Giriş Tarihi: 21.3.2024

Ayasofya, ramazanda bir başka güzel

Ayasofya-ı Kebir Camii Şerif-i dört yıldır cami olarak hizmet veriyor. Yıllar içerisinde milyonlarca kişi ziyaret etti ama yeni yeni gelenler hâlâ var. Ramazan ayının ise İstanbul’da cami gezme geleneğine Ayasofya Camii de eklendi. SABAH’a konuşan ziyaretçiler, Ramazan’da ilk cami ziyaretlerine Ayasofya Camii’nden başladıklarını söylüyor.

İstanbul'un Ramazan aylarında en büyük geleneği cami ziyaretleri. Dört yıl önce müzeden camiye çevrilen Ayasofya Camii de cami ziyaretlerinin en başında yer alıyor. Türkiye'nin dört bir yanından ve İstanbul'dan gelen ziyaretçiler Ramazan'ın manevi atmosferini Fatih Sultan Mehmet'in yadigârı Ayasofya-ı Kebir Cami-i Şerifi'nde yaşıyor. Ayasofya'dan içeri adımımızı atar atmaz o manevi atmosfer hissediliyor. Yıllar içerisinde milyonlarca kişi ziyaret etmesine rağmen Ayasofya'ya yeni yeni gelenlerde hâlâ var. Onlardan biri de Gaziosmanpaşa'dan ailesiyle birlikte ziyarete gelen ev hanımı Ayşe Ünal (50). Hali tavrı çok duygusalca. Ayşe Hanım'a neler hissettiğini sorduğumuzda şu sözleri söylüyor: "O kadar duygusalım ki şu an, Mescid-i Aksa'yı ya da Medine'yi görmüş gibi hissettim, çok duygusallaştım. Mübarek günlerde gelmeye çok niyetlendim ama Ramazan'da nasip oldu."

"ŞEHİR DIŞINDAN GELENLER VAR: "İSLAMİYET İÇİN AYASOFYA ÇOK GÜZEL"

Ayasofya ziyaretine Sivas'ın Şarkışla ilçesinden gelen Kevser Şencan (67) ev hanımı. İstanbul'da yaşayan oğlu İsmet Şencan (24) ile birlikte Ayasofya'ya ziyarete geldiğinden söz ediyor. Kevser Hanım'ın da ilk ziyareti bu. Kevser Hanım duygularını paylaşıyor: "İslamiyet için, ibadet ve imanımız için Ayasofya çok güzel. Çok duygulandım içeride. Ramazanda ayağı tutan, gözü gören herkes Ayasofya'ya gelsin, ziyaret etsin, bu fırsatı kaçırmasın." Oğlu İsmet ise "Annem memleketten geldi. 'Hadi götüreyim seni' dedim. İstanbul'un maneviyatını, camilerini güzelliklerini Ramazan'da annemle birlikte yaşamak istedik. Burası bize atamız Fatih Sultan Mehmet'ten bir emanet olduğu için ilk başta buraya geldik. Ramazan'da İstanbul'daki cami gezme geleneğini biz de ailece yapmaya çalışıyoruz. Bu geleneği yaşatmak istedik. Sonra Sultanahmet Camii ve Eüypsultan Camii'ne gideceğiz" şeklinde konuşuyor.

"AYASOFYA EN GÜZEL CAMİLERDEN BİRİ"

Turistler, Ramazan ayında İstanbul'un bir başka olduğunu söylüyor. İran'dan İstanbul'a Ramazan ayını burada yaşamak için kardeşi ve babasıyla gelen Aysen Feyz (24) konuşmaya başlıyor: "Mübarek yerleri gezmek için İstanbul'a geldik. Ayasofya en güzel camilerden biri ve manevi bir yer. Ramazan'da Ayasofya'dan sonra Sultanahmet ve türbelere gideceğiz. Herkes oruç. Güzel sofralar kuruluyor. İstanbul'u da çok seviyoruz. Hele de Sultanahmet Meydanı'nda iftar vakti çok güzel oluyor. İran'daki arkadaşlarıma 'Ramazan'da İstanbul çok güzel, gelin buraya, oruçlarınızı burada açın!' diyorum."

"CUMHURBAŞKANI CAMİYE ÇEVİRDİKTEN SONRA ŞİMDİ RAHATÇA ZİYARET EDEBİLİYORUZ"

Bayrampaşa'dan gelen Ramazan Aydın (50) eşiyle baş başa bir Ramazan günü geçirmek için yola çıktıklarını ve ilk istikametlerinin Ayasofya olduğundan söz edip Ramazan ziyaretlerinin onlar için bir gelenek olduğundan söz ediyor. Ramazan Bey, "Bugünü camilere ayırdık. Ayasofya'ya yıllar önce müzeyken geldiğimde benden para istendiği için ziyaret edememiştim. Cumhurbaşkanı Erdoğan camiye çevirdi. Şimdi rahatça ziyaret edebiliyoruz. Çok güzel bir duygu. İçimde rahatlık ve güven hissediyorum, manevi duygularım da var. Sultanahmet Camii'nden sonra Süleymaniye Camii'ne gideceğiz ve iftar açacağız" diyor.

"İSTANBUL'U FETHETMESİ GÖZÜMDE CANLANDI. TÜYLERİM DİKEN DİKEN OLDU"

Gebze'den arkadaşıyla birlikte Ayasofya'ya ziyaretine gelen Rıdvan Köseoğlu (22) ise; "Ramazan'ı iple çekiyordum. Ayasofya'ya gelmek istiyordum, ilk kez geldim. Atalarımın bu tarihi mekânda neler yaptıklarını gördüm, tüylerim diken diken oldu, manevi duygularım depreşti. Ayasofya'da Fatih Sultan Mehmet'in İstanbul'u fethetmesi bir nevi gözümde canlandı, çok duygulandım. İftar açıp Ayasofya'da teravihi kılacağız" ifadelerini kullanıyor.

"HERKES AYASOFYA CAMİİ'Nİ DÜNYA GÖZÜYLE GÖRMELİ"

Kocaeli'nden gelen Zinnet Avcı (50), kardeşi ve yeğenleriyle İstanbul'a Ramazan ziyaretine geldiklerini söylüyor. Özellikle de Ayasofya Camii'ni görmeyen akrabalarını getirdiğini belirtiyor. Zinnet Hanım, "Dönem dönem kilise, cami ve müze oldu. Sonrasında bize yine cami olduğunu görmek nasip oldu. İnşallah böyle kalır. Çok güzel, çok başka bir şey bu. Maneviyat da hissediyorum burada. Ramazan'da zaten İstanbul'un havası çok başka. Maneviyatı çok farklı. Normal günlerde de ziyarete geliyoruz ama Ramazan'daki gibi olmuyor maneviyatı. Ailemde kuzenlerim yabancılarla evli. Onlar da Ramazan ayında Ramazan'ın maneviyatının şehre yansıdığını söylüyor. Sultanahmet ziyareti sonrasında Eminönü'nde iftarı açacağız. İmkânı olan Ayasofya Camii'ni dünya gözüyle görmeli. Ayasofya'yı, Sultanahmet'i, Eyüpsultan'ı, Fatih'i, Süleymaniye'yi dünya gözüyle görmeli" diyor.