Giriş Tarihi: 4.07.2010

Oyun bozan: Apple ve Google

Telekom, siyaset, medya, hukuk ve ekonomideki geleneksel oyunun yerini, Google ve Apple gibi devlerin başını çektiği internet medyası, online reklam, ödeme sistemi ve dijital oyun alıyor

İnternet yaşam tarzı geleneksel iş yapma tarzını baştan sona değiştiriyor. Geleneksel rekabet kurallarının yerine internette çok taraflı oyun başlıyor. Hermes hem işbirliği hem de rakip oluyor. Telekom şirketleri yoğun rekabet, artan altyapı maliyeti ve vergilerle baş etmek zorundalar. Üstelik hep kârlı olmak durumundalar. Google ve Apple gibi firmalara yatırımcılar daha fazla güveniyor. Çünkü internette paraya dönüşen reklam, uygulama ve dijital şarkılar da bu firmalara gidiyor. Yani dijital oyunun kuralını Apple ve Google gibi firmalar koyuyor. Binlerce kilometre fiber optik kablo yatırımı olan telekom şirketleri değil, internette milyonlarca kullanıcı bilgisini ve alışkanlıklarını elinde tutan Apple ve Google gibi şirketler değer kazanıyor. Her ülke mevcut ceza hukukunu internetin doğasına uygun olarak düzenlemek zorunda kalıyor. Bu konuda tek başına hareket etmek mümkün değil. Kullanıcılar sosyal ağlar üzerinden yeni kullanım alanı ve internet hukuku yaratıyor. Geleneksel kanunlarla kurulan oyun ve ezber bozuluyor. ABD, Avrupa Birliği, Çin, Brezilya gibi farklı rejim ve dillere sahip ülkeler bu yeni siyaset ve kamuoyu etkileme aracıyla kuralları yeniden belirliyor. Bazen işin boyutu Google'ın Çin devletine karşı manifesto yayımlamasına da neden oluyor. Mevcut düzende ülkelerin kalın duvarlarla örülü vergi düzeni ve nakit akışı politikaları var. Bu vergi sistemi Apple iTunes Store, Google Adwords gibi internet uygulamaları ile delik deşik oluyor.

Kart gerektiren hareketler

ELEKTRONİK ÖDEME
Her şey 28 Nisan 2003 yılında internetten 0,99 dolara şarkı satan iTunes müzik servisi ile başladı. Ödeme sistemlerindeki kolaylık 10 milyarıncı şarkıyı sattı. Şimdi bu dükkânlara AppStore ile uygulama mağazası da katıldı. Google da android market ile yanıt verdi.
ELEKTRONİK REKLAM
Ekim 2000'de tıklama başı reklam maliyeti ile Google online reklamda yepyeni bir çığır açtı. Bilgi madeninde altın arayanlar, sağ sütundaki reklamlara tıkladıkça, Google'un geliri katlandı. 2008 yılında Google Adwords'un geliri 21 milyar dolara ulaştı.
İŞLETİM SİSTEMİ VE TARAYICI
Microsoft Windows'un tek hakim olduğu işletim sisteminde Google dizüstü ve masaüstü bilgisayarda Chrome, mobilde de Android ile rekabete karşı koyuyor. Apple ise iPhone, iPad , iPod ve Mac bilgisayarla karşılık veriyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.