Çarşamba 23.12.2009 00:00
Son Güncelleme: Çarşamba 23.12.2009 16:32

İnternette negatif içerik sorunu

İnsanlar hakkında en kolay bilgi edinilebilecek kaynak haline gelmesi nedeniyle internet, birçok kişi ve şirket için bir savaş alanına dönüştü. İnternette özellikle negatif içerik pozitif içeriğe göre daha fazla tıklanıyor. Daha çok ilgi gördüğü için de arama motorlarında çok daha önlerde sıralanıyorlar. Bu yüzden kişilerle ilgili Google'da arama yapıldığında negatif içeriğe rastlamak çok daha olası. Ve bu durum rakipler arasında bir saldırı metodu olarak kullanılabiliyor. Bu saldırılarla başa çıkamayan kişi ve şirketler profesyonellerin yardımını talep eder oldu. Online İtibar Yönetimi danışmanı Atıf Ünaldı'nın bu işe başlama hikayesi de benzer bir sebebe dayanıyor. Atıf Ünaldı, böyle bir ihtiyaç olduğunu görünce yurtdışında benzeri hizmetler veren örnekleri araştırıyor. Kendisi ile aynı zamanlarda Reputation Defender'ın benzer bir ihtiyaçtan kurulduğunu görüyor ve bu işi profesyonel olarak yapmaya başlıyor.

