu, 2009-2010 sezonunda 160 milyon dolarlar mertebesine ulaşarak, yüzde 2 bin 300'lük bir artış gerçekleştirmiş durumda'' dedi.
Gelinen noktanın, Türk futbolunun marka değerini zirveye taşıma arzusunda olan TFF yönetimi olarak kendilerine yetmediğini kaydeden Arıboğan, ''Bugün gelinen noktada, 1 yılı aşkın bir çalışma yatıyor. Federasyonumuzun bünyesinde konunun uzmanı yönetici, iletişimci, pazarlamacı ve hukukçulardan oluşan ekipler kurduk. Yayın ihaleleri konusunda tecrübeli yerli ve yabancı firma ve uzmanlarla uzun mesailer harcadık. Daha da önemlisi, en önemli paydaşımız olan kulüpleri ve Kulüpler Birliği'ni daha önce görülmedik biçimde sürecin içerisinde bilgi sahibi yaptık. Kendilerinin değerli görüş ve önerilerini bu süreç içerisinde paylaştık. Hazırlanan şartname son tahlilde Rekabet Kurumu ile de paylaşıldı ve kendilerinin de olumlu geri dönüşünü aldık'' diye konuştu.
Arıboğan, ihalede ortaya konulan 3 ayrı paketin, dünyadaki çağdaş modellerin Türkiye'ye uyarlanmış şekli olduğunu aktarırken, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Bu sistem çok önemli bir başlangıçtır ve bundan sonraki her ihalede geliştirilebilecek dinamik bir modelleme yöntemidir. Bu sistem, rekabeti en üst düzeyde tutarak kaynak yaratmayı maksimize ederken, en üst 2 ligimiz arasında dayanışmayı da sağlamaktadır. Diğer taraftan bu kaynağı yaratan kurumların yatırımlarının karşılığını almalarının yanı sıra tüketicilere kaliteli yayınlarla futbol müsabakaları izlettirmeyi hedeflenmektedir. Göreve başladığımız 14 Şubat 2008'den bu yana, naklen yayın gelirlerinin yükseltilip, adaletli dağıtılması, ana prensiplerimizden biri olmuştur. Bugün bu prensip doğrultusunda devrim niteliğinde aşamalar kaydetmiş olmamız bizleri memnun ediyor. Ancak elde ettiğimiz başarılar bizlere yeterli gelmiyor. Avrupa'nın 6. en değerli ligine ve sponsorluk gelirlerine sahip olan TFF olarak çağın gerisinde kalamazdık. Bu sebeple, dünyadaki örnekleri ve gelinen noktayı da inceleyerek, Süper Lig ve TFF 1. Lig'in farklı paketlerde pazarlanarak güncel teknolojik alternatifleri kapsamasını amaç edindik. Özet olarak söylemek gerekirse, bu modelde A paketi, Süper Lig'in farklı teknolojilerle canlı yayınlarını şifreli olarak, B paketi, Süper Lig'in geniş ve kısa özetleri ile TFF 1. Lig'in canlı yayınını şifresiz olarak, C paketi de Süper Lig ve TFF 1.Lig'in mobil haklarını içeriyor. Türk Futbolu'nu uluslararası arenada daha fazla söz sahibi yapacağına inandığımız bu ihalenin Futbol Ailemize hayırlı olmasını temenni ediyorum.''
-PAKETLERİN KAPSAMI-
TFF tarafından, TFF Süper Lig ile TFF 1. Lig'in ihaleye sunulan 3 ayrı paketinin kapsamı şöyle:
PAKET A: Yayın hakkı sahibi, ihale dönemi süresince TFF Süper Lig müsabakalarından her hafta en az 4 adedini yurt içine şifreli ve canlı olarak yayınlamak zorundadır. Yayın Hakkı Sahibi'nin bu hakkı münhasırdır. Yayın Hakkı Sahibi, bu hakkı kullanırken gerçekleştireceği görsel ve işitsel yayınlarını karasal vericiler, kablo, uydu, IPTV / Internet (Web) TV, 3G mobil telefon şebekeleri üzerinden yapabilir. Yayın Hakkı Sahibi bu hakkın kullanımı açısından herhangi bir coğrafi sınırlamaya tabi değildir.
Yayın Hakkı Sahibi, ihale dönemi süresince TFF Süper Lig'e ait (İsim Sponsorluk Hakkı)nı ve bu hak kapsamında bulunan sair hakları kendisi kullanabilir veya 3. şahıslara devredebilir
PAKET B: Yayın hakkı sahibi, ihale dönemi süresince TFF 1. Lig müsabakalarından her hafta en az 3 adedini yurt içine canlı, şifreli veya şifresiz olarak yayınlamak zorundadır. Yayın Hakkı Sahibi'nin bu hakkı münhasırdır. Yayın Hakkı Sahibi, bu hakkı kullanırken gerçekleştireceği görsel ve işitsel yayınlarını karasal vericiler, kablo, uydu, IPTV / Internet (Web) TV, 3G mobil telefon şebekeleri üzerinden yapabilir. Yayın Hakkı Sahibi bu hakkın kullanımı açısından herhangi bir coğrafi sınırlamaya tabi değildir.
Yayın Hakkı Sahibi, İhale dönemi süresince TFF 1. Lig'e ait (İsim Sponsorluk Hakkı)nı ve bu hak kapsamında bulunan sair hakları kendisi kullanabilir veya 3. şahıslara devredebilir.
PAKET C: Yayın hakkı sahibi, ihale dönemi süresince tüm TFF Süper Lig ve TFF 1. Lig müsabakalarının haber amaçlı görüntülerini 3G mobil telefon şebekeleri üzerinden münhasıran yayınlayabilecek veya yayınlatabilecektir. Söz konusu haber amaçlı görüntüler herhangi bir sayı sınırlamasına tabi olmaksızın ve canlı yayınlanan müsabakaların tamamlanmasının üzerinden 45 dakika geçtikten sonra yayınlanabilir. Haber Amaçlı Görüntülerin mobil iletişim operatörleri dışındaki üçüncü kişilere devri mümkün değildir.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.