İTÜ Bilim, Sanat ve Teknoloji seminerleri başladı

Dr. Yaser Abu Mustafa'nın "Learning From Data" (Verilerden Öğrenmek) adlı konuşmasıyla başladı.

İstanbul Teknik Üniversitesi'nin Bilim, Sanat ve Teknoloji seminerlerinin ilki, California Institute of Technology'den Dr. Yaser Abu Mustafa'nın "Learning From Data" (Verilerden Öğrenmek) adlı konuşmasıyla başladı.

Abu Mustafa, günümüz teknolojisi sayesinde birçok sektörde bilgisiyarların verileri kendi kendilerine kullanmasıyla müşterilerin tercihlerine hitap eden sistemler geliştirildiğini anlattı ve "machine learning" (makine öğrenmesi) denilen bu alanın detaylarıyla ilgili bir sunum yaptı.

Bu tekniğin bir çok alanda kullanıldığını belirten Abu Mustafa "ister jeoloji, ister biyoloji ya da bilgisayar mühendisliği olsun fark etmez, önemli olan elde bulunan verilerden bilgisayarların bazı paternleri çıkartabiliyor olması" dedi.

1980'li yıllardan itibarenin ABD'de bankaların bu sistemi kullanması sayesinde kredilerin geri dönüşünde performans artışı olduğunu anlatan Abu Mustafa, bu sistem sayesinde eldeki faktörlerin hangisinin önemli hangisinin önemsiz olduğunu ayırt etmeye de gerek olmadığını, fonksiyonu oluştururken makinelerin bunu kendiliğinden yapacağını söyledi.

Abu Mustafa, konuşmasında bazı eğlenceli anekdotlar da aktardı:

"Bir keresinde kadın modası üzerine üretim yapan bir firma geldi. Profesyonel stilistleri olmasına rağmen, ürünlerini reklamlarda tavsiye eden ünlüler olmasına rağmen. Ben kadın modası hakkında görüş bildirebilecek son insanın herhalde dünya üzerinde. Ben ne yaptım? Elinizde veri var mı diye sordum. Yani daha önce internet sitelerine giriş yapmış, karşılarına çıkan örneklerden bazılarına tıklamış, bazılarına tıklamamış, tıkladıklarından bazılarını satın almış, bazılarını almamış, müşterilere ait veriler. Bunlar gibi yüzbinlerce milyonlarca veri vardı ellerinde. Bu verileri kullanarak benim oluşturduğum fonksiyon sayesinde, müşterilerin seçimleri yaparken oluşturdukları paternleri çıkartmayı başardık. Dolayısıyla ben, bir bilgisayar programcısı olarak, hayatımda hiç görmediğim kadınlara, hayatımda hiç görmediğim moda ürünlerini tavsiye eder hale geldim. Ve profesyonel stilisti geçmiş oldum. Çünkü ben seçimler arasındaki tüm bağıntıları analiz etmiş oldum. Bir stilistin sınırlı görüş alanı vardır, tüm bağıntıları analiz edemez."

Abu-Mustafa, seminerinin sonunda, dinleyicileri Caltech'de önümüzdeki günlerde başlayacak kış dönemi derslerini online olarak takip etmeye davet etti. 8 Ocak ile 19 Mart arasında haftada iki kez verilecek olan "teleders"lerde izleyicilere verilecek ev ödevleri de, sistem tarafından değerlendirilecek ve online öğrencilere not verilecek.Dr. Yaser S. Abu-Mustafa ABD'deki California Institute of Technology'nin Elektrik Mühendisliği ve Bilgisayar Bilimi bölümünde öğretim üyesi. Uzmanlık alanları Makine Öğrenmesi ve Sayısal Finans. Doktorasını Caltech'te yaptı ve doktora teziyle, en orijinal doktora tezi ödülü olan Clauser Prize'ı kazandı. Daha sonra eğitimde üstün başarı ödülü Feynman Prize'a layık görüldü. 1987'de, NIPS'in kurucularından bri oldu. NIPS, bugün "makine öğrenmesi" alanında önde gelen bir bir uluslararası konferanstır. 2005'te Hertz Vakfı, onun adıyla Abu-Mostafa Fellowship'i oluşturdu. Abu-Mustafa'nın online olarak verdiği makine öğrenmesi dersinden bugüne kadar dünya çapında 100 binin üzerinde öğrenci faydalandı. Abu-Mustafa 9 yılı Citibank'ta olmak üzere ABD ve diğer ülkelerde birçok şirkete bilimsel danışmanlık görevi yürüttü.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.