Google, yok olma tehlikesindeki dilleri dijital korumaya alıyor

Google, yok olma sürecine giren dillerin sonsuza kadar korumaya alınması ve kültürlerin tarihe karışmaması için Endangered Languages (Tehlikedeki Diller) projesini başlattı.

Google ve Microsoft'un (daha doğrusu Bill ve Melinda Gates Kurumu'nun) genel olarak teknoloji arenasındaki rakiplerinden farklı oldukları bir diğer konu da hayata geçirdikleri sosyal projeler. İnsanlık adına yaptıkları bağışlar, yatırımlar, yardımlar ve projeler ile bu iki firma gönlümüzde ayrı bir yerde. Yine Google, yeni başlattığı Endangered Languages (Tehlikedeki diller) projesiyle gönlümüzdeki yerini ayırdı.

Dünyada şu anda konuşulan yaklaşık 6500 farklı dilin 3000'den fazlası yok olma tehlikesiyle karşı karşıya. Bu konuda harekete geçmeleri gerektiğini düşünen Google ekibi de bu dillerin ölmemesi için ellerindeki imkanları seferber ettiler. Dil Çeşitliliği Ortaklığı (Alliance for Lİnguistic Diversity) ile ortak bir çalışma yapan Google, bu proje ile birlikte tehlikedeki diller ile ilgili tüm bilgileri, dili konuşan son insanların videolarını ve dil ile ilgili öğretici bilgileri endangeredlanguages.com sitesinde yayınlıyor.

Siteye şimdilik eklenen veriler arasında 18. yüzyıldan kalma el yazmaları, dili hala konuşan yaşlıların videoları, dildeki kelimelerin telaffuzunu içeren ses dosyası arşivleri ve insanların bilgi paylaşımı yaptıkları dökümanlar bulunuyor.

Tehlikedeki diller arasında ülkemiz topraklarında da Lazca, Mardin işaret dili, Sefarad İbranicesi, Kapadokya Rumcası, Pontus Rumcası, Zazaca, Süryanice, Hertevin ve Kuzey Kıbrıs'ta da Kıbrıs Arapçası dilleri Google tarafından tehlikedeki diller kapsamına alınmış.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.