EN HASSAS İTİBAR SİYASİLERİN

Türkiye'de internetteki itibarına birinci derecede siyasiler dikkat ediyor. Özellikle seçim dönemlerinde bir siyasetçinin hakkında çıkacak en ufak bir negatif haber, seçimi kaybetmesine neden olabiliyor. Ve siyasi için böyle bir durumun iyi yönetilememesi kariyerine mal olabiliyor. Atıf Ünaldı, "Siyasetçiler çok hassas bir itibara sahip, bu yüzden olayın öneminin farkındalar" diyor. Online itibar yönetiminin değeri yeni yeni biliniyor. Atıf Ünaldı güncel bir konu olan online itibar yönetimi konusunda sabah.com.tr'nin sorularını cevaplarken şunları anlattı:
"Çok klişe olacak ama Amerika'da yapılan bir araştırma gösteriyor ki; Amerika'daki yetişkinlerin yüzde %53′ü tanıştıkları kişiler hakkındaki bilgiyi arama motorlarından elde ediyor. Yöneticilerin yüzde 77'si ise arama motorlarını işe başvuranlar hakkında bilgi almak için kullandıkları ilk mecra olarak kullanıyor. Bunun dışında en bilindik yöntemlerle, web sitelerinden spam amacı ile e-posta adresleri toplayan robotlardan, kredi kartı bilgilerinizi yakalamak için google hacking yöntemlerine, yapışkan mortgage satıcılarından, kredi kartı pazarlamacılarına kadar birçok kişi sizden habersiz bilgilerinize ulaşmak için internet'i kullanıyor…
Facebook gibi sosyal ağların oluşması ile birlikte bu yöntemler markalar için de legalize oldu. Artık herkes internet üzerinden bilgi çekmeyi biliyor. Tabii herkes internet okur yazarlığı derecesinde bu işi gerçekleştirebiliyor.
Türkiye'de bu bahsettiğimiz konular dışında, internet uzmanlarının "internetin lağımı" diye değerlendirdikleri ekşi sözlük gibi alanlarda, özellikle kamuoyuna mal olmuş kişiler hakkında, gerek ortaya çıkmaya korkan rakipler, gerekse bilgi ve donanımdan yoksun kişiler tarafından itibar zedeleyici faaliyetler gerçekleştiriliyor. Bu tip durumlara verilecek cevaplar konusunda ilk akla gelen yöntem olan cevap hakkı ise o basit sitelere üye olmak istenilmediği için kullanılamıyor.
Yine benzer sebeplerden, özellikle meşhur olma sürecinde yanlış ama hızlı yöntemleri tercih etmiş birçok bilinen kişi internet üzerinde devamlı karşılarına çıkan geçmişleri yüzünden, yeni ve doğru bir hayata başlama şansından yoksun kalıyorlar. Hatta bazen bu durum aile yaşantılarına kadar birçok noktada özel yaşamı tehdit haline geliyor.
Siyasiler açısından baktığınız da ise durum gerçekten çok daha üzücü noktada. Bazen bir sitede çıkan ve gözden kaçabilecek kadar küçük olan bir ayrıntı, aylar hatta yıllar sonra bir dedikodunun, referans noktası olabiliyor.
İş adamları, kendileri ile alakası olmayan bir yasadışı ticari faaliyetin içinde kendi isimlerini bulabiliyor. Çıkan gazeteleri toplatsalar ve konuyla ilgili dava açsılar bile, internet üzerinde haberin izleri gerek haberi yayınlayan sitede gerekse oradan bilgi toplayan ve indeksleyen başka birçok sitede çıkar hale geliyor.
İnternet üzerinde bu tip haberler, elinizde bir misket kavanozu ile yürümeye benziyor. Kavanoz düşüp kırılınca, yıllar sonra bile salonun bir köşesine sıkışmış bir misket ile karşılaşabiliyorsunuz.
Aslında Türkiye'de durum daha iyi. Hayatımda ilk defa bir teknolojik bilginin Türkiye'ye geç ulaşmasından memnunum. Zira özellikle Amerika'da e-devlet faaliyetlerinden tutunda, vatandaşlık bilgilerine kadar birçok bilgi internet üzerinden yapılabildiğinden, her türlü bilgiyi toplayıp, indeksleyen ve bu indeksledği bilgileri düzgün şekilde gösterebilen insan arama motorları son derece revaçta. Bu sayede, kişinin ödenmemiş elektrik faturasına kadar her türlü bilgisi internette parmaklarınızın ucunda bulunabiliyor. Bu sitelerin en rahatsız edici olanı intelius sonra Yahoo! ve People Search geliyor. Bu siteler bu bilgileri bir dedektif edası ile arayıp buluyor, indeksleyip inanılmaz kullanım yöntemleri ortaya çıkarıyor.
Türkiye'de biz bu tip arama motorlarının oluşmaması dışında bir başka avantaja daha sahibiz. Her ne kadar son dönemde liberal görüşlü internetcileri rahatsız etmiş olsa da, son internet yasasında konunun düzenlenmesini sağlayan bir madde var. 4 Mayıs 2007 tarihinde yürürlüğe giren 5651 nolu "internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ve bu yayınlar yoluyla işlenen suçlarla mücadele edilmesi hakkında kanun" isimli kanunun 9. Maddesi, kişinin haklarının ihlal edilmesi durumunda, cevap hakkının dava açmadan kullanılabileceğini öngörmektedir. Eğer içerik sağlayıcısı (web sitesinin sahibi) bölümü kapatmazsa, yer sağlayıcısı (hosting şirketine) başvurulabilir. Yine sonuç alınamazsa mahkeme yöntemine gidilebilir. Ancak uygulamada bunun dışında bir de erişim sağlayıcılardan yardım alındığına şahit olduğumu söylemek isterim. Ancak Türkiye'de bu kadar çok internet kullanıcısını koruyan yasa varken, bunun sadece belirli gruplar tarafından, çoğunlukla da siyasi amaçlarla kullanılıyor olması oldukça düşündürücü.
İtibar yönetimi, şüphesiz her internet kullanıcısının hatta, bazı durumlarda interneti hiç kullanmayan kişiler için bile bir gereklilik. İnterneti hiç kullanmıyor olsanız bile, daha önce yaşanan bir olayda görüldüğü gibi, hizmet aldığınız bir kurum sizin bilgilerinizi, güvensiz bir ortamda sakladığı için kaybedebilir. Üstelik bu bilgiler önem sırasına göre isminiz, adresiniz, telefon numaranızdan kredi kartı bilgilerinize kadar gidebilir.
Tabii unutmamak gerekir ki; kişilerin yaşam tarzları önemsedikleri bilgileri de farklılaştırmaktadır. Ortalama hayat yaşayan birçok kişi için o an kiminle ilişkisi olduğu bilgisinin ulaşılabilir olması önem arzetmezken, bu konu birçok ünlü kişi için magazin basınına taşınmak ve istemediği bir konuda gündeme gelmek demektir. Çoğu ünlü bu durumda yaşayacakları travma yüzünden bu durumu oldukça fazla dikkate alırlar. Bu durumda kişinin internet ortamında hangi profil bilgilerini bulundurmak istediği bilgisiniz seçebilme hakkı olmalıdır. Zira bu konudaki seçim, bir standart içermesi mümkün olmayan, kişiden kişiye değişen bir bilgidir.
Son yıllarda basın dünyasının kurtu Murdoch'ın satın aldığı myspace sitesi ve Microsoft'un da ortağı olduğu facebook sitesi, sadece profil bilgilerinin değil, ilişki bilgileri ve hatta ilgi duyulan konular ve markalar bilgilerinin de son derece kişisel ve önemli bilgiler olmasına sebep oldu. Bu nedenle genel olarak internet kullanıcıları, bu tip bilgilerinin de ulaşılabilir ve indekslenebilir olmasından büyük rahatsızlıkları bulunuyor. 2009 bu nedenle özellikle private social network (özel sosyal ağ) kavramının ortaya çıktığı yol olarak anılacak. Zira satışın internet üzerinden gerçekleşmesi durumunda bile pazarlama için markaların profil bilgilerini kullanmaları pek de sempatik görünmeyecek.
Kişisel Bilgilerin Korunması

