10 milyon Türk okey için internet başında

TBMM Bilişim ve İnternet Araştırma Komisyonu Başkanı Prof. Dr. Necdet Ünüvar, Avrupa’daki 25 ülkede bilişim okuryazarlığı konusunda yapılan araştırmada, Türkiye’nin son sırada yer aldığını söyledi.

Ünüvar, buna karşın Türkiye'deki dijital oyuncu sayısının 20 milyona ulaştığını, 10 milyon kişinin de internette düzenli okey oynadığının saptandığını bildirdi.

Türkiye Genç İşadamları Derneği (TÜGİAD) Ankara Şubesi'nin konuğu olan Ünüvar, Komisyonun 3 aylık çalışma sonucu hazırladığı, 157 öneriden oluşan 1150 sayfalık raporu, 10 gün önce TBMM Başkanlığı'na sunduğunu anımsattı.

Bilişimin giderek insan hayatında daha fazla yer aldığını kaydeden Ünüvar, işadamlarına bu alanda yatırım yapmalarını önerdi.

Türkiye'de bilişim sektöründe büyük gelişme yaşandığını , ancak kuşaklar arasında büyük farklılıklar bulunduğunu anlatan Ünüvar, Avrupa'daki 25 ülkede bilişim okuryazarlığı konusunda 2011 yılında yapılan araştırmada, Türkiye'nin son sırada yer aldığını anımsattı.

Buna karşın bilgisayar oyunlarının Türkiye'de de oldukça yaygınlaştığını vurgulayan Ünüvar, '' Bilişim okuryazarlığında Avrupa'da sonuncuyuz ama 20 milyon dijital oyuncumuz var. 10 milyon kişi de internette düzenli okey oynuyor. Bir zamanlar home office çalışmayı küçümsüyorduk. Ama artık insanlar evlerinde çalışıyor, oyunlar üzerine yazılımlar üretiyor, yattıkları yerden milyar dolarlara ulaşan rakamlarda paralar kazanıyorlar. Zamanında bilişime yatırım yapan ülkeler de bugün karşılığını alıyor. Kore'nin milli geliri 1960'da Türkiye'nin yarısıydı. Şimdi sadece Samsung'un cirosu Türkiye'nin toplam gelirinden fazla'' dedi.

Bilişim okuryazarlığının uluslararası 8 kriteri bulunduğunu bildiren Ünüvar, bu kriterleri şöyle sıraladı:

1- İstenmeyen mesajları engelleyebiliyor musunuz?

2- İnternet güvenliğini sağlayacak bilgilere erişebiliyor musunuz?

3- Kullandığınız web sayfalarını sık kullanılanlara ekleyebiliyor musunuz?

4- Sosyal paylaşım ağında profilinizdeki gizlilik ayarlarını değiştirebiliyor musunuz?

5- İnternet sitesinde erişilen bilgilerin doğruluğunu başka kaynaklarla test edebiliyor musunuz? 6- Sörf geçmişini silebiliyor musunuz?

7- İstenmeyen, spam e-postalarını engelleyebiliyor musunuz?

8- Filtre ayarlarını değiştirebiliyor musunuz?''

Bu soruların tamamına ''evet'' diyebilenlerin bilişim okuryazarı olarak kabul edildiğini kaydeden Ünüvar, "Çocuklar artık bilgi ihtiyaçlarını anne babadan çok internetten karşılıyor. Eskiden kuşak çatışması dediğimiz şey , bugün bilgi çatışması şeklinde karşımıza çıkıyor. Bilişim okuryazarlığının artması, bilişim suçları ile mücadelede, e-devlet uygulamalarında çok önemli. Bilişim okuryazarlığı konusunda seferberlik başlatılmalı. Eskiden anne babalar çocuklarını eğitirdi, şimdi çocukların ebeveynlerini eğitmesi gerekiyor. Kamu personeli alımında da bilişim okuryazarlığı standart şartlar arasına alınmalı'' diye konuştu.

Ünüvar, raporda sundukları öneriler arasında Bilişim Bakanlığı kurulması, internet medyasının kurala tabi tutulması ve Basın İlan Kurumu'ndan ilan alabilmelerine olanak sağlanmasının da yer aldığını sözlerine ekledi.

TÜGİAD Ankara Başkan Yardımcısı Mansur Özdoğan da, Ünüvar'ın sunumu öncesi TÜGİAD'ı tanıtttı. Merkezi İstanbul'da olan TÜGİAD'ın Ankara, Bursa ve Çukurova Şubesi'nin bulunduğunu, Ege Şubesinin de kurulma aşamasında olduğunu belirten Özdoğan, TÜGİAD üyelerinin toplam cirosunun 50 milyar dolara ulaştığını bildirdi.

Özdoğan, sunumun ardından TBMM Bilişim ve İnternet Araştırma Komisyonu Başkanı, Adana Milletvekili Prof. Dr. Necdet Ünüvar'a plaket sundu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.