Perşembe 22.04.2010

Standartlara saklanan gizli gümrük duvarları

Gizli gümrük duvarı olmayan yani standartları olmayan ülkeler kendi dilini konuşmak için yamalı çözüme milyonlarca dolar öder. Fırsatçı ile yatırımcı birbirine karışır

Para birimi, ölçü birimleri, elektrik prizleri, Q veya F tuş takımı, otomobilin direksiyonu kısacası her şey aslında gizli bir gümrük duvarı. Yüzeysel tartışmalara neden olan Q ve F tuş takımlarının tartışmasının altında aslında standart dediğimiz gizli gümrük duvarı var. Bu duvar fırsatçı ile gerçek yatırımcıyı birbirinden ayıran gizli bir duvar olur. Sadece basit zorunluluklar getirmek yetmez etkin ve sistemli bir politika gerekiyor. Milli Eğitim Bakanlığı'nın yıllardır yüzbinlerce (hatta milyon) Q tuş takımı almasını nasıl engelleyecekler. Q tuş takımı nesilleri yaratıp sonra 'istemezük' demek komik oluyor. Adalet Bakanlığı dışında devlet hiçbir ihalesinde F tuş takımını zorunlu tutmuyor...
ADALET BAKANLIĞI ZORLUYOR
Avrupa, İngiltere veya ABD'ye gittiğinizde farklı voltaj ve prizlerine rastlıyoruz. Bu örnekleri otomotiv, inşaat ve ölçü birimleri ile uzatabiliriz. Bu standartlara uymayan firmalar o ülkeye ya da Avrupa Birliği sınırlarına giremiyor. Aslında standartlar, o ülkeye sadece al-sat yapmak için gelmiş fırsatçı ile gerçek yatırımcıyı birbirinden ayıran çizgi. Yani gerçek yatırımcının ciddiyetini belirliyor. Bunun önemli bir örneğini Türkçe kısa mesaj atan cep telefonu kullanıcılarının iki katı fatura ödeyerek yaşadığını biliyoruz. Medya takipçisi olunca BTK ve Ulaştırma Bakanlığı üstüne gitti. Milyarlarca lira kazanan cep telefonu operatörleri ve telefon üreticilerinin geçici çözümlerle ciddiyetsiz hareket ederek tüketicileri cezalandırdığı sistemden bu şekilde vaz geçti. Milli Eğitim Bakanlığı uzun yıllar boyunca bilgisayar Türkçe F tuş takımı üzerine karar alsaydı, Türkçe F tuş takımı istediği için bilgisayar firmaları tüketiciden fazladan ödeme istemezdi. Bugün bile bazı firmalar F tuştakımı için ücret istemeye devam ediyor. 1970'lerin sonunda karakter kodları belirlenirken Türkiye'nin ödenek eksikliği yüzünden bilim insanlarını nasıl uluslararası toplantıya gönderemediğini hatırlayanlar vardır.. Bilmeyen Prof Ümit Karakaş'a sorabilir. Bir de konunun ironik kısmı var. 'Türkçe F' ifadesini kullananlar Türkçe 'EF' diye okur!..
ETİKETLER, OTOMOBİLLER TÜRKÇE BİLMEYENLER
Avrupa, Amerika ve İngiltere kendi standartları konusunda çok titiz. Üstelik sadece resmi görevliler değil, her firma kendi ülkesinin dilinin kullanılmasına daha çok özen gösteriyor. Türkiye'de yerli firmalar yabancı dille eğitim alan mühendisler anadilde iletişimin pazara katkısının farkında bile değil. Bunu gereksiz ayrıntı olarak görüyor. Oysa müşteri ilişkilerinde, iletişimde mühendisler dertlerini bir türlü anlatamıyor. Türkçe konuşmaya, Türkçe terimler kullanmaya özen göstermeyen şirketler ürün ve hizmetlerini anlatmakta zorlanıyor. Kullanım klavuzları, yüzbinlerce lira değerindeki otomobilin yardım ekranı Türkçe çalışmıyor. Hem denetlenmiyor hem de otomotiv şirketlerinin uzun vadeli vizyonları yok!

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.