Giriş Tarihi: 9.4.2012

'Avaaz Avaaz' küresel eylem

İnternetten örgütlenen 15 milyon üyeli 'Avaaz'ın kurucusu Ricken Patel, eylemlerini ne şekilde planladıklarını SABAH'a anlattı

Avaaz, "avazı çıktığı kadar bağırmak" deyiminden de anlaşılacağı üzere "ses" demek. Yalnızca Türkçede değil Fars, Hindu, Urdu, Pencap, Marathi dillerinde de aynı anlama geliyor. Rus-İngiliz asıllı bir anneyle Kenya doğumlu Hintli bir babanın oğlu Ricken Patel'in 2007'de kurduğu Avaaz yani "Ses", ilk toplumsal online kampanya örgütü. Aynı zamanda bugün dünyanın "en hızlı büyüyen organizasyonu." Türkçe dahil 14 dilde yayın yapan Avaaz, internetin organizasyon kabiliyetinden yararlanarak 15 milyona yaklaşan gönüllüsü, yani online aktivisti sayesinde dünyanın kaderini değiştirmeye soyunuyor. Kampanyaları tüm dünyadaki online gönüllüler belirliyor, hangi konuda neye itiraz edeceklerine kendileri karar veriyor ve harekete geçiyor. Avaaz'ın kurucusu Ricken Patel'den yeni yüzyıldan haber veren toplumsal hareketini dinleyelim.
Avaaz'ı aktivist bir organizasyon olarak tanımlayabilir miyiz?
- Dünyada demokratikleşme başta olmak üzere pek çok sorun var. Biz online ortamda bu insanların bir araya gelip bir ses oluşturmasını sağlıyoruz.
Size internetten her üyelik formu dolduran aktivist mi oluyor?
- Deneyimlerimiz, üyelerin potansiyel aktivist olduğunu gösteriyor. Sonuçta insanlar siyasette seslerini duyurmak için pek çok aracı kullanarak gösteri yapıyor, protesto ediyor veya şikayet dilekçesi veriyor. Ama organize olmak güç bir iş. Avaaz online girişimleri offline'a, yani eyleme çevirmek için müthiş bir fırsat tanıyor. Eğer değişimde bir sözünüz olsun istiyorsanız, internet çok etkili bir yöntem. Artık günümüzde insanlar dilekçe doldurmanın veya doğrudan bir ülkenin gerekli bakanlığını aramanın yanında twitter gibi mikro-bloglardan görüşlerini bildiriyor.
Peki bir konunun kampanyaya dönüşeceğine nasıl karar veriyorsunuz?
- Bir konu hakkında üyelerimizden çok fazla şikâyet geliyorsa bu konu aday kampanya demektir. Bizim uzmanlardan oluşan yönetimimiz bu konuda yapılacak değişimin etkisi olacağını düşünürsek birkaç kampanya önerisini rastgele seçilen 10 bin üyemize sunuyor. En az yüzde 40'ının oyunu alması gerekiyor.
Peki diyelim yüzde 40'lık oy çıkmadı. O zaman ne oluyor?
- Bu noktada şikayet sayısını dikkate alıyoruz. Sayısal demokratik katılım, bizim yapılanmamızın temelini oluşturuyor. Diğer yandan, biz de konuyla ilgili medyadan veya pek çok makaleden okuyup konuyla ilgili bilgi sahibi oluyoruz.
Kampanya oluştururken ne kadar adil davrandığınızı düşünüyorsunuz?
- Mümkün olduğunca... Çünkü bizim tek derdimiz demokratik bir ses getirmek. O yüzden de mümkünse o konuyla ilgili şikayetçi insanların sayısı, bizim için yeterince durumu objektif hale getiriyor.
Sözgelimi Fransa'nın gündemindeki Ermeni İnkâr Yasası ile ilgili kampanya başlatma teklifi gelse kabul eder misiniz?
- Dediğim gibi, her şey Avaaz üyelerinden gelen teklife bağlı. Biz demokratik olmak adına üyelerimizin sesini dinliyoruz.
TÜRKİYE'DE 31 BİN ÜYE
194 ülkede üyesi olan Avaaz'a en büyük katılım Brezilya'dan. Üye çoğunluğunda İkinci ise Fransa. Şu anda 31 bin Türk üye bulunuyor. Örgütün Türkiye'de düzenlediği ilk kısıtlama internet sansürüyle ilgili olmuştu.
LİBYA'YA DESTEK
AVAAZ, Libya ve Yemen'deki muhalefetle temasa geçerek, 30 bin bağışçının yardımıyla muhaliflere ileri teknoloji telefonları, temin ederek dünyayla iletişim kurmalarını sağladı.
SURİYE İÇİN BİRLEŞTİLER
SURİYE için 1 milyon imza toplayan Avaaz, operasyo nlar sırasında Humus'ta kalan yabancı gazetecilerden İngiliz Paul Conroy'un kurtarılmasını sağlayarak sesini duyurdu.
ŞULE GÜNER

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.