Bu konuda ne yazık ki, hiçbir ülkede bir yasa veya yaptırım bulunmuyor. Zaten internetin yapısı gereği bu konuda oluşacak yerel bir çözüm genel problemi çözmekten çok uzak olacaktır. Kaldı ki, internet yapısı gereği, özgürlükçü bir mecra olduğundan, yaptırımların olması konusu bile sonlandırılamamış bir tartışma konusu.
Bu durumda yöntem, bu tip bilgilerin kurumsal ilişkilerle çözülmesini sağlayacak, global çalışan yerel çözüm ortaklarının bulunmasıdır. Zira kurumsal anlamda sorunu çözmekle birlikte,her an kişisel talepleri yerine getirmek, yerel sitelerle de gerekli ilişkilerin kurulmasını sağlamak çözümün en önemli parçası.
Bu konuda ayrıca yasaların verdiği hakları bilmek son derece önemli.
MADDE 9 İçerik nedeniyle hakları ihlâl edildiğini iddia eden kişi, içerik sağlayıcısına, buna ulaşamaması halinde yer sağlayıcısına başvurarak kendisine ilişkin içeriğin yayından çıkarılmasını ve yayındaki kapsamından fazla olmamak üzere hazırladığı cevabı bir hafta süreyle internet ortamında yayımlanmasını isteyebilir.İçerik veya yer sağlayıcı kendisine ulaştığı tarihten itibaren iki gün içinde, talebi yerine getirir. Bu süre zarfında talep yerine getirilmediği takdirde reddedilmiş sayılır.(2) Talebin reddedilmiş sayılması halinde, kişi onbeş gün içinde yerleşim yeri sulh ceza mahkemesine başvurarak, içeriğin yayından çıkarılmasına ve yayındaki kapsamından fazla olmamak üzere hazırladığı cevabın bir hafta süreyle internet ortamında yayımlanmasına karar verilmesini isteyebilir. Sulh ceza hâkimi bu talebi üç gün içinde duruşma yapmaksızın karara bağlar.Sulh ceza hâkiminin kararına karşı Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre itiraz yoluna gidilebilir.
(3) Sulh ceza hâkiminin kesinleşen kararının, birinci fıkraya göre yapılan başvuruyu yerine getirmeyen içerik veya yer sağlayıcısına tebliğinden itibaren iki gün içinde içerik yayından çıkarılarak hazırlanan cevabın yayımlanmasınabaşlanır.(4) Sulh ceza hâkiminin kararını bu maddede belirtilen şartlara uygun olarak ve süresinde yerine getirmeyen sorumlu kişi, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.İçerik veya yer sağlayıcının tüzel kişi olması halinde, bu fıkra hükmü yayın sorumlusu hakkında uygulanır"
http://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k5651.html

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.