Pazar 14.12.2014

Kimlik hırsızları cep'te

6 ay fatura ödemesi yaptıktan sonra pahalı akıllı telefonları operatörden almaya hak kazanan kimlik hırsızları kayıplara karışıyor. Kimliğini çaldıran çok sayıda vatandaşın evine icra geliyor

Kredi kartı taksitleriyle akıllı telefon satışı yasaklanınca operatör tarifeleriyle alınan akıllı telefonlar kimlik hırsızlığının artmasına neden oldu. Kimlik hırsızları, operatör taahhütlü satılan telefonları başkası adına başvurup almaya başladı. Aylık faturaya ek taksitlerle satılan telefonlar, kimliği çalınan kişileri icralık yapıyor. Son yıllarda bu tür vakalarda ciddi artış tespit edildi. Kimlik bilgileri çalınanlar ise mahkemede bu işlemin bilgisi dışında yapıldığını anlatmaya çalışıyor.
PAHALI TELEFON ALIYORLAR

Akıllı telefon satışlarında bu yılın şubat ayından itibaren kredi kartı taksitlerinin kaldırılması cep telefonu pazarında operatör etkisinin artmasına neden oldu. Bilgi Teknolojileri İletişim Kurumu (BTK) verilerine göre, 15 milyon faturalı mobil genişbant kullanıcısı bulunuyor. Bu rakam faturalı hat kullanan akıllı telefon kullanıcılarının da sayısını gösteriyor. Türkiye'de mobil abone sayısı 71.9 milyon civarında. Yani nüfusun yüzde 93.9'u milyon abone. Ancak kimlik hırsızları deneyimsiz ve dikkatsiz bayileri kullanarak başkasının adına aldıkları faturalı hat açtırıyor. 6 ay ödeme yaptıktan sonra telefon almaya hak kazanan uyanıklar, piyasada büyük rağbet gören iPhone 6, Samsung Note 4 gibi pahalı cihazları tercih ediyor. Kimlik hırsızları daha sonra aldıkları bu telefonları piyasanın altında fiyatla satarak nakde çeviriyor. Kimliği çalınan kişiler de faturalar ödemeyince icra davasıyla karşı karşıya kalıyor.
OPERATÖRLER ARAYIŞTA

Faturalı abone artışından memnun olan operatörler, sahte kayıt riskine karşı tedbir alıyorlar. Kişisel başvuru zorunluluğunu daha sıkı takip eden cep telefonu operatörleri riski azaltmak için tedbir alıyor. Hatta taksitli ürün satan bayileri sınırlama yoluna gidiyorlar.
KİŞİSEL BAŞVURU YAPMAK ŞART!
Akıllı telefon almak için kullanılan kimlikler genelde fotokopi örneği ile elde ediliyor. Kaybedilen kimlikler de bir başka yöntem. Bu yüzden kaybedilen kimlik için bir an önce resmi başvuru yaparak önlem almak gerekiyor. Ancak en önemli sorun akrabası için kayıt yaptırma bahanesini kullanan kimlik hırsızları. Bu tür suistimaller yüzünden operatörler her başvuruda kimlik kontrolü kişisel başvuruyu zorunlu tutuyor.
KREDİ RİSKİ İÇİN ORTAK VERİ TABANI
GSM operatörleri akıllı telefon satışında kredi kartı taksitleri kaldırılınca daha etkin pazarlama yöntemlerine soyundu. Bankalar, finans ve telekom şirketleri artan kredi riski için ortak veri tabanı kullanmaya başladı. Cihaz kampanyalarıyla faturalı abone sayısını artırmayı hedefleyen operatörler artan riske karşı daha fazla bilgi toplamaya çalışıyor. Ayrıca regülasyona uymayan veya belgelerinde eksik çıkan bayilere ödemeler durdurulup yaptırım uygulanıyor.
KİMLİK FOTOKOPİLERİ ORTALIKTA
1 ÖNCE KİMLİK BULUNUYOR

