Çarşamba 04.10.2017 14:24
Son Güncelleme: Çarşamba 04.10.2017 14:26

Elektrik sektörünün geleceğini gençler belirleyecek

Enerjisa Dağıtım Şirketleri Genel Müdürü Murat Pınar, Türkiye'nin akıllı şebekelerde doğru bir yol izlediğini belirterek, "Türkiye'nin Akıllı Şebekeler Yol Haritası önümüzdeki yıl içinde bitecek ama 20 yaşın altındakilerin olmadığı bir planda akıllı şebeke haritasının çıkması mümkün değil. O yüzden elektrik şebekesi artık genç kuşağın isteklerine göre şekillenecek." dedi.

Hollanda'nın başkenti Amsterdam'da düzenlenen Avrupa Altyapı Şebekeleri Fuarı'na konuşmacı olarak katılan Pınar, Türkiye'de akıllı şebekelerin kullanımı ve elektrik sektöründe giderek yaygınlaşan teknoloji uygulamalarına ilişkin, AA muhabirine değerlendirmelerde bulundu.

Söz konusu fuarın sektördeki son teknolojilerin konuşulduğu ve sorunların tespit edilerek çözüm odaklı önerilerin tartışıldığı bir platform olduğunu belirten Pınar, elektrik dağıtım sektörünün Merkezi Denetleme Kontrol ve Veri Toplama (SCADA) sistemiyle "akıllı" hale gelmeye başladığını ve bu sistemin Türkiye'deki orta gerilim hatlarının büyük bir kısmında uygulanabildiğini anlattı.

Akıllı şebekelere yönelik talebin önemli sebeplerinden birinin verimlilik olduğunu dile getiren Pınar, şunları kaydetti:

"Bir diğer önemli ayağı ise bunu kim için yapıyoruz? Türkiye'nin Akıllı Şebekeler Yol Haritası önümüzdeki yıl içinde bitecek ama 20 yaşın altındakilerin olmadığı bir planda akıllı şebeke haritasının çıkması mümkün değil. Bu yaş grubundaki tüketicilerin bakış açıları çok farklı. Onlar, internet erişimleri her zaman olsun istiyor. Sadece şebekenin akıllı olması değil, her şeyin bir araya gelerek bir bütün oluşturduğu akıllı bir sistem istiyor. Karşımızda mutlu olmak isteyen bir gençlik var, o yüzden elektrik şebekesi artık bu genç kuşağın isteklerine göre şekillenecek."

- "Akıllı şebekelerde doğru yol izliyoruz"

Türkiye'de kişi başına düşen elektrik tüketiminin Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) ülkelerinin yarısı kadar olduğunu vurgulayan Pınar, bunun Türkiye'deki elektrik talebinin artacağı anlamına geldiğini söyledi.

Pınar, Türkiye'deki elektrik müşterisi sayısının Avrupa'ya kıyasla 10 kat daha hızlı büyüdüğüne dikkati çekerek, şöyle devam etti:

"Bu yüzden de potansiyel hala var Türkiye'den yana. Akıllı şebeke deyince sayaç ile başlıyoruz ama evdeki çamaşır makinasından elektriği ürettiğiniz yere kadar birbirine bağlı bir konsept. Akıllı şebekeler, özellikle elektrik tüketiminin yüksek olduğu ülkelerde önem taşıyor. İsveç'te herkes akıllı sayaca geçti. Yıllık kişi başı 40 bin kilovatsaat elektrik tüketimi olduğu için fiyatların günlük hatta saatlik takip edilmesi, faturalarda anlamlı bir indirim sağlayabiliyor. Bu rakam bizde iki bin 500 kilovatsaat seviyesinde ama zaman içinde alışkanlıklarımız değişiyor ve tüketimimiz artıyor."

Önemli noktanın doğru datayı toplayarak geleceği ona göre planlamak olduğuna işaret eden Pınar, "Türkiye akıllı şebekeler konusunda doğru bir yol izliyor. Bence doğru zamanda başladık. Avrupa'da bu konularda standardizasyon yeni başladığı için aramızda belli bir senkronizasyon oluştu. Çok da uzak değiliz. Şebeke konusunda alacağımız yol var ama çözümler olarak geride değiliz." ifadelerini kullandı.

- Elektrikli araçlar için yatırım ihtiyacı

Pınar, Türkiye'de akıllı sistemlerin ilk örneklerinden elektrikli araçların doğru kullanıldığında şebekeyi dengelemek için önemli bir unsur olacağını belirterek, "Türkiye'de akıllı sistemlerin ilk örneği elektrikli araçlar için talep edilecek gücün karşılanabilmesi için başlangıçta Ankara metropol bölgesinde 15 milyon lira, İstanbul Anadolu yakasında 40 milyon liralık şebeke yatırımına ihtiyaç olacağı hesaplanıyor. Daha önce yapılan tahminlerde, 2020'lerde 10 bin elektrikli araç olacağı yönünde bir öngörü vardı fakat şu andaki elektrikli araç sayısı şimdiden bin 500 seviyesinde bulunuyor." diye konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.