Botlar sosyal medyada algı değiştiriyor!

Facebook, Instagram, Twitter ve YouTube gibi platformlar artık birer iş kolu haline de geldi. YouTuber'lar, sosyal medya fenomenleri ortaya çıktı. Fenomenler, markalarla yaptıkları reklam projeleri veya ürettikleri içerikler ile platformlardan kazanç sağlıyorlar. Bu durumda takipçi, like veya dislike sayısı oldukça önemli. Ancak burada madalyonun diğer tarafı var. Kullanıcılardan bazıları bot izleyicilerle video veya içerik görüntülenme sayısını yükseltebiliyor. Bu botlar like ve dislike için de kullanılabiliyor. Mesela bir YouTuber satın aldığı botlarla kendi videosunun like sayısını yükseltirken, rakip YouTuber'ın videosunu dislike yağmuruna tutabiliyor. Bu durum rakiplerin videolarını arkaya atarken, YouTube tarafından kendi videolarının ön plana çıkmasını sağlıyor. Diğer yandan reklamlarda da gösterim sayısının botlarla arttırıldığı durumu da var. Facebook’un sattığı reklam görüntülenmelerinde botların olduğu ortaya çıktı.

Sosyal medya platformları ve video paylaşım platformları, her geçen gün biraz daha büyüyor. Bununla birlikte bu platformlar birer ticari gelir kapısına döndü. Influencer, YouTuber, sosyal medya fenomeni kelimeleri hayatımıza girdi. Aslında genel olarak bu tarz platformların kullanımına baktığımız zaman, geniş kitlelere ve daha fazla kişiye erişmek için yararlı görünüyorlar. Ancak işin içeriğinde bot gerçeği bulunuyor. Bazı insanlar yayınladıkları içeriğin gösterim ve paylaşım sayısını arttırmak için bot kullanıyorlar. Hatta rakiplerinin içeriğini düşürmek için bile botlardan yararlanıyorlar.

Botlar sadece kişisel hesaplar için kullanılmıyor. Facebook'un reklamları botlara izlettiği ortaya çıktı. Facebook bu yüzden 40 milyon dolar tazminat ödemek zorunda kaldı. Reklam gösterimlerinde bile botların yer alması, markaların sosyal medya reklamlarına olan yaklaşımını etkiliyor.

SOSYAL MEDYADAKİ ALGI DEĞİŞTİRİLİYOR

Yapılabilecek biraz harcama ve satın alınacak botlar ile sosyal medyadaki algı değiştirilebiliyor. Bu şekilde siyasi operasyonlar bile gerçekleştirilebiliyor. Instagram, YouTube, Facebook ve diğer platformlar için farklı bot sistemleri var. Mesela günlük hayattan amatör kareler çekip Instagram'da paylaşıyorsunuz diyelim. Fakat takipçi ve beğeni sayınız az diyelim. Kredi kartından küçük bir meblağ karşılığında alınacak botlarla, takipçi sayınız bir anda 100'den 10 bine çıkabilir ve paylaştığınız fotoğraflar ise like yağmuruna tutulabilir.

Facebook ve Twitter insanları böyle manipüle ediyor

Bot sistemi iyice ticarete dökülmüş durumda. Sırf bunun için kurulmuş olan bazı şirketler var. Söz konusu bu girişimler insanların sayılara olan zaafını kullanarak paralar kazanıyorlar. Yeni bir araştırma raporu bu şirketlerle ilgili gerçekleri ortaya koydu. Rapora göre sadece bot işini yapan şirketler, yüzbinlerce hatta 1 milyon doları geçen kazançlar sağlayabiliyor.

Bu şirketler birçok içeriğin görüntülenme sayısını milyonlara çıkartıp, like, dislike, paylaşım sayılarını arttırabiliyor. Bu işlemlerin hepsi sadece birkaç dakika içinde hızlıca gerçekleşiyor.

Rapor içeriğinde yazanlar oldukça çarpıcı. Botlar bazı kullanıcılar tarafından başkalarına da tavsiye edilebiliyor. Söz konusu kullanıcılar sanki ürün satın almış veya bir hizmetten memnun kalmış gibi, bu sahte sayı için bot satanların sitelerinde yorum yapıp, teşekkür ediyorlar.

SÖZ KONUSU BOT SİSTEMİ SADECE KİŞİSEL HESAPLAR TARAFINDAN KULLANILMIYOR

Bot sistemleri kişisel hesaplar dışında, şirketler tarafından bile kullanılabiliyor. Bunun en bilinenlerinden biri Facebook tarafından yapıldı. Facebook'un reklam videolarında gösterim sayılarını yüksek göstermek için bot kullandığı ortaya çıktı. Rapora göre gösterim sayılarının neredeyse %90'nın botlara ait olduğu tespit edildi. Facebook bu olayın ortaya çıktığı sene reklamdan 22 milyar dolar kazanırken, 40 milyon dolar tazminat ödedi. Özetle Facebook, botlarla çok para kazanırken, çok az bir cezayla karşılaştı. Bu olay yüzünden birçok şirket de mağdur oldu.

Bot gösterimlerle yüksek gösterilen reklam sayıları şirketlerin sosyal medya platformlarına biraz daha şüpheyle bakmasına da neden oldu ve bazı tartışmalar yaşandı.

Son gelişmelere göre bazı markalar Facebook'taki nefret söylemi ve ırkçılık içeriklerine karşı sosyal ağdaki reklamlarını durdurmaya karar verdi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.