Birçok özel ve devlet kurumu kimlik fotokopilerini kullanıyor. Hatta bir şirkete gittiğinizde kapıya bırakılan kimlikler bile tehlike altında. Kimlik, kredi kartı gibi özel bilgilerin izinsiz asla kopyalanmaması gerekirken bu bilgiler kolayca kötü niyetli kişilerin eline geçiyor.
2 YAŞLI İNSANLAR SEÇİLİYOR
Kimlik sahibinin izni olmadan herhangi bir telefon bayisinden hat alınıyor. Bunun için özellikle telefon bayisine gelemeyecek yaşta insanlar seçiliyor. Ve bu kişiler adına sahte hat açılıyor.
3 6 AY ÖDEME YAPILIYOR

Kimlik sahibinin haberi olmadan açılan hattın 6 ay boyunca düzenli ödemeleri yapılıyor. Böylece kimlik hırsızı temiz bir sicille cihaz almaya hak kazanıyor. Genelde iPhone 6 Plus ve Samsung Galaxy Note 4 gibi pahalı ikinci el satışı yüksek cihazlar seçiliyor.
4 İCRA MEMURU KAPINIZDA
Cihazı alan kimlik hırsızları ödemeleri yapmadığı için kimliğin sahibi kötü sürprizi icradan gelen yazıyla görüyor.
GÜVENLİK
ÇALINTI VE KAYIP CİHAZLAR
EN ÇOK OTOMOBİLDE TELEFON ÇALINIYOR

Akıllı telefonlar hayatımızdaki en kişisel cihazlar. Çalıntı ve kayıp cihazlarla ilgili Bilgi Teknolojileri İletişim Kurumu'na (BTK) yapılan başvurular bu yılın ilk 6 ayında 13 bini geçti. Genelde yıl ortalaması 30 binin üzerinde. Aslında yılın ikinci yarısında kayıp çalıntı olayları giderek artıyor. Bu açıdan bakıldığında yıllık rakamların 30 bini aşacağı tahmin ediliyor. Türkiye'de her yıl 10 milyonun üstünde telefon satılıyor. Akıllı telefonların satış oranı yüzde 90'lara tırmanmış durumda. Yapılan araştırmalar telefon, tablet gibi elektronik cihazların daha çok kişisel otomobilde veya takside unutulduğunu ya da çalındığını ortaya koyuyor. Otomobilden sonra en çok evlerden çalınma vakası var. welivesecurity.com'da yer alan bir araştırmaya göre insanlar en güvenli olduğunu düşündüğü yerlerde cihazlarını çaldırıyor.
REGÜLASYON VE CEZALAR
İZİNSİZ MESAJLAR
İZİNSİZ MESAJLAR SAATLİ BOMBA GİBİ

Akıllı telefonlara izinsiz gönderilen mesajlar artık şirketlerin canını yakacak. Aslında her şirketin hem itibar kaybına hem de cezalara mal olacak tanıtımlar konusunda ciddi bir destek alması gerekiyor. Cezaların oranı giderek artarken, gelen mesajların sosyal medya üzerinden itibar kaybına neden olacağı kesin. 13 yıldır izinli pazarlama ve müşteri ilişkileri konusunda hizmet veren Tanı'nın Genel Müdürü Engin Oytaç, 14 milyona yakın izinli müşteri kaydıyla Türkiye'nin en büyük izinli veri tabanını yönettiklerini belirtti. Oytaç, "Yeni yasayla özellikle perakende firmalarının CRM yönetimini profesyonel hizmet sağlayıcı firmalara kaydıracaklarını öngörüyoruz. Yasa özellikle perakende alanında CRM anlayışını etkileyecek. 2015'te nihayet profesyonel bir sektörün oluşmasını bekliyoruz" dedi.
50 BİN TL CEZASI VAR

Yeni kanunun getirdiği yükümlülüklere uymayan firmalara, 1.000 ile 50 bin TL arasında değişen idari para cezaları uygulanabileceğini dile getiren Engin Oytaç, "Artık optin yöntemi geçerli olacak. Yani gönderiden önce geçerli izin alınmış olması gerekiyor" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.