Perşembe 25.08.2011 00:00
Son Güncelleme: Perşembe 25.08.2011 11:09

Türk turizminin Troya'yla imtihanı

Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Teşkilatı'nın (UNESCO) ''Dünya Kültür Mirası Listesi''nde bulunan Troya Antik Kenti'nin turizm açısından yeterince değerlendirilemediği ileri sürüldü.

Troya Antik Kenti Kazı Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Rüstem Aslan, yaptığı açıklamada, antik kentin 1998'de ''Dünya Kültür Mirası Listesi''ne alındığını hatırlattı.
Doç. Dr. Aslan, listeye girme sürecinin başlamasının önemli etkenlerinden birisinin 1996'da Troya çevresinin, ''Troya Tarihi Milli Parkı'' ilan edilmesi olduğunu ifade etti.
Kültür ve Turizm Bakanlığının başvuruları ve o zamanki kazı başkanı merhum Prof. Dr. Manfred Osman Korfmann'ın girişimleriyle Troya Antik Kenti'nin bu listeye girdiğini bildiren Aslan, ''UNESCO size bir unvan, bir marka veriyor. Bunu kullanıp kullanmamak sizin elinizde'' dedi.
Aslan, bu markayı kullanmanın çok önemli olduğunu belirterek, şunları kaydetti:
''Birkaç yıl önce UNESCO Türkiye Komitesi, listedeki yerlerin sorunlarını masaya yatırdı ve rapor hazırladı. Bu rapor UNESCO tarafından yayımlandı. Ana sorunlar neydi? O raporda da burada müzenin olmaması ana sorunlardan biri gibi gözüküyordu. Bu konuda olumlu gelişmeler var ama asıl önemli olan burası neden Dünya Kültür Mirası Listesi'nde? Bunun önemli birkaç nedeni var. Bir, İlyada Destanı gibi, evrensel bir kültür değerinin bin yıllardır dünya kültür tarihini etkileyen, şekillendiren ve biçimlendiren bir kültür değerinin çıkış noktası. İki, arkeolojinin bilim olduğu yer. Üç, günümüz dünya kültürüne her geçen gün yeni projelerde ilham veren bir obje. Bunlar, argümanlardan birkaç tanesi. Asıl çıkış noktası da bu. İlyada Destanı, Homeros'un destanında anlatılan olayların geçtiği yer olma özelliğidir, çıkış noktası. Sayılı yerler, bu tür özellikleri kazanıyor. Avrupa'daki benzeri yerlere bakıldığında bu yerlerin turizm ve kültür alanındaki kullanımı pek çok şey kazandırmıştır.''
Çanakkale'de, Troya'nın, Dünya Kültür Mirası Listesi'nde olduğu konusundaki farkındalığın çok gelişmediğini ileri süren Aslan, ''Turizmciler bunu kullanmasını beceremediler, kullanamıyorlar hala. Resmi kurumlar bunu kullanamıyorlar. Sanki var, yok arasında bir şey. UNESCO size çok önemli bir değer veriyor. Büyük bir marka veriyor. Bunu kullanıp kullanmamak sizin elinizde. Belki kültür turizmine dönüştürecek güce sahip olabilirsiniz'' diye konuştu.

''ÖZEN GÖSTERMEZSENİZ LİSTEDEN ÇIKARILABİLİRSİNİZ''

Dünya Kültür Mirası Listesi'ne alınma sürecinin uzun olduğunu belirten Aslan, ''Fakat bu listede kalmanız, sizin o ören yerine gösterdiğiniz özenle eş değerdir. Gerekli özeni göstermezseniz kara listeye alınmanız, listeden çıkarılmanız gibi bir durum söz konusu'' dedi.
İstanbul'daki Tarihi Yarımada'yla ilgili böyle bir sürecin söz konusu olduğunu ancak şu anda atılan adımlarla bu sürecin durdurulduğunu hatırlatan Aslan, dünyanın başka yerlerinde de listede olduğu halde gerekli özen ve bakım gösterilmemesi nedeniyle listeden çıkarılmalar yaşandığını bildirdi.
Aslan, ''Listede kalıp kalmama sizin elinizde. Buraya gerekli özeni göstermezseniz UNESCO bize verdiği bu önemli markayı verdiği gibi geri de alabilir'' dedi.
Antik kentteki kazılara da değinen Aslan, temmuz ayında başlayan kazıların bu ayın sonuna kadar devam edeceğini söyledi.
Önceki yıllarda aşağı kentte çalıştıklarını, bu yıl kalede tek alanda çalışma yaptıklarını ifade eden Aslan, Troya 2 Kalesi'nin mimarisiyle ilgili bazı sorunların açığa çıkarılması için çalışmaların devam ettiğini sözlerine ekledi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.