Giriş Tarihi: 3.9.2014

Goller sosyal ağlara takıldı

Futbolda karşılaşma sonuçlarını artık sosyal ağlardan takip ediyoruz. Türkiye nüfusunun yüzde 55'i, Facebook ve Twitter üzerinden gelen mesaj ve videolarla skorları öğreniyor. Tartışmalar sosyal ağlarda başlıyor, sahada olaylarla bitiyor

Kulağı radyoda maç dinleyen seyircilerin yerini, gözünü tablet veya telefonun ekranına Twitter, Facebook veya YouTube gibi sosyal paylaşım ağında video izleyen ya da yükleyenlere bıraktı. Eskiden tek yönlü iletişim şimdi çift yönlü tartışmalarla bölünüyor. Spor sahalarından uzaklaşan seyircinin nasıl davrandığını onların sosyal ağlardaki hareketlerini izleyerek bulabiliriz. Bir elimizde mobil tablet veya telefon, karşımızda televizyon izleyip tartışıyoruz. Bu değişimin etkisini Perform Group 4'üncüsünü hazırladığı Dijital Spor Medyası Raporu'nda (The Global Sports Media Consumption Report 2014) görmek mümkün. Raporun Türkiye bölümünde oldukça çarpıcı veriler yer alıyor. 16 ülkede 18 yaş üstü kadın erkekler arasında yapılan araştırmada Türkiye'de en popüler 3 spor dalı futbol, basketbol ve voleyboldan oluşuyor. Sosyal ağlarda spor takibi yapanlar arasında cinsiyet farkı neredeyse yok. Yüzde 51 erkek, yüzde 49 kadın. Bir gözümüz televizyonda diğer gözümüz mobil ekranda canlı
skor takibi yapıyoruz.

MİLYON TAKİPÇİ
Spor haberlerini 18 yaş üstü insanların yüzde 85'i yani 21 milyon kişi takip ediyor. Spor taraftar ve takipçilerinin yüzde 65'i medyada daha çok futbolu takip ediyor. Yüzde 48'i basketbol, yüzde 35'i de voleybol ile ilgileniyor. Aslında izleyici sayısında azalma yok. Ancak onların spora etkinliklerini takip etmesinde ve spor olaylarına katılmasında sorun var. Spor yapan insanlarımızın sayısı henüz oldukça az. Bu yüzden sadece seyirci olarak bilenlerin fanatikleşmesi daha kolay oluyor. Yöneticilerin bir çoğu sporcu geçmişe sahip değil. Önemli bir kesimi spor eğitimi almamış ve almıyor. Önemli bir çoğunluğu iş adamı. Oysa son birkaç yılda Dünya Kupası ve Şampiyonlar Ligi kupasını kazanan Budesliga'yı ve kulüplerini eski futbolcu ve profesyoneller yönetiyor. Üstelik çok şöhretli olmalarına karşın futbolculardan ve antrenörlerden rol çalmıyorlar.
VERGİ BORÇLARI YOK
Dünya futboluna son yıllardaki başarılarıyla damga vuran Bundesliga kulüpleri, hiç görevleri olmamasına rağmen Türk Milli Takımı'na geçmişte ve bugün önemli sayıda oyuncu yetiştiriyor. Üstelik Alman kulüplerinin vergi borcu olmadığı gibi vergi kaçıran başkanlar da hapis yatıyor. Bayern Münih'in efssane başkanı Uli Hoeness şu anda vergi kaçırmaktan ötürü 3 yıl hapis ceza almıştı. Hoeness'in cezasının infazı devam ediyor.

YÜZDE MOBİL 68 EKRANDA

Biz yine rapora dönelim. Rapora göre spor takipçilerinin yüzde 56'sı erkek. Ayrıca yüzde 68'i de spor içeriğini tablet ya da akıllı telefon gibi mobil cihazlardan takip ediyor. Mobil cihazdan takip edenlerin yüzde 33 indirdiği uygulamalar üzerinden içeriğe ulaşırken, yüzde 49 web sitesi üzerinden erişiyor. Yani taraftarla iletişim kurarken mobil cihazları kullanmak şart. Kulüpler şimdilik SIM kart, konuşma paketi ve internet paketi satışlarında iş birliği yapıyor. Yani kulüpler profesyonelce yönetilirse telekom operatörleri ile sadece sponsorluk ilişkisi değil, müşteri yönetimi konusunda işbirliği de yapıyor.
PARA ÖDEYENLER AZALIYOR
Futbol etkinliklerinde sadece stadyumlarda seyirciler azalmıyor. Online ortamda bile para ödeyerek içerik izleyenlerin oranı 2013 yılında yüzde 29'du. 2014 yılında bu oran yüzde 26'ya düşmüş durumda. Son dönemde internette ücretsiz içerik peşinde koşanların sayısı hayli fazla.
HAFTADA 13.3 SAAT
Spor taraftarları haftada 13 saatini sporla ilgili haber, maç ve aktiviteleri izlemek için harcıyor. Bunun önemli bir bölümü (yüzde 93) gelişmeleri hala televizyondan takip ediyor. Yüzde 42'si de son 1 ayda para ödeyerek televizyondan taraftarı olduğu takımın maçını izliyor. Yine yaklaşık her 2 izleyiciden 1 tanesi de (yüzde 49) bilgisayar ekranından spor etkinliklerini takip ediyor.
SOSYAL AĞLARDA ÜSTÜNLÜK G.SARAY'DA
Kulüplerin sosyal ağlarda rekabeti de devam ediyor. En çok taraftar sarı-kırmızılılarda. Facebook ve Twitter'da kulüp taraftarları tarafından sıklıkla takip ediliyor. Ancak sayı olarak fazla olmak yerine platformu etkin kullanmak daha önemli. Galatasaray'ın 12.3 milyon, Fenerbahçe ise 9.6 milyon Facebook takipçisi var. (Kaynak http://www. socialbakers.com/facebookpages/ sport/)
Türkiye'nin dijital spor takipçisi rakamları
25 milyon 18 yaş üstü internet kullanan nüfusa sahip
16 milyon futbol taraftarı bulunuyor
9 milyon online takipçi futbolla yatıp kalkıyor
RAPORDAN ÇIKARILACAK DERSLER
ORTAK AKIL: Medya, yöneticiler, futbolcular, taraftarlar arasındaki iletişimin sosyal ağlarda takip edilmesi şart.
EĞİTİM VE ETKİNLİK: Yapılacak eğitim ve etkinliklerde mutlaka sosyal medyanın kullanılması gerekiyor.
İTİBAR YÖNETİMİ: Spor ve en çok ilgiyi çeken futbolun itibar yönetimi sadece geleneksel medyada değil, online mecrada ve sosyal ağlarda da kullanılmalı.
DAHA ÇOK SPOR: Türkiye'de belediyelerin, büyük şirketlerin ve devletin önemli kaynakları sadece profesyonel spora harcanıyor. Halkın daha çok spor etkinliklerine dahil olması gerekiyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.