'.tr' pazarı 8,4 milyon lirayı geçti

Türkiye'de ".tr" uzantılı 379 bin 667 internet sitesi bulunuyor. ODTÜ tarafından verilen ".tr" alan adlarıyla ilgili pazarın büyüklüğü ise yıllık 8 milyon 419 bin 985 lira olarak hesaplanıyor.

AA muhabirinin Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) ile ODTÜ tarafından hazırlanan raporlardan derlediği bilgilere göre, Türkiye'de ".tr" uzantılı 379 bin 667 internet sitesi bulunuyor. Bu alan adları için yıllık 5 ile 25 lira arasında ödeme yapılıyor.

Söz konusu alan adlarından yılda elde edilen gelir ise 8,4 milyon lirayı geçti.

Bu yılın ikinci çeyrek itibarıyla "Nic.tr" kayıtlarında 379 bin 667 ".tr" uzantılı alan adı bulunuyor. Bu alan adlarının yüzde 78,7'si "com.tr", yüzde 5,9'u "gen.tr", yüzde 3,5'i "gov.tr", yüzde 2,8'i ise "org.tr" uzantısına sahip bulunuyor. En büyük paya sahip "com.tr" uzantılı 298 bin 685 alan adına ilişkin yıllık 25 lira, 5 yıl içinse 100 lira ödeme yapılıyor.

Yetki ODTÜ'de

".tr" alan adı işlemleri için gerekli politika ve prosedürler 1991-1998 yıllarında ODTÜ Bilgi İşlem Daire Başkanlığınca düzenlendi. 2000 yılında Ulaştırma Bakanlığı İnternet Kuruluna bağlı çalışan sektör temsilcilerinin yer aldığı ve 11 kurumsal üyeden oluşan "DNS Çalışma Grubu" oluşturuldu.

İnternet kullanımındaki hızlı artış ve beraberinde ortaya çıkan elektronik ticaretteki gelişmelerle alan adları önem kazanmaya başladı. 2011'de yayımlanan 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile İnternet Kurulunun feshedilerek, İnternet Geliştirme Kurulu haline dönüştürüldü.

İnternet Geliştirme Kurulunun 2012'de atanan yeni kurul yapısıyla eski yapının hükmü biterken, ODTÜ, '.tr' uzantılı alan adlarıyla ilgili hakları, İnternet Kurulu adına kullandı. İnternet Kurulu, 2012'de feshedildi. Ancak ODTÜ bu yetkiyi hala kullanıyor.

Kaynak: AA